ad ad

پارچه‌های دوست دار محیط زیست | طبیعت ارزشمند

پارچه‌های دوست دار محیط زیست | طبیعت ارزشمند

قطعاً می دانید تولید پارچه با استفاده از پنبه چقدر مصرف آب بالایی دارد و این به طبیعت صدمه وارد می کند. منابع آبی زیرزمینی از طریق پرورش پنبه از بین می روند. ما باید به دنبال راهی باشیم که با آن به طبیعت کمک کنیم. برای مثال یکی از روش هایی که می شود با استفاده از آن کمک بیشتری به طبیعت کرد، تولید پارچه‌های دوست دار محیط زیست (به انگلیسی: environment lover) است. روز محیط زیست 5 ژوئن میباشد.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که پارچه‌های دوست دار محیط زیست چه پارچه‌هایی هستند؟ پارچه هایی که در آن ها پنبه زیادی مصرف نمی شود یا در طبیعت جذب می شوند و یا از مواد بازیافتی تشکیل شده اند. چنین پارچه هایی، پارچه های دوست دار محیط زیست هستند. در مقاله زیر، ما قصد داریم انواع روش هایی که می شود با آن پارچه های دوست دار محیط زیست را ایجاد کرد، برای شما شرح دهیم. ژورنال بخوانید.

تولید ریون با استفاده از ضایعات کشاورزی

احتمالاً تولید پارچه ریون، با استفاده از ضایعات کشاورزی، دوست دار محیط زیست است. در واقع ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد که پارچه ای با استفاده از ضایعات کشاورزی تولید شود. باید بدانید که یک شرکت استرالیایی با استفاده از تغذیه باکتری ها، توانسته پارچه ریون را تولید کند. این باکتری ها از ضایعات و پسماند‌های کشاورزی تغذیه می کنند.

ساخت پارچه با استفاده از استخراج سلولز کمی هزینه بر است؛ بهتر است شرکت‌ها به جای استفاده از مواد شیمیایی برای استخراج سلولز از درختان یا بامبو‌ها، از باکتری‌ها استفاده کنند. آنها این درخت‌ها را قطع کرده و در نهایت از آن‌ها سلولز استخراج می کنند.

بازیافت پارچه از ضایعات کشاورزی

این فرآیند به زمین‌های کشاورزی کمک بسیار زیادی می کند. این کار آبیاری و دفع سموم آفات را از بین می‌برد. تولید سلولز با استفاده از این روش سرعت بالاتری دارد. یک مزرعه پنبه که به اندازه یک زمین فوتبال مساحت دارد، شش ماه طول می کشد تا قابل برداشت باشد و پس از این کار فقط در حدود نیم تن خمیر سلولز تولید می کنند. همین مساحت را برای کاشت درخت ها اختصاص بدهیم، تنها ۳۵ تن خمیر سلولز به دست می آید. این در حالی است که رشد درخت ها ۱۲ الی ۱۸ سال طول می کشد.

همچنین بامبو‌ها نیز برای استخراج سلولز کاربرد دارد. آن ها نیز رشد سریع دارند؛ اما ۳ الی ۷ سال طول می کشد و پس از آن، ۱۲ تن خمیر سلولز تهیه می کند. بهتر است بدانید باکتری هایی که سلولز ایجاد می کنند؛ ۱۱۵ تن خمیر سلولز را در ۱۰ الی ۱۵ روز تهیه می کنند. این فناوری، در ایجاد پارچه های دوست دار محیط زیست بسیار موثر است؛ زیرا درخت ها را قطع نمی کند. مزرعه های پنبه را بی ارزش می کند و برای محیط زیست بسیار مفید است.

