ad ad

پاک کردن لکه از روی پارچه

پاک کردن لکه از روی پارچه

در این مقاله میخواهیم به طورمفصل برایتان توضیح دهیم که اگر لکه‌ای روی لباستان ریخت چگونه و با استفاده از چه مواد و وسایلی آن را تمیز کنید، البته برای پاک کردن لکه از روی پارچه، جنس پارچه بسیار حائز اهمیت است. در ابتدا باید بگوییم شناخت پارچه و نوع شست‌وشوی آن بسیار مهم است زیرا اگر پارچه را با شوینده‌های نامناسب بشویید ممکن است بافت و رنگ آن خراب شود و برای پاک کردن لکه هم دجار مشکل شوید. در ادامه شما را با انوع پارچه‌ها و نحوه ی شست‌وشوی آن‌بیشتر آشنا می‌کنیم. ژورنال بخوانید.

پاک کردن لکه از روی پارچه

شست‌و‌شو و پاک کردن لکه از روی پارچه

در شستشوی پارچه شما هم می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و هم می‌توانید به صورت دستی آن‌ها را بشویید برای پاک کردن لکه اقدام کنید. اگر پارچه شما از نوع ظریف و رنگی باشد مثل ابریشم چند رنگ، حریر،دانتل، گیپور و… بهتر است با دست شسته شود زیرا با شسته شدن در لباسشویی بافت و کیفیت خود را از دست میدهد. اما اگراز پارچه هایی مانند نخی، تترون، لنین، آکرولیک یا کتان استفاده میکنید میتوانید از لباسشویی هم برای شستن آنها استفاده کنید.

پار کردن لکه از روی پارچه حساس

انواع مختلف پارچه

  • پارچه های نخی رنگی و سفید
  • پارچه آکرلیک
  • پارچه استرج
  • پارچه پشمی
  • پارچه ابریشم
  • پارچه کتان
  • پارچه چرم و جیر
  • پارچه جیر
  • پارچه لنین

پارچه های نخی رنگی و سفید

برای از بین بردن لکه و شست‌و‌شوی پارچه‌های نخی رنگی باید از شوینده‌هایی با آنزیم کمتر استفاده کرد زیرا آنزیم‌ها هر چه بیشتر باشند رنگ پارچه را از بین می‌برند. پارچه‌های نخی به خاطر بافت محکم و منسجمی که دارند می‌توانند حرارت بالا را هم تحمل کنند پس چه با آب سرد شسته شوند و چه آب گرم هیچ تفاوتی در رنگ آن‌ها ندارند. در شست‌و‌شوی پارچه‌های نخی سفید و از بین بردن از روی آن همانطور که گفتیم به دلیل انسجامی که دارند می‌توانید از سفیدکننده‌های قوی استفاده کنید تا اگر لکه‌ای روی آن است از بین برود.

از بین بردن لکه از روی پارچه سفید

پارچه آکرلیک

این نوع پارچه‌ها به دلیل داشتن سطحی براق، بهتر است در حین شست‌وشو به پشت برگردانده شوند. زیرا ممکن است به دلیل استفاده از شوینده و آنزیم‌هایی که درش وجود دارد، براقیت روی پارچه از بین برود. پس بهتر است برای از بین بردن لکه در این مدل لباس‌ها، آن‌ها را برگردانید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

پارچه استرج

برای از بین بردن لکه در پارچه های استرج که دارای خاصیت کشسانی هستند بهتراست با دست و با آب سرد شست‌و‌شوی آن را انجام دهید، چرا که در صورت شست و شو با ماشین لباسشویی و آب گرم لباس خاصیت کش خود را از دست میدهد. حتی اینگونه پارچه‌ها نیازی به هیچگونه اتو ندارند چون اصلا چروک نمی‌شوند.

پارچه پشمی

اینگونه پارچه هارا اصلا با آب گرم نشویید زیرا باعث از بین رفتن بافت لباس شده و ممکن است سایز آن کوچک شود پس بهترین گزینه برای شست و شوی اینگونه پارچه ها استفاده از آب سرد است . نکته مهم این است که به هیچ عنوان پارچه های پشمی را اتو نزنید زیرا حرارت باعث کوچک شدن آن میشود.

از بین بردن لکه در پارچه پشمی

پارچه ابریشم

اینگونه پارچه‌ها به دلیل بافت ظریف و رنگی که دارند بهتراست در خشک شویی شسته و اتو زده شود. اما اگر پارچه ابریشم شما تک رنگ باشد میتوانید آن را با آب ولرم روبه سرد و شوینده بدون آنزیم شست ولی دقت کنید برای از بین بردن لکه در حین شست و شوی آن هیچ گونه فشاری به پارچه نیاورید تا چروک نشود.

دقت در از بین بردن لکه در پارچه ابریشمی

پارچه کتان

برای از بین بردن لکه در این نوع پارچه به دلیل بافت منسجمی که دارد بهتراست با آب سرد شسته شود. اما اگر ناچار به استفاده از ماشین لباسشویی شدید بهتر است درجه حرارت آن را حتما چک کنید که با آب گرم شسته نشود.

پارچه چرم و جیر

برای شستن پارچه جیر بهتر است از آب ولرم و صابون استفاده کنید زیرا استفاده از شوینده های آنزیم دار باعث میشود قسمت جیرروی پارچه به مرور زمان از بین برود و خشک شود در نتیجه عمر پارچه را کوتاه میکند. پس برای از بین بردن لکه از روی این نوع پارچه به شوینده‌های قوی متوصل نشوید. برای شستن پارچه های چرم بهتر است طبق دستوری که روی اتیکت راهنمای آن نصب شده عمل کنید و از شوینده‌های مناسب برای پارچه‌های چرم و آب ولرم رو به سرد استفاده کنید.

پارچه جین

برای شست و شوی پارچه‌های جین به هیچ عنوان از لباسشویی استفاده نکنید، بهترین راه شستو وشوی این پارچه‌ها با شوینده کم آنزیم و آب ولرم رو به سرد است زیرا آنزیم شاید به پاک کردن لکه کمک کند اما رنگ پارچه‌های جین را از بین میبرد. در صورتی که لکه روی پارچه جین باشد بهتر است با استفاده از یک فرچه آن را از بین ببرید.

از بین بردن لکه در پارچه های جین

پارچه لنین

برای شست و شو و از بین لکه در پارچه‌های لنین بهتر است از آب سرد استفاده کنید. این پارچه‌ها به خاطر بافتی که دارند ممکن است با آّگرم شکل و شمایل خود را از دست بدهند. پارچه های لنین چه درجه 1 آن که خشک و ضخیم است، و چه درجه 3 آن که بافتی خنک دارد، نباید در معرض آبگرم برای شست و شو قرار گیرد، حتی اگر موفق به پاک کردن لکه از روی آن نشدید.

نحوه از بین بردن انواع مختلف لکه را روی پارچه به چه صورت است؟

البته توجه داشته باشید که:

  • در تمامی روش‌های از بین بردن لکه‌ها، سفید بودن و رنگی بودن پارچه بسیار مهم است زیرا در بسیاری از موارد اگر لکه روی پارچه سفید باشد ممکن است به هیچ عنوان پاک نشود.
  • حتما به نوع پارچه و جنس آن دقت کنید.
  • برای تمیز کردن پارچه دقت کنید که همیشه سطح پارچه صاف باشد، پارچه دولا نباشد در غیر اینصورت پشت پارچه هم لک میزند.
  • حتما به این نکته توجه کنید که لکه ایجاد شده تازه ایجاد شده یا قدیمی است؟ این موضوع در پاک کردن لکه از روی پارچه اهمیت فراوانی دارد.
  • حتما قبل از شست و شو و پاک کردن لکه، اتیکت اطلاعات پارچه و نگهداری آن را مطالعه کنید.
  • در حین پاک کردن لکه مراقب باشید تا آسیبی به بافت پارچه وارد نشود زیرا اگر لکه از روی پارچه باشد بیشتر در معرض این آسیب بافتی است.

