ad ad

از بین بردن لکه از روی لباس در خانه بدون خشک‌شویی

از بین بردن لکه از روی لباس در خانه بدون خشک‌شویی

زندگی روزمره بعضی از ما به قدری پیچیده است که در لابلای پیچ و خم‌های سخت یا آسان، گاه ساده‌ترین جزئیات را نادیده می‌گیریم یا از پس آسان‌ترین مشکلات هم به سختی برمی‌آییم. احتمالا از بین بردن لکه  لباس هم برای برخی یکی از همین مشکلات محسوب می‌شود. شاید شما هم در لحظاتی متوجه شده‌اید که لکه‌ زشتی روی لباس‌تان افتاده و اصلا هم زمان زیادی برای تمیز کردن لکه در اختیارتان نیست. این اوقات، یکی از پر استرس‌ترین لحظات است خصوصا اگر کار مهمی داشته باشید و یا قرار باشد در جلسه‌ای رسمی حضور پیدا کنید.

پس چقدر خوب می‌شود اگر اصول از بین بردن لکه را از روی پارچه یاد بگیرید و در ذهن خود بسپارید. در این صورت هیچ وقت استرس و اضطرابی در این باره پیدا نخواهید کرد و اگر هم به صورت ناگهانی متوجه چنین مشکلی شوید با آرامش خاطر از پس حل آن برخواهید آمد.

پاک کردن لکه

مهم‌ترین مساله در این میان، نوع لکه است. آن لکه‌ای که بر روی لباس شما افتاده و حسابی ظاهر زشت و زننده‌ای هم به آن بخشیده، از چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین و عمومی‌ترین نوع لکه‌های روی لباس‌ها را برای شما بررسی کنیم تا به خوبی راه حل تمیز کردن هر یک را بیاموزید. از شما دعوت می‌کنیم تا این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

از بین بردن لکه چسب

افرادی که با چسب سر و کار دارند از لکه‌هایی که این ماده بر روی پارچه ایجاد می‌کند حسابی شاکی می‌باشند. کارمندان، دانش آموزان و دانش جویان، هنرمندان، نصاب‌های کاغذ دیواری و بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌های دیگر که چسب یکی از ابزار کاری آن‌ها است بهتر است یاد بگیرند که چطور می‌توان این مساله پاک کردن لکه چسب را حل کرد.

روی آن قسمت از پارچه که چسب ریخته را مقداری یخ یا کیسه آب سرد بگذارید. مدتی صبر کنید، باید اجازه دهید که آن ماده چسب کاملا سفت گردد. وقتی از سفتی آن مطمئن شدید یک چاقوی آشپزخانه نسبتا کند بردارید. چاقو اگر تیز باشد ممکن است به پارچه لباس آسیب برساند.

از بین بردن لکه چسب

به آرامی کارد را زیر چسب گذاشته و ذره ذره از آن بکنید تا تمام چسب کنده شود. حالا، برای اینکه جای چسب هم پاک شود و هیچ اثری از آن باقی نماند، هنگام شستشو از مواد پاک کننده و تمیز کننده استفاده کنید و در آخر اقدام به اتو کشیدن پارچه کنید.

از بین بردن لکه لباس بچه

لباس بچه‌های خردسال در بسیاری از لحظات شبانه روز با لکه‌های مختلفی کثیف می‌شوند. اگر سن آن‌ها در دوره‌ای باشد که احتمال خراب کاری هم وجود داشته باشد پاک کردن لکه از روی لباس آن‌ها مهم‌تر هم می‌شود.

برای از بین بردن لکه لباس فرزندتان حتما از یک مواد شوینده حاوی آنزیم بهره ببرید. صبر کنید که لباس در آن مایع بین 30 دقیقه تا چند ساعت خیس بخورد. هرچه لکه بزرگ‌تر و سخت‌تر باشد طبیعتا مدت زمان ماندن لباس در آن مایع شوینده باید بیشتر باشد. بعد می‌توانید لباس را شسته و خشک کنید.

از بین بردن لکه ماده غذایی از روی لباس

فرقی نمی‌کند پیر یا جوان یا کودک، ما در هر سنی ممکن است هنگام غذا خوردن متوجه شویم قطره‌ای از آن ماده غذایی بر روی لباس‌مان افتاده و لکه زشتی را ایجاد کرده است.

کنسروها، سوپ، آش، آبگوشت و … از جمله مواد غذایی می‌باشند که ممکن است لباس‌مان را کثیف نمایند.