مزیت استفاده از این سلولز

این سلولز که با روشی بسیار جالب تشکیل می شود، فقط به مقدار کمی آب برای رشد در فرآیند تخمیر نیاز دارد. همچنین این روش به آفتاب، کود، سموم دفع آفات و آب زیادی نیاز ندارد. بزرگ‌ترین تفاوتی که بین ریون قدیمی و این ریونی که در این شرکت تولید می شود وجود دارد، فیبر‌های گیاهی ویسکوز است که در تولید آن، هیچ درختی قطع نمی شود. نیازی به استفاده از مواد شیمیایی در استخراج آن نیست‌.

یکی از بهترین مزیت های این روش این است که در آن زباله های کشاورزی را به عنوان یک کالای تجاری بازیافت می کنیم و دوباره از نو با آن یک کالای تجاری دیگری می سازیم. تولید این پارچه با استفاده از این باکتری، بسیار راحت است و در شرکت های زیادی کاربرد دارد. تولیدکنندگان اگر تمایل دارند که از این نوع فیبر استفاده کنند، نیازی نیست امکانات خود را تغییر دهند و یا دستگاه ها و ماشین آلات خود را از بین ببرند و یا به زیرساخت های بیشتر و سرمایه گذاری بالاتری نیاز ندارند.

پلی استر بازیافتی

پلی استر‌های بازیافتی یکی از پارچه های دوست دار محیط زیست هستند. پلی استر یکی از موادی است که در طبیعت به سختی جذب می شود و ماندن آن در طبیعت باعث تخریب اکوسیستم‌های گوناگون خواهد شد. بازیافت این پلیمر کمک بسیار زیادی به طبیعت می کند. همچنین میزان انرژی که برای بازیافت پلی استر مصرف می‌شود، بسیار کم خواهد بود.

بازیافت پلی استر

این عمل بسیار راحت است و به دو روش مکانیکی و شیمیایی انجام می شود. پلی استر بازیافتی کاربرد‌های بسیار گوناگونی دارد، از مد و پوشاک گرفته، تا صنایع مختلف. اما لازم است نکات بیشتری در مورد پارچه هایی که با پلی استر بازیافتی ایجاد می شوند بدانید.

تقریباً نیمی پوشاک جهان، از این ماده تشکیل می شود و تا جایی که پیش بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ این درصد دو برابر خواهد شد، اما چرا اینگونه است؟ ورزش یکی از مهم ترین عوامل افزایش این پلاستیک است. ورزشکاران تمایل دارند از لباس های کششی و مقاوم استفاده کنند و به همین دلیل، این پارچه مصرف بالایی دارد.

در واقع بیشتر لباس هایی که ما استفاده می کنیم از نفت خام ایجاد می شود. اما بزرگترین مشکلی که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم، تغییر آب و هوا است و برای حفظ درجه حرارت کره خود، باید میزان این تولید را کم کنیم.

بازیافت پلاستیک

پلی استر بازیافتی چگونه ایجاد می شود؟

شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که پلی استر بازیافتی چگونه تولید می شود؟ این پلی استر اغلب از طریق ذوب پلاستیک و ریختن آن در فیبر پلی استر جدید ایجاد می شود. بطری های پتی که از آن استفاده می کنیم و دور می اندازیم، منبع بسیار خوبی برای تولید پلی استر بازیافتی است. اگر می خواهید بدانید که این عملکرد چقدر برای محیط زیست مفید خواهد بود، باید بگوییم پنج بطری نوشابه فیبر کافی برای تهیه یک تی شرت سایز بزرگ را دارد.

فواید بازیافت پلی استر

همانطور که توضیح دادیم پلی استر، یکی از پارچه های دوست دار محیط زیست است. شما با جلوگیری از پخش شدن پلاستیک ها در اکوسیستم ها و یا ورود آن ها به محل دفن زباله و اقیانوس ها، کمک بسیار زیادی به طبیعت می کنید.

فواید بازیافت پلاستیک

نکته‌ای که بسیار وحشتناک است و نباید آن را نادیده گرفت، این است که در محیط‌هایی همچون دریا و اقیانوس، هر سال ۸ میلیون تن پلاستیک در آن وارد می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال ۲۰۵۰ پلاستیک ها درصد بسیار بالاتری نسبت به ماهی ها خواهند داشت.

این پلاستیک ها ۶۰ درصد از کل غذای جانوران دریایی و ۱۰۰% در کل گونه‌های لاک پشت ها یافت شده است. زیرا آن ها پلاستیک را به جای غذا اشتباه می‌گیرند و این باعث مرگ آن ها می شود. با بازیافت پلاستیک‌ها و استفاده از آن‌ها، می‌شود درصد آلودگی را کم کرد و آن ها را به موادی قابل بازیافت تبدیل نمود.

کاهش استخراج نفت

متوجه این موضوع هستید که پلاستیک ها با استفاده از استخراج نفت خام و گاز طبیعی به وجود می آیند. زندگی ما برای تولید پلاستیک به این منابع تجدیدناپذیر وابسته است. پلی استر بازیافتی به کاهش استخراج این مواد کمک می کند.

استفاده از این پلی استر، وابستگی ما به منابع مواد اولیه را کاهش می‌دهد. همچنین با استفاده از بازیافت پلی استر، دیگر گاز‌های سمی از دستگاه های سوزاننده آن انتشار پیدا نمی کند. پلی استر‌های بلااستفاده قابل تبدیل به لباس های پوشیدنی است.

چگونه پلی استر را از طبیعت کم کنیم

قطعاً این سوال برای بسیاری از افرادی که به فکر نجات طبیعت هستند، پیش آمده است. اما آیا تصور می کنید دفن زباله‌ها، راهکار مفیدی خواهد بود؟

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده گزارش داده است: دفن زباله در این کشور تنها در سال ۲۰۱۵، ۲۶ میلیون تن بوده است. این درصد سال به سال در حال افزایش است و کسی به آن توجهی ندارد. در واقع با دفع پلاستیک ها، ۱۴۰ میلیون پوند لباس را هر سال دفع می کنیم. استفاده از پلی استر‌ها برای تهیه لباس، از بهترین روش ها برای این است که آن ها را از طبیعت کم کنیم.

استفاده از بازیافت پلی استر

روش مکانیکی بازیافت پلی استر

همانطور که پیش‌تر برای شما توضیح دادیم، پلی استر به دو صورت بازیافت می شود: یا مکانیکی و یا شیمیایی. در بازیافت مکانیکی، ابتدا بطری‌های پت را شستشو می دهند تا آلودگی آن‌ها از بین برود؛ در غیر این صورت، بازیافت شما کیفیت خوبی نخواهد داشت.

پس از آنکه آن ها را به خوبی تمیز کردند، سپس به قطعات کوچک پلی استر تبدیل می کنند. این بطری‌های پت، باید به اجزای سازنده خود تبدیل شوند تا بتوان وارد مرحله بعدی شد. پس از آن ساخت فیبر آغاز می شود. در این مرحله از بازیافت، فیبر‌های پلی استر بطری‌های پت را، به صورت سنتی تولید می‌کنند که البته با روش شیمیایی آن متفاوت است.

بازیافت مکانیکی پلاستیک

روش شیمیایی بازیافت پلی استر

در روش شیمیایی بازیافت پلی استر، محصولات و زباله های پلاستیکی را به مونومر‌های اصلی خود تبدیل می کنند. پس از این اتفاق، این اجزا با ساختار اولیه خود، دیگر یکی نخواهند بود. حال، مونومر‌ها وارد سیستم تولید پلی استر می شوند. البته باید خاطر نشان کرد که بازیافت از طریق روش مکانیکی، راحت تر و ارزان تر است و در این روش، به مواد شیمیایی نیاز نیست.

چرخه بازیافت

ریزگرد‌ها

شاید تصور کنید بازیافت پلی استر مفید است؛ اما نباید این نکته را فراموش کرد، بازیافت پلی استر ریزگرد‌ها را منتشر می کند. این ریزگرد‌ها از فیبر‌های پلاستیکی آزاد می شود‌. شاید پلی استر یکی از پارچه های دوست دار محیط زیست باشد و از ورود پلاستیک ها به اقیانوس جلوگیری کند؛ اما نباید فراموش کنیم که ریزگرد‌ها مضر هستند. هر بار که ماشین لباسشویی می چرخد، بیش از ۷۰۰ هزار فیبر پلاستیکی را در محیط اطراف خود آزاد می کند که نباید آن را دست کم گرفت.

کیفیت پارچه‌های تولید شده با پلی استر

مطمئناً زمانی که هر چیزی را بازیافت می کنیم، مقداری از کیفیت خود را از دست می دهد. بنابراین، این سوال به وجود می آید که پارچه‌هایی که از پلی استر بازیافت شده به وجود می آید، چقدر پایداری دارد و کیفیت آن ها چگونه است؟

کیفیت پارچه بازیافتی

هنگامی‌که در فرآیند بازیافت پلاستیک، قطعات پلاستیکی را به تکه های کوچک تبدیل می کنند، برخی از آن ها ممکن است رنگی باشد. مثلاً برخی به رنگ سفید و یا برخی دیگر زرد هستند؛ ممکن است رنگ آن ها قرمز باشد و تداخل ایجاد کند. ثبات رنگ در روش مکانیکی خیلی سخت است و برای آن، باید پلاستیک ها را جدا کنند.

ایجاد رنگ یکنواخت در این تکه های کوچک پلاستیکی، انرژی و مواد شیمیایی زیادی را مصرف می کند. همچنین آب زیادی نیز، در این فرآیند استفاده می شود. بنابراین رنگ آمیزی مجدد و ایجاد یک رنگ ثابت در آن ها هزینه بر است. ممکن است شما الیافی را دیده باشید که رنگ های آن ها متفاوت باشد و این یکی از دلایلی است که کیفیت این الیاف را کمتر می کند

پارچه Pinatex

شاید نام این پارچه را نشنیده باشید. این پارچه یکی از انواع پارچه های دوست دار محیط زیست است؛ زیرا با برگ های آناناس ایجاد می شود و به عنوان محصول جانبی آن، این پارچه طبیعی و بدون بافت را ایجاد می کند. از نظر ظاهری به چرم شباهت دارد. ممکن است پارچه هایی را دیده باشید که از قارچ ایجاد می شوند و مانند چرم هستند. قارچ از نظر ارگانیک بودن، گلوتن و مواد شیمیایی کاملاً استاندارد است و سطح مخملی و نرمی دارد.

چرم آناناس

این پارچه دارای خاصیت جذب کنندگی و ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده است؛ کاملاً سبک است. در واقع پارچه پیناتکس تمام مواردی را که از یک چرم باکیفیت و مناسب انتظار دارید را دارا است. در عین حال، یکی از پارچه های دوست دار محیط زیست نیز هست که آن را معروف می کند.

پارچه نیلوفر آبی

یکی دیگر از انواع پارچه هایی که دوست دار محیط زیست و قابل بازیافت است، پارچه‌هایی هستند که از الیاف نیلوفر آبی ایجاد می شوند. در کشور‌هایی همچون تایلند و میانمار کاربرد دارند که از این نیلوفر آبی، برای تولید پارچه هایی نادر استفاده می کنند. این پارچه، همانند ترکیبی مانند ابریشم است‌. امروزه در سراسر جهان، شرکت های بزرگی وجود دارند که در حال سرمایه گذاری روی الیاف نیلوفر آبی هستند و می خواهند این ترکیب را دوباره احیا کنند تا بتوانند از آن برای ایجاد پیراهن هایی زیبا استفاده کنند.

پارچه نیلوفر آبی

این پارچه بسیار نرم و سبک است، حالت ابریشم آن، به انسان آرامش می دهد. گردش هوای مناسبی دارد و کاملاً برای استفاده در روز‌های گرم مناسب است. پوشیدن پیراهن نیلوفر آبی، سردرد را کم می کند و بیماری های قلبی و مشکلات ریوی را نیز کمتر می کند.

پارچه گیاه گزنه

شاید باعث تعجب شما شود؛ اما گزنه یکی از گیا‌هانی است که در تابستان برای ما لباس خنک فراهم می کند و در زمستان گرم نگه می دارد. پرورش گیاه گزنه، هیچ سختی ندارد و بسیار راحت است. گزنه ها آب و سموم دفع آفات کمتری نیاز دارند و بدون دردسر این گیا‌هان قابل پرورش هستند.

پارچه کنف

پارچه کنف، همچون نیلوفر آبی و گزنه، کیفیت بسیار خوبی دارد. این گیاه به سرعت رشد می کند و به آب بسیار کمی نیاز دارد. همچنین در حین پرورش آن، استفاده از سموم و علف کش ها نیازی نیست و تنها کود نیاز دارد. این پارچه از گیاه شاهدانه تولید می شود و دوست دار محیط زیست است.، باکتری ها را از بین می برد و خاصیت ضدمیکروبی دارد. پارچه کنف در مقایسه با الیاف دیگر، کاربرد بسیار بالاتری دارد.

پارچه کنف

مارک های معروف بسیاری همچون آدیداس، از گیاه شاهدانه در ایجاد الیاف کنف استفاده می کنند و همین مورد باعث م ی‌شود که پارچه کنف به یک پارچه دوست دار محیط زیست تبدیل شود و محبوبیت آن در سراسر جهان در حال افزایش است.

پارچه هایی که از قهوه و موز ایجاد می‌شوند

احتمالاً از اینکه پارچه ای با قهوه و موزی که در صبحانه میل می کنیم ایجاد شود، تعجب کنید! البته حق دارید. این پارچه‌ها از جایگزین های همیشگی پارچه های نساجی هستند و با این محصولات رقابت می کنند. از دانه های قهوه می شود نخ هایی تهیه کرد که کیفیت بسیار خوبی دارند. این پارچه ها ضدبو هستند و در برابر اشعه ماورای بنفش یا اشعه یو وی مقاوم هستند. همچنین این پارچه ها، سرعت خشک شدن بسیار سریعی دارند و ۲۰۰ برابر سریع تر از نخ هایی که از پنبه ایجاد می شود، خشک می شود.

پارچه بازیافت از موز

شما با استفاده از این پارچه های دوست دار محیط زیست، به سلامت خود و اکوسیستم های موجود در طبیعت کمک بسیاری می کنید. زیرا این پارچه ها در طبیعت جذب می شوند و همانند پلی استر، آکریلیک، نایلون و سایر الیافی که از نفت تهیه می شوند، نیستند.

در آخر

تمام پارچه هایی که در این مقاله برای شما نام بردیم؛ پارچه های دوست دار محیط زیست هستند. این پارچه ها به اکوسیستم های مختلف قدرت بیشتری می دهند و باعث می شوند که طبیعت جانی دوباره بگیرد. با بازیافت پلی استر‌ها، می شود آن ها را به مواد کم خطر تبدیل کرد؛ اما باز هم نباید از آن ها استفاده کرد. زیرا این الیاف همیشه خطرناک هستند.

ضایعات کشاورزی استفاده های بسیار زیادی دارد و یکی از آن ها، تولید پارچه های دوست دار محیط زیست است‌. پارچه هایی همچون کنف که از گیاه شاهدانه تولید می شوند، یکی از آیتم هایی هستند که به محیط زیست کمک می کند. امیدوارم که مقاله پارچه های دوست دار محیط زیست برای شما مفید بوده باشد.

Close Bitnami banner
Bitnami