 انوع لکه ها

پاک کردن لکه قهوه

همانطور که میدانید؛ قهوه دارای کافئین ورنگدانه است و باعث ایجاد لکه قهوه ای رنگی روی لباستان میشود اما خوشبختانه محلول در آب است، برای از بین بردن لکه قهوه که روی لباستان ریخته دوراه وجود دارد. راه اول این است که از زرده ی خام یک تخم مرغ استفاده کنید با استفاده از یک قاشق آن را روی لکه بگذارید بعد از گذشت 1 دقیقه پروتئین های موجود در تخم مرغ رنگدانه های قهوه را به خود جذب میکنند و تا حدی رنگ قهوه ای لکه را کاهش میدهد، حال نوبت آن است که با استفاده از آب گرم و شوینده مناسب لباس را بشویید تا ببینید لکه کاملا از بین رفته است.
راه دوم این است که آب سرد و پودر مخصوص شست وشوی لباس را روی لکه بریزید و با استفاده از یک فرچه مناسب آن را دورانی روی لکه حرکت بدهید بعد از گذشت 5 دقیقه آن را با آب گرم شست و شو دهید تا ببینید لکه از روی لباستان به کلی پاک شده است.

پاک کردن لکه خون

همانطور که میدانید پاک کردن لکه خون تا زمانی که خون خشک نشده کار چندان سختی نیست، فقط کافیست شما با آب گرم لکه خون را بشویید میبینید به راحتی از روی پارچه پاک شد البته در نهایت برای تمیز شدن کامل لباس بهتر است یک بار با شوینده لباس را بشویید. اما اگر لکه ی خون روی لباستان خشک شود پاک کردن آن کار بسیار دشواری است، ابتدا باید لکه را به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل سرکه سفید بگذارید تا سرکه با استفاده از خاصیت اسیدی خود لکه را کمی در آب حل کند، سپس لباس را با مواد شوینده مناسب بشویید.

پاک کردن لکه شمع

لکه شمع به دلیل چرب بودن و خشک شدن یکی از سخت ترین لکه ها برای پاک کردن است. ابتدا بهتر است با یک کارت اعتباری یا یک قاشق یا یک چاقو اضافه ی موم شمع را از روی لباس برداشته سپس قسمت لکه را بین دو حوله قرار داده و اتو را برای 1 دقیقه روی آن بگیرید، گرمی و حرارت اتو باعث میشود موم آب شده و جذب حوله شود بعد از اینکه کل موم شمع آب شد بهتر است با استفاده از شوینده مناسب آن را بشویید.

از بین بردن لکه شمع

پاک کردن لکه عرق

وقتی بدنتان عرق میکند و لکه‌های زرد رنگ روی لباستان به وجود میاید برای پاک کردنش چه راه کارهایی را انجام میدهید؟ امروز یکی از موثرترین راه حل ها را معرفی میکنیم . برای از بین بردن لکه ابتدا باید 2 قرض آسپرید را کامل له کنید و بکوبید سپس با چند قطره آب جوش آن را مخلوط کنید تا غلظت پیدا کند و به مدت 5 الی10 دقیقه روی لکه قرار دهید سپس با استفاده از آب گرم و شوینده مناسب آن را بشویید تا ببینید که لکه ها کاملا از بین رفته اند. یکی دیگر از راه حل‌های از بین بردن لکه عرق استفاده از ترکیب آب، نمک، آبلیمو است که لکه را از بین میبرد.

پاک کردن لکه میوه و آب میوه

برای پاک کردن لکه های میه از روی لباس بهتر است ابتدا لباس را درمقداری آب سرد و آب لیمو بگذارید بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه آن را با آب گرم وشوینده مخصوص لباس بشویید. اما اگر روی لباستان لکه ی آبمیوه ریخته شده باشد داستان پاک کردنش جداست. برای پاک کردن آبمیوه از روی لباس چند راه مختلف وجود دارد که در اینجا تمامی راه ها و نکات را به شما میگوییم.

راه‌حل اول: اگر آب میوه خشک شده باشد بهتر است با آب جوش و نمک لکه را خیس کنید و بعد از گذشت 10 دقیقه آن را بشویید.
راه‌حل دوم: میتوانید از ترکیبات پرمنگنات سدیم استفاده کنید البته اگر در دسترستان بود.
راه‌حل سوم: میتوانید ازمحلول پربرات سدیم در یک لیتر آب استفاده کنید و سپس لباس را با شوینده مناسب شست و شو دهید و آبکشی کنید.

پاک کردن لکه میوه

پاک کردن لکه شکلات

برای پاک کردن لکه شکلات از روی لباس چند روش مختلف وجود دارد که تمامی آنها درنهایت منجر به پاک شدن لکه میشوند.

راه‌حل اول: اول ازهمه می‌توانید با مقداری آب گرم و شوینده، لکه را پاک کنید. البته اگر لکه سطحی و مقدار شکلات کم باشد.
راه‌حل دوم: با مقداری آب گرم و نمک محلولی درست کنید قسمت کثیف پارچه را داخل آن قرار دهید.
راه‌حل سوم: مقداری آب را با محلول تتراکلروکربن ترکیب کنید سپس با یک قطعه اسفنج لکه را از روی لباس پاک کنید، البته این راه حل مناسب برای لباس‌های نخی سفید است.
راه‌حل چهارم: ابتدا محلولی از مقدار مساوی الکل وسرکه درست کنید و با پنبه لکه شکلات را تمیز کنید و در نهایت با شوینده مناسب لباس را آبکشی کنید.

پاک کردن لکه شکلات

پاک کردن لکه آب انگور

برای از پاک کردن لکه قرمزآب انگور بهتراست از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین استفاده کنید، ابتدا جوش شیرین را روی لباس ریخته و بعد از گذشت 30 الی 40 دقیقه با شوینده مناسب و آب سرد آن را آبکشی کنید.

پاک کردن لکه سبزی چمن

یکی از ره حل‌های از بین برد رنگ سبز چمن روی لباس و یا روی زانوی شلوار بچه ها این است که شما لکه را با الکل و اسفنج تمیز کنید، البته استفاده از شوینده هایی با آنزیم های قوی هم بی‌تاثیر نیست.

پاک کردن لکه چمن از روی لیاس

لکه آدامس

یکی از بهترین روش‌ها برای پاک کردن لکه آدامس از روی لباس این است که ابتدا تکه‌ای یخ را روی لکه گذاسته و بعد از گذشت 5 الی 10 دقیقه با چاقو یا شی نوک تیز آن را بلند کنید و با استفاده از شوینده مناسب آن را آبکشی کنید. از دیگر روش‌های پاک کردن آدامس از روی لباس، میتوان به خیس کردن لباس به مدت 5 الی 10 دقیقه در سرکه داغ اشاره کرد که البته اگر لباس‌تان رنگی باشد ممکن است رنگ آن را خراب کند.

پاک کردن لکه گل

پاک کردن لکه گل کار بسیار دشوار است، چرا که به دلیل وجود رنگدانه ممکن است به راحتی از روی لباس پاک نشود. بهتر است اگر لکه ای ایجاد شد ابتدا اجازه دهید لکه خشک شود، سپس با استفاده از سرکه و آب یا ترکیب شوینده‌ها با مقداری آب که حالت خمیری داشته باشد میتوانید لکه را به راحتی پاک کنید.

پاک کردن لکه گل

پاک کردن لکه چربی و گریس

ابتدا بهتر است بدانید لکه روغن یا چربی را زمانی که تازه هست می‌توانید پاک کنید یعنی اگر لکه کهنه باشد به هیچ عنوان نمیتوانید آن را از روی لباس پاک کنید. برای پاک کردن این لکه بهتر است قبل از اینکه پارچه یا لباس را خیس کنید ابتدا با مقداری شوینده و دستمال و کمی آب لکه را کمی تمیز کنید سپس با استفاده از آب گرم و سرکه محلولی درست کرده و پارچه را داخل آن قرار دهید 10 الی 15 دقیقه بعد میتوانید با استفاده از شوینده آن را آبکشی کنید. البته استفاده از پودر بچه و جوش شیرین نیز باعث میشود لکه چربی از بین برود.

پاک کردن لکه جوهر

بهترین راه برای پاک کردن لکه جوهر از روی پارچه یا لباس این است که آن را به مدت 40 الی 60 دقیقه در یک ظرف آب جوش و شونده قرار دهید و با یک فرچه روی آن را تمیز کنید در اینصورت لکه به طور کامل از روی لباستان پاک میشود.

پاک کردن لکه جوهر

پاک کردن لکه سس

طریقه پاک کردن لکه سس به دلیل داشتن چربی بسیار شبیه به لکه چربی است. حتی شما میتوانید با استفاده از آب گرم و شوینده مناسب آن را پاک کنید در صورتی که لکه کوچک باشد، اگر لکه بزرگ بود بهتر است از محلول آب گرم و سرکه استفاده کنید.

پاک کردن لکه بستنی

لکه بستنی به راحتی از روی پارچه و لباس پاک میشود؛ به این ترتیب که فقط کافیست آن را با آب سرد و شوینده مناسب آبکشی کنید در نهایت میبینید که هیچ اثری از لکه باقی نمانده است.

پاک کردن لکه چای

چای همانند قهوه دارای کافئین است و اگر روی پارچه و یا لباسی ریخته شود باعث بوجود آمدن یک لکه قهوه ای رنگ میشود مخصوصا روی لباس‌های سفید رنگ. بهتر است قبل از خشک شدن لکه، آن را با شوینده مناسب بشویید. درغیر اینصورت باید از گلیسرین برای پاک کردن لکه خشک شده چای روی لباس سفید استفاده کنید.

پاک کردن لکه رنگ اکرولیک

بهترین روش برای از بین بردن رنگ اکرولیک روی پارچه این است که قبل از کهنه شدن و خشک شدن رنگ اقدام به پاک کردن آن کنید. زیرا اگر به بافت لباس نفوذ کند و خشک شود به هیچ وجه قابل پاک شدن نیست. بهتر است ابتدا با یک فرچه کوچک و آب گرم لکه رنگ را تا قبل از خشک شدن تمیز کرد.

پاک کردن رنگ پایه تینر

برای پاک کردن لکه بافی مانده از رنگ‌های پایه تینر، از تینر10 هزار فوری استفاده کنید. اگر رنگ خشک شود باید مقداری پنبه را به تینر آغشته کنیم و برای 5 الی 10 دقیقه آن را روی لکه بگذارید تا رنگ را تازه کند و شما بتوانید آن را با استفاده از فرچه تمیز کنید. حال اگر قبل از خشک شدن این کار را انجام دهید لکه بهتر و راحت تر از روی پارچه پاک خواهد شد.

پاک کردن لکه لاک

برای پاک کردن لکه لاک بهتر است از پدهای پاک‌کننده لاک استفاده کرد زیرا آنها بهترین حلال برای لاک هستند در غیر این صورت میتوانید از پنبه و تینر 10هزار استفاده کنید تا بتوانید لکه را پاک کرده و پارچه یا لباس را با شوینده مناسب آبکشی کنید. البته در صورت در دسترس نبودن تینرمیتوانید از الکل و نفت نیز استفاده کنید.

پاک کردن لکه لاک

پاک کردن لکه سوختگی

لکه‌های زرد رنگ ناشی از سوختگی، از روی لباس پاک نمیشوند پس بهتر است وقت و زمان خود را صرف چاک کردن آنها نکنید. پاک کردن این لکه‌ها جز در موارد خاص غیرممکن است.

پاک کردن لکه مداد و مدادرنگی

به دلیل داشتن مقداری چربی پاک کردن این لکه کمی دشوار است و باید با استفاده از شوینده مناسب و آب گرم و یک اسفنج آن را بشویید تا پاک شود البته اگر لکه چربی نداشته باشید. با آب گرم و اسفنج به راحتی پاک میشود.

پاک کردن لکه مداد رنگی از روی لباس

پاک کردن لکه آبرنگ

آبرنگ برخلاف تصور رنگی بودنش پایه آب است و به راحتی با یک شوینده وآب سرد از روی پارچه و لباس تمیز میشود.

پاک کردن لکه رنگ روغنی

این لکه‌ها را که ناشی از رنگ روغن است را میتوان با استفاده از تینر روغنی که حلال خود رنگ است پاک کرد، اگر تینر روغنی در دسترستان نبود میتوانید از نفت برای پاک کردن آن استفاده کنید. به این ترتیب که با پنبه‌ای آغشته به تینر یا نفت روی لکه بکشید این کار را چندبار تکرار کنید تا لکه پاک شود سپس با شوینده مناسب پارچه یا لباس را حتما بشویید و اجازه دهید تا زیر نور آفتاب خشک شود تا بوی نفت یا تینراز بین برود.

پاک کردن لکه رنگ روغن از روی لباس

پاک کردن لکه واکس

ابتدا مقدار اضافی واکس را با استفاده از چاقو یا یک شی نوک تیز بردارید. سپس با استفاده از یک اسفنج و مقداری آب و شوینده روی آن را تمیز کنید. این کاررا عملا باید تا زمانی ادامه دهید که لکه از بین برود سپس آبکشی کنید. اگر این لکه روی لباس سفید ایجاد شود دیگر به هیچ عنوان پاک نخواهد شد پس تلاش بیهوده نکنید. در کل پاک کردن لکه واکس به واقع کار دشواریست.

پاک کردن لکه رژلب

برای پاک کردن لکه رژلب بر روی پارچه و یا لباس بهتر است ابتدا با یک دستمال روی آن را تمیز کرده سپس با استفاده از خمیردندان آن را تمیز کنید. به این ترتیب که خمیردندان را با استفاده از یک پارچه روی لکه بزنید تا آن را پاک کنید، البته میتوانید از الکل برای پاک کردن آن هم استفاده کنیدولی پینهاد ما خیمردندان است.

پاک کردن لکه لوازم آرایشی

لکه ناشی ازلوازم آرایش به غیراز رژلب و مداد آرایشی را میتوان با شست و شوی شوینده ی مناسب و آب گرم از بین برد.

پاک کردن لکه کپک

اگر روی پارچه و یا لباستان لکه‌های سیاه رنگی همچون کپک دیدی بهتر است، آن را درون یک ظرف حاوی محلول سرکه و آب قرار دهید تا کپک ها از روی پاچه جدا شوند و سیاهی ورنگی روی آن نمانده باشد.

پاک کردن لکه مرکب

برای پاک کردن لکه مرکب چند را مختلف وجود دارد اما بهترین راه این است که روی آن خمیر دندان بزنید و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه که جوهر جذب خمیردندان شد آن را با یک دستمال نخی خشک تمیز کنی و در نهایت با شوینده وآب آن را بشویید. یکی دیگر از روش ها ترکیب 2 به 3 سرکه و آب است و قرار دادن پارچه داخل آن به مدت 30 الی 60 دقیقه و سپس شست و شوی آن با شوینده مناسب است.

پاک کردن لکه استفراغ

بهترین و مناسب ترین راه برای پاک کردن لکه ناشی از استفراغ از روی پارچه و یا لباس این است که یک قاشق جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده تا به صورت خمیر دربیاید سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه آن را روی لکه قرار دهید تا آن را از بین ببرد. در انتهای کار باید پارچه را با شوینده مناسب بشویید و جهت از بین بردن بوی بد آن بهتر است اجازه دهید زیر نور خورشید به مدت چند ساعت بماند تا خشک شود.

پاک کردن لکه ادرار

برای از بین بردن این گونه لکه‌ها بهترین کار این است که از شوینده هایی با مقدار آنزیم بالا استفاده کنید تا هم لکه و هم رنگ آن را از بین ببرند. البته برای از بین بردن بوی ناشی از این لکه بهتر است در فضای بازو زیر نور آفتاب اجازه دهید تا خشک شود.

پاک کردن لکه عطر

لکه ی عطر ظاهرش شبیه به لکه های چربی است اما به راحتی با یک پنبه آغشته به الکل پاک میشوند این کار را چندبار تکرار کنید سپس کل پارچه یا لباس را بشویید تا ببینید که لکه از بین رفته است

پاک کردن لکه تخم مرغ یا شیر

در کل محصولات لبنی به خاطر داشتن رنگدانه وقتی روی پارچه ای بریزند باعث ایجاد لکه زردی میشوند پس بهترین راه این است که تا این لکه خشک نشده آن را با آب گرم وشوینده مناسب بشویید. اما اگر این لکه خشک شود باید برای 30 الی 60 دقیقه آن را درون ظرفی حاوی آب گرم و شوینده آنزیم دارد بگذارید تا لکه از روی پارچه پاک شود. پس در شست و شو و تمیز کردن اینگونه لکه ها تعلل نکنید.

پاک کردن لکه تخم مرغ

پاک کردن لکه نوشابه

اگر لکه نوشابه روی پارچه رنگی باشد شما میتوانید به راحتی آن را با آب گرم و شوینده بشویید، اما اگر لکه روی پارچه سفید باشد بهترین روش این است که ابتدا پارچه را با آب خیس کنید سپس مقداری پودر بچه را روی آن بریزید و به مدت 30 دقیقه اجازه دهید بماند سپس با آب گرم و شوینده مناسب آن را بشویید میبینید که هیچ لکی روی پارچه سفید شما نیست.

پاک کردن لکه چسب

بهترین را برای از بین بردن لکه چسب استفاده از یخ و شی تیز است. ابتدا یخ را برای 15 دقیقه روی لکه قرار دهید سپس با یک چاقو آن را بتراشید، میبینید لکه به راحتی از روی پارچه رفته است. نتیجه نهایی بستگی به نوع چسب نیز دارد.

پاک کردن لکه قیر

در پاک کردن فراورده های نفتی همچون قیر بهترین راه برای شما استفاده از نفت است. ابتدا قیر اضافه را از روی پارچه بلند کنید سپس با یک پارچه تمیز نفت را روی لکه بکشید تا زمانی که لکه کم رنگ شده و از بین برود، سپس با استفاده از شوینده های آنزیم دارو آب گرم آن را بشویید و به منظور از بین بردن بوی بد آن اجازه دهید 24 ساعت در فضای باز و زیرنور آفتاب خشک شود.

پاک کردن لکه زنگ آهن

شاید تا به حال دیده باشید که وقتی لباس را روی نرده تراس میگذارید تا خشک شود ممکن است بعد از خشک شدن خط زرد رنگی روی آن بوجود بیاید، این لکه ناشی از زنگ زدگی و خیس بودن لباس است بهترین راه برای از بین بردن این لکه شستشوی محل لکه با مقداری آب گرم و آبلیمو است. به این صورت که ظرفی از آب گرم و آبلیمو درست کنید و لباس را به مدت 15 الی 20 دقیقه داخل آن قرار دهید سپس آن را با شوینده مناسب شسته و آبکشی کنید.

پاک کردن لکه رنگ پلاستیکی

برای از بین بردن رنگ پلاستیکی روی پارچه بهتراست اضافی آن را با چاقو بردارید و اجازه دهید رنگ خشک شود، زیرا در صورت خیس بودن ممکن است به قسمت های دیگر پارچه نیز سرایت کند پس این مدل رنگ را حتما زمانی که خشک شد اقدام به تمیز کردن آن کنید. فقط کافیست قسمت لکه را به مدت 15 الی20 دقیقه درون ظرفی از نفت قرار دهید تا رنگ به صورت پوسته بلند شود. در انتهای کار بعد از شستن با شوینده مناسب باید اجازه دهید در فضای باز و زیر نور آفتاب خشک شود تا بوی نفت از بین برود.

پاک کردن لکه شربت آهن

شربت آهن به دلیل خاصیتی که دارد وقتی روی پارچه یا لباسی ریخته شود به صورت یک لک سیاه ظاهر میشود، بهترین گزینه برای پاک کردن این نوع لکه این است که آن را در ظرفی از آب لیموی خالص قرار داده و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه آن را با شوینده مناسب بشویید.

Close Bitnami banner
Bitnami