از بین بردن لکه غذا

برای پاک کردن لکه غذا از روی لباس در این مواقع، بهتر است طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

قبل از اینکه بخواهید از مایع سفید کننده و پودر تمیز کننده استفاده کنید، یک برس یا فرچه نرم دست بگیرید و به آرامی بر روی پارچه بالا و پایین بکشید تا لکه را کم کم پاک نمایید.

کمی صبر کنید تا آن قسمت از لباس خشک شود. سپس، یک اسفنج به اندازه متوسط را داخل ظرفی از سرکه سفید خیس نموده و جای باقی مانده از لکه را با آن بمالید و مجددا صبر نمایید تا خشک شود.

بعد از این مراحل مایع یا پودر تمیز کننده مناسبی را داخل آب سرد ریخته و لباس را بشویید. اگر بعد از شستشو و خشک کردن لباس متوجه شدید هنوز جای لکه به خوبی پاک نشده، یک بار دیگر این مراحل را از ابتدا انجام دهید تا جایی که لباس کاملا تمیز شود.

از بین بردن لکه سس بر روی لباس

این روزها در سفره بسیاری از خانواده‌ها انواع سس دیده می‌شود. اگر از دوست داران ساندویچ و پیتزا هم باشید که دیگر سس‌ها بخشی جدایی ناپذیر از سبد غذایی‌تان هستند.

از بین بردن لکه سس

آیا می‌دانید روش پاک کردن لکه سس از روی لباس چگونه است؟ سس‌ها به خاطر رنگ و غلظتی که دارند به سختی جای‌شان کاملا از روی پارچه پاک می‌شود و اگر بلد نباشید که آن را به خوبی پاک کنید باید منتظر باشید تا آن لکه برای مدت‌ها باقی بماند.

در ابتدا می‌توانید همانند لکه ماده غذایی عمل کنید و با استفاده از برس نرم و اسفنج آغشته به سرکه و … مشغول به کار شوید. اما اگر پس از خشک شدن لباس متوجه شدید که همچنان آثار سس بر روی لباس مانده است، آب گرم را با مواد سفید کننده مخلوط نموده و بیش از 30 دقیقه لباس را داخل آن مایع مخلوط قرار بدهید. سپس، مجددا برای شستن لباس اقدام کنید.

از بین بردن لکه نوشیدنی‌ها از روی لباس

حالا نوبت به انواع نوشیدنی‌ها می‌رسد. چای، قهوه، نوشابه و … از جمله متداول‌ترین نوشیدنی‌هایی هستند که لکه آن‌ها بر روی لباس افراد می‌افتد و برای پاک کردن لکه نوشیدنی باید به این صورت عمل کرد:

در مرحله نخست، لباس را داخل آب سرد خیس کنید یا با استفاده از یک تکه اسفنج آغشته به آب سرد آن قسمت از لباس را به خوبی خیس نمایید.

از بین بردن لکه نوشیدنی

سپس، با استفاده از مواد شوینده و لکه بر و یا پودرهای لباسشویی همراه با آب، لباس را به خوبی بشویید. برای شستن لباس همچنین می‌توانید از ماده سفید کننده حاوی هیدروکلرید سدیم بهره ببرید. سفید کننده حاوی اکسیژن هم ماده مناسب دیگری است که برای سالم ماندن پارچه استفاده از آن توصیه می‌شود.

از بین بردن لکه خون از روی لباس

اگر قطره یا قطراتی از خون بر روی پارچه بیفتد، بهتر است هر چه سریع‌تر برای پاک کردنش اقدام نمایید. پاک کردن لکه خون از روی لباس برای افرادی نظیر پرستاران، پزشکان، قصاب‌ها و حتی کسانی که برای اطرافیان‌شان آمپول خاصی را تزریق می‌کنند مساله روزمره‌ای به شمار می‌آید.

از بین بردن لکه خون

اگر بلافاصله پس از ریختن خون بر روی لباس بخواهید اقدام کنید، به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید. در این صورت آب داغ ممکن است موجب شود آن لکه برای مدت طولانی بر روی پارچه باقی بماند. پس برای پاک کردن لکه خون از روی لباس‌تان حتما شیر آب سرد را باز کنید و به خوبی آن قسمت را زیر آب سرد بشویید تا خون پاک شود. بعد از این کار، لباس را کامل و به شیوه معمولی بشویید.

اما ممکن است که قطره خون برای مدتی روی لباس بماند و بعد تصمیم بگیرید برای از بین بردن لکه لباس اقدام کنید. حالا باید از آب گرم و از ماده سفید کننده حاوی آنزیم کمک بگیرید و بعد از پاک کردن آن قسمت، لباس را کاملا بشویید.

نکته:

چنانچه در هر یک از این دو حالت پس از شستشو متوجه شدید که همچنان لکه بر روی لباس باقی مانده، مجددا برای شستن آن قسمت اقدام کنید اما توجه داشته باشید که در دفعات بعدی از ماده سفید کننده استانداردی کمک بگیرید که به پارچه لباس آسیب وارد نکند.

از بین بردن لکه عرق بدن

لباس هر کسی ممکن است بر اثر مایعات بدنش مانند تعریق لکه بردارد. افرادی که در طول روز زیاد پیاده روی می‌کنند، ورزشکارانی که می‌خواهند لباس‌های ورزشی خود را بشویند، کسانی که لباس کارشان در طول روز خیس عرق می‌شود از جمله افرادی می‌باشند که این دستورالعمل به کارشان می‌آید.

از بین بردن لکه عرق

در این صورت، لازم است از محصولات تمیز کننده و سفید کننده حاوی آنزیم بهره ببرید. در مرحله بعدی، با استفاده از ماده تمیز کننده حاوی هیپوکلرید سدیم یا حاوی اکسیژن لباس را بشویید تا آن لکه‌ها کامل برداشته شوند.

از بین بردن لکه رنگ رفتگی روی پارچه

برای پاک کردن لکه از روی لباس در چنین شرایطی، توصیه می‌کنیم از رنگ زداهای مخصوص پارچه بهره ببرید. پس از این مرحله، حالا لباس را کامل و تمیز بشویید تا لکه پاک شود.

از بین بردن لکه کره روی لباس

اگر موقع صبحانه خوردن متوجه شدید که مقداری کره بر روی لباس کودک‌تان یا حتی خودتان افتاده است، برای پاک کردن آن لکه چه کاری انجام می‌دهید؟

راه حل ساده است: اول با یک ماده سفید کننده و لکه بر آن قسمت را کامل بشویید و بعد، با گرم‌ترین آبی که به پارچه آسیبی نمی‌رساند لباس را بشویید. بعد از این کار متوجه خواهید شد که اثری از لکه باقی نمانده است.

از بین بردن لکه شکلات

تمیز کردن لکه شکلاتی کمی سخت است. قبل از هر چیزی، هر چه شکلات بر روی پارچه وجود دارد را با دقت بردارید تا لکه بزرگ‌تر نشود.

از بین بردن لکه شکلات

در قدم بعدی، پارچه را داخل آب سرد خیس کنید و سپس با ماده سفید کننده و لکه بر آن قسمت را حسابی بشویید. پس از این کارها، لباس را در آب گرم بشویید. گاهی اوقات دیده می‌شود که پاک کردن لکه شکلات به این راحتی‌ها نیست و توصیه می‌کنیم که در این صورت باز هم لباس را با آب گرم و با ماده سفید کننده‌ای که به پارچه آسیبی نمی‌رساند بشویید.

از بین بردن لکه چای یا قهوه

لباس را داخل آب سرد بخیسانید. وقتی از خیس شدن کامل لباس اطمینان یافتید، برای پاک کردن لکه با استفاده از ماده سفید کننده و لکه بر یا با پودر تمیز کننده آن قسمت از لباس را بشویید. بعد با مایع سفید کننده حاوی هیتروکلرید سدیم یا اکسیژن لباس را بشویید.

از بین بردن لکه چای و قهوه

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع لکه‌هایی که ممکن است بر روی لباس بیفتند را برشمریم و روش تمیز کردن لکه از روی لباس را در هر حالتی به شما آموزش دهیم. این روش‌ها عموما ساده هستند اما دارای نکاتی می‌باشند که باید به آن‌ها دقت کنید.

از شما مخاطبان عزیز دعوت می‌کنیم تا از تجربیات خودتان در پاک کردن لکه از روی لباس برای‌مان بنویسید. ضمنا، می‌توانید این مطلب را برای دوستان‌تان نیز ارسال کنید تا در چنین مواقعی بدانند چه کاری لازم است انجام بدهند.

Close Bitnami banner
Bitnami