ad ad

نکات عجیب مراسم فرش قرمز و لباس هنرمندان

نکات عجیب مراسم فرش قرمز و لباس هنرمندان

فرش قرمز به یک نوع مد گفته می‎شود که براساس آن در مراسم‎هایی که برای جایزه دادن به سلبریتی‎ها برگزار می‎شود، آنها  لباس‎های منحصر به فردی به تن کرده و از روی یک فرش قرمز رنگ می‎گذرند. در این مراسم از سلبریتی‎ها عکاسی و فیلمبرداری شده و لباسهایشان مورد نقد و بررسی همه مردم جهان قرار می‎گیرد. مراسم فرش قرمز در جشنواره‎هایی مانند اسکار، گلدن گلوب و دیگر مراسم هنری از این دست برگزار می‎شود.

مراسم فرش قرمز یک فرصت فوق‎العاده ارزشمند را در اختیار طراحان مد و لباس قرار می‎دهد تا بتوانند طرح‎های جدیدشان را به جهانیان نشان دهند. برندهای مطرح و مشهور جهان معمولا بهترین طراحی‎های لباس خود  را در این مراسم به نمایش می‎گذارند.

تا سال 1990 در مراسم های اسکار و گلدن گلوب بیشتر سلبریتی‎ها آن لباسی را می‌پوشیدند که خودشان انتخاب کرده بودند. پوشیدن لباس‎های عجیب‌وغریب و حتی غیررسمی مسئله چندان عجیبی محسوب نمی‌شد. در سال 2000 هلی بری، بازیگر آمریکایی در مراسم فرش قرمز گلدن گلوب یک لباس سفید بسیار زیبا از مارک معروف ایتالیایی یعنی ولنتینو پوشید. بسیاری از افراد معتقدند این سرآغازی برای تغییر سبک پوشش در فرش قرمز جشنواره‎های مختلف شد. درواقع پس از آن بود که نگاه به مد و لباس‌های هنرمندان روی فرش قرمز تغییر اساسی پیدا کرد و فرش قرمز هنرمندان به یک عرصه تجاری برای صنعت مد و لباس تبدیل شد.

فرش قرمز بفتا

پس از آن نشریات مختلف در جهان بیشتر از اینکه به بررسی جوایز دریافت شده بپردازند، درباره لباس هنرمندان حرف زدند. بهترین و بدترین لباس انتخاب شد و درواقع لباس هنرمندان روی فرش قرمز به سوژه داغ گفتگوها تبدیل شد. طراحان لباس باید یک نکته اساسی را در طراحی لباس برای مراسم اسکار و گلدن گلوب در نظر بگیرند. در مراسم گلدن گلوب هنرمندان کمتر برای انتخاب لباس‎های گران‌قیمت تحت‌فشار هستند بنابراین طراحان با دست بازتری می‌توانند طرح‌های ساده و ارزان‌تر را به نمایش بگذارند. در این مقاله سعی داریم همه‌چیز را درباره فرش قرمز و لباس‌های هنرمندان بررسی کنیم. اگر شما هم به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه‌مندید، ژورنال بخوانید.

فرش قرمز چیست

حتماً این اصطلاح عامیانه را شنیده‎اید که برای احترام گذاشتن به مهمان می‎گویند: “اگر اطلاع می‎دادی برایت فرش قرمز پهن می‎کردیم.” کاربرد کلی اصلاح فرش قرمز همین امر است. فرش قرمز درواقع نوعی رسم احترام گذاشتن و خوش‌آمدگویی به مهمانان ویژه می‎باشد که از دیرباز در تاریخ کشورهای گوناگون وجود داشته است. امروزه نیز اگرچه ماهیت این رسم تغییر نکرده اما نمی‎توان این مسئله را کتمان کرد که مراسم این رسم جنبه تجاری به خود گرفته  و تبدیل به عرصه‎ای برای طراحان شده است تا بتوانند کارهای خود را نمایش دهند.

جنیفرلوپز در فرش قزمز

از فرش قرمز یا برای فستیوال‎های هنری مربوط به فیلم و موسیقی و… استفاده می‎شود و یا برای مراسم‎های مربوط به سیاستمداران. اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای فرش قرمز ارائه دهیم باید آن را یک مسیر تعریف کنیم که افراد مهم از رویش می‌گذرند و وارد یک مراسم مهم می‎شوند. درواقع بانیان مراسم با پهن کردن فرش قرمز نهایت احترام خود را به مهمانان نشان می‎دهند. از نظر روانشناسان رنگ قرمز، رنگی جذاب و پر از هیجان است و آدرنالین را بالا می‎برد. بنابراین انتخاب این رنگ می‎توان هیجان این جشنواره‌ها را نیز بالا ببرد.

تاریخچه فرش قرمز

تاریخچه فرش قرمز به یونان باز می‎گردد. زمانی که آگاممنون از جنگ تروآ به خانه باز می‎گشت، همسرش برای استقبال از او فرش قرمزی پهن کرد و گفت:

«فرمانروای من اکنون از ارابه خود پایین بیایید و پای خود را بر روی زمین قرار ندهید. شما باید با عدالتتان بر روی فرشی قرمز قدم بنهید.»

این اولین بار بود که از فرش قرمز برای احترام و استقبال از کسی استفاده شد.

تاریخ فرش قرمز

در سال ۱۸۲۱ بود که استفاده از فرش قرمز در دنیای جدید مرسوم شد. در این سال برای خوش‎آمدگویی به جیمز موریس، رئیس‌جمهور وقت آمریکا روی رودخانه‎ای فرش قرمز پهن شد. در سال 1920 نیز رسم فرش قرمز با هالیوود پیوند ناگسستنی خورد. پس از آن سال برای اولین نمایش هر فیلم فرش قرمز پهن می‌شد تا مهمانان از روی آن عبور کنند. در سال 1961 فرش قرمز جای خود را در مراسم اسکار پیدا کرد و پس از گذشت چندین سال این رسم که فرش قرمز را بیرون از سالن اجرای مراسم پهن کنند، شروع شد.

فرش قرمز قدیمی

در حال حاضر مراسم فرش قرمز یکی از مهم‎ترین بخش‎های جشنواره‎های مختلف است. بازیگران و هنرمندان با بهترین لباس‎هایی که برایشان توسط برندهای مختلف طراحی شده است روی فرش قرمز قدم می‎گذارند و برای عکاس‎ها ژست می‎گیرند. درواقع برای هر هنرمند تازه‎کاری در هالیوود قدم گذاشتن روی فرش قرمز یک رویای بزرگ است که آرزوی محقق شدنش را دارد.

تاریخچه فرش قرمز

اما جدا از همه این‌ها مراسم فرش قرمز را باید تاحدی هم یک مراسم تجاری دانست. شاید در قدیم فقط به‌عنوان یک رسم زیبا از فرش قرمز استفاده می‎کردند اما امروزه این رسم شکل تجاری به خود گرفته و بسیار برای صنعت تبلیغات مفید است. یکی از مهم‎ترین کارهایی که برندهای مختلف طراحی لباس در طول سال انجام می‌دهند آماده کردن بهترین و خلاقانه‎ترین طرح‎هایشان در برای مراسم فرش قرمز جشنواره‎های مختلف است.

مراسم کن شهاب حسینی

فرش قرمز در ایران

در ایران نیز برای مراسم‎ها و جشنواره‎هایی مثل جشنواره فجر از فرش قرمز استقبال می‎کنند. در این جشنواره هم روند کار مانند فستیوال‎های خارجی است. یعنی هنرمندان روی فرش قرمز قدم می‎گذارند و تیپ و لباس‎هایشان مورد نقد و بررسی مردم و رسانه‎ها قرار می‎گیرد. درواقع در جشنواره‎های ایرانی نیز فرش قرمز به یک عرصه برای رقابت تجاری طراحان لباس با هم تبدیل شده است. البته در سال‎های اخیر انتقادهای زیادی به طراحی‎های لباسی که در این جشنواره می‎بینیم، شده است.

نوید محمدزاده

برای مثال لباس‎های نوید محمدزاده، در جشنواره‎های مختلف چه جشنواره فیلم فجر و چه جشنواره کن با حرف‌وحدیث‌های زیادی همراه بوده است. یکی از طراحان لباس او ادعا می‎کند این طراحی‎ها بر اساس شخصیت و خواسته‌های خود این بازیگر می‎باشد. اما سؤالی که اینجا مطرح می‎شود این است که آیا در فستیوال‌های خارجی نیز بازیگران می‎توانند تا این میزان در طراحی لباسشان دخالت داشته باشند؟

قوانین فرش قرمز در فستیوال‌های سینمایی

همان‌طور که در بالا ذکر شد، فرش قرمز در جشنواره‌های بسیار زیادی به یک رسم رایج تبدیل شده که بدون آن اصلاً جشنواره معنایی ندارد. اما اجرای این رسم در جشنواره‎های مختلف کمی با هم متفاوت است. مثلاً فرش قرمز برلین، کن و ونیز با اجرای این مراسم در اسکار و گلدن گلوب متفاوت است. دلیل اصلی این تفاوت را زمان برگزاری مراسم‎ها می‎دانند. فرش قرمز را در مراسم اسکار طراحان برجسته طراحی می‎کنند. معمولاً این فرش با یک طناب قرمز به دو قسمت تقسیم می‎شود.

برد پیت در فرش قرمز

نامزدهای جوایز مختلف در سمت چپ حرکت می‎کنند تا خبرنگاران بتوانند راحت با آنها مصاحبه کنند و عکاسان بتوانند راحت از این هنرمندان عکس بگیرند. مدعوین دیگر نیز از سمت راست این فرش حرکت می‎کنند. یعنی درواقع در مراسم اسکار تمام مهمانان از روی فرش قرمز عبور می‎کنند. نکته دیگر این است که مهمان‎ها، به‌جز آنهایی که کیف‎های حاوی اسامی برندگان را در دست دارند، اجازه توقف روی فرش قرمز را نخواهند داشت و باید بدون هیچ توقفی به حرکت خود ادامه دهند. در این مراسم فرش قرمز فقط یک بار پهن خواهد شد.

اما در جشنواره‎های دیگری مانند کن و برلین که زمان فستیوال بیش از یک روز است. فرش قرمز را در افتتاحیه، اختتامیه و اکران پهن می‎کنند. در روز افتتاحیه و اختتامیه همه هنرمندان از روی فرش عبور می‎کنند و در روزهای اکران فیلم نیز فقط عوامل آن فیلم از روی فرش قرمز عبور خواهند کرد. دیگر جزئیات این مراسم مانند فرش قرمز در مراسم اسکار است که در بالا توضیحات لازم درباره آن داده شد.

کاربرد فرش قرمز در مراسم

مراسم فرش قرمز از آن دسته پایه‌های ثابت مراسمات عمومی و رسمی به شمار می‌رود و سالیان سال است که در چنین مراسماتی پا برجا باقی مانده است. مجموعه فرش قرمز و تعداد بسیار زیادی از خبرنگاران و عکاسان که همیشه اطراف این فرش حضور دارند باعث محبوبیت این فرش طولانی و قرمز در طول تاریخ شده است. گاه این فرش جنبه تبلیغاتی دارد و گاه به نشانه احترام پیش پای افراد پهن می‌شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با دلیل استفاده از مراسم فرش قرمز در انواع مراسمات عمومی، رسمی و تشریفاتی در طول تاریخ آشنا سازیم.

مراسم فرش قرمز اصغر فرهادی

مراسم های عمومی

همان طور که پیش از این گفتیم، یکی از کاربردهای مراسم فرش قرمز در مراسمات عمومی است. از میان مراسمات عمومی می‌توان به اسکار، گرمی، گلدن گلوب، مت گالا، بفتا و … اشاره داشت. در چنین مراسم‌هایی جایزه‌های هیجان انگیز را روی فرش نمی‌توانید پیدا کنید، چرا که این جوایز در قسمت داخلی جشنواره و خارج از مراسم فرش قرمز قرار دارند. با این وجود، هیجان‌هایی بالاتر از هیجانات جوایز را در قسمت قرمز رنگ جشنواره پیدا خواهید کرد.

بیلی ایلیش

شاید برای‌تان جالب باشد دانستن این نکته که حجم بسیاری از تبلیغات نیز در چنین جشنواره‌هایی روی فرش قرمز هنرمندان انجام می‌شود و نه در هیچ بخش دیگری. وجود تعداد بسیار زیاد خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان در اطراف فرش قرمز در چنین مراسماتی، باعث می‌شود که شما از هیچ کدام از مهمانانی که روی فرش قرمز این جشنواره‌ها قدم می‌گذارند، بی‌خبر نمانید. درواقع تفسیر مد یکی از ضروری‌ترین بخش‌های فرش قرمز به حساب می‌آید. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گیری کرد که کوچک‌ترین اخبار و عکس‌های فزرش قرمز نیز برای مجله‌های صنعت مد بسیار داغ و هیجان انگیز است. تا مدت‌های بسیار لباس‌های پوشیده شده توسط افرادی که روی این فرش قدم می‌زنند به بحث رسانه‌های مد و فشن تبدیل خواهد شد و  بسیار مو شکافانه زیر ذره‌بین تحلیل و بررسی خواهد بود.

مراسم های رسمی

پیش از استفاده از فرش قرمز هنرمندان در مراسماتی مانند اسکار یا گلدن گلوب، این فرش جنجالی در مراسماتی با مناسبات رسمی و سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. استفاده از این فرش در چنین مراسماتی یک جور نشانه احترام به شمار می‌آمد و هنوز هم به همین منظور و معنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ورود رئیس جمهور یا سایر مقامات یک کشور به کشوری دیگر، با پهن نمودن این فرش توسط کشور میزبان، نهایت احترام و ارزشی که کشور میزبان برای کشور مهمان قائل است به نمایش گذاشته می‌شود.

فرش قرمز دیکاپریو

این فرش قرمز به دلیل مهم بودن و نشانه سلیقه یک کشور بودن، از اهمیت زیادی برخوردار است به گونه‌ای که برای طراحی آن از برجسته‌ترین طراحان آن کشور استفاده می‌شود و همیشه سعی بر این است که به موقرترین حالت ممکن روی زمین و پیش پای مهمان‌ها پهن شود. تمامی مهمانان این مسئله را می‌دانند که اجازه توقف روی این فرش را ندارند و باید بدون وقفه در حال حرکت باشند. با این وجود ممکن است از بعضی جنبه‌ها این فرش قرمز و تجملاتی را دلیلی برای استرس بدانید ولی باید به شما بگویم که به هیچ وجه همچین مسئله‌ای حقیقت ندارد. در ساده‌ترین حالت ممکن این فرش در مناسبات سیاسی و تشریفاتی برای مهمانان به نشانه احترام پهن می‌شود و مهمانان نیز برای احترام گذاری متقابل، بی‌وقفه و با رعایت آداب مربوطه از روی فرش می‌گذرند.

فرش قزمز و مد

فرش قرمز و مد

تا این قسمت از مقاله متوجه شدیم که فرش قرمز چه در مراسمات عمومی و چه در مراسمات تشریفاتی و سیاسی به منظور خوش آمد گویی پهن می‌شود و یک جورهایی به ابزاری برای همین کار تبدیل شده است. ولی لازم است بدانید که از این ابزار امروزه علاوه بر استفاده از جنبه خوش آمد گویی، در عرصه مهم مد و فشن مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. امروزه فرش قرمز را یک قسمت جدایی ناپذیر از صنعت مد و فشن می‌دانند و فعالان این حوزه منتظر آخرین اخبار مربوط به فرش قرمز برای بررسی و تحلیل هستند. درست تا سال 1990 در مراسمات عمومی مانند گلدن گلوب یا اسکار، سلبریتی‌ها با انتخاب لباس‌های مورد نظر خود، روی این فرش قدم می‌زدند.

ولی درست از آن سال به بعد، دیگر فرش قرمز مکانی برای به نمایش گذاشتن مد و برندهای مطرح در زمینه لباس سلبریتی‌ها تبدیل شد. به گونه‌ای که دیگر بازیگران یا دیگر افراد محبوب فقط برای به نمایش گذاشتن لباس خود روی این فرش قدم می‌گذاشتند. حالا امروزه شاهد این موضوع هستیم که مهم‌ترین پیش طرح برای طراحان البسه فرش قرمز، طراحی و انتخاب لباسی است که تا می‌تواند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که لباس های مورد استفاده برای قدم زدن روی فرش قرمز توسط سلبریتی‌ها تا مدت‌های طولانی به سوژه ثابت بعضی شبکه‌ها تبدیل می‌شود و بهتر این است که سلبریتی‌ها همه جوره از لباس‌هایی که تن دارند مطمئن باشند و عواقب آن‌ها را بپذیرند.

لیدی گاگا فرش قرمز

نقش فرش قرمز در تبلیغات

این موضوع را پیش از این هم با شما در میان گذاشتیم که مهم‌ترین موضوع و پیش طرح برای یک طراح البسه فرش قرمز، انتخاب و طراحی لباسی است که تا می‌تواند توجه تمامی رسانه‌ها را به خود جلب نماید و دوربین‌ها را روی خود نگه دارد. پس یک سلبریتی که لباسی خاص و متفاوت را تن می‌کند باید تمام عواقب آن را بپذیرد. زمانی که یک سلبریتی لباس یک طراح را تن می‌کند، بازگشت سرمایه برای طراح خیلی زودتر و موفق‌تر از زمانی رخ خواهد داد که آن لباس را به مجله‌های مطرح مد می‌سپارد.

دلیل این موضوع هم کاملا واضح است، زمانی که یک مجله به تبلیغ لباسی می‌پردازد، آن لباس تنها یک بار و نهایتا دوبار منتشر می‌شود و این انتشار هم بسیار محدود است. ولی زمانی که یک سلبریتی لباس را تن می‌زند و روی فرش قرمز با آن قدم بر می‌دارد، تعداد بسیار زیادی از مردم دنیا، ساخته ذهن آن طراح را بر تن چهره محبوب خود می‌بینند و زودتر از هر زمان دیگری، جذب آن لباس و طراحی آن می‌شوند.

تبلیغات در فرش قرمز

این نکته را هم نباید از قلم انداخت که لباس‌های سلبریتی‌ها چندین بار و در نشریه‌ها و شبکه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. البته نمی‌توان به طور دقیق مشخص نمود که این برد تبلیغاتی از کدام منظر و چگونه شروع می‌شود و به چه دلیل اوج می‌گیرد، حتی نمی‌توان این موضوع را نیز مشخص نمود که این تبلیغات در رشد بازار کاری طراح و افزایش درآمد آن تا چه میزان موثر است.

البته این مدل طراحی هم سرشار از ریسک‌های بزرگ و خطرناک است. فکرش را بکنید که طراحی برای لباس یک سلبریتی میلیون‌ها دلار هزینه کند و زحمت‌های شبانه روزی پای آن لباس بگذارد و در آخرین لحظات آن سلبریتی تصمیم بگیرد که طراح خود را عوض کند و لباس طراح دیگری را بپوشد و با آن لباس در مراسم فرش قرمز قدم بگذارد.

این اتفاق دور از ذهن نیست چرا که در حات عادی سلبریتی‌ها لباس های خود را برای فرش قرمز به طراحان بسیاری می‌سپارند و نه خود آن فرد و نه هیچ یک از طراحان تا آخرین لحظات این موضوع را نمی‌دانند که لباسی که برای آن زحمت کشیده و آن را طراحی کرده‌اند و میلیون‌ها دلار هزینه را برایش متحمل شده‌اند، دست آخر در مراسم فرش قرمز پوشیده می‌شود یا خیر؟ البته برای سلبریتی‌ها نیز قسمت ریسک دار ماجرا این است که طراح برای او به طور اختصاصی لباسی را طراحی می‌کند یا اینکه یک لباس از میان دیگر لباس‌های خود را به او می‌دهد.

عجایب فرش قرمز

کلام آخر

فرش قرمز از جنجالی‌ترین فرش‌های روی کره زمین به شمار می‌رود. کافی است حرکت اشتباه و دور از ذهنی، هر چند کوچک روی این فرش اتفاق افتد تا تمام دنیا از آن حرکت اشباه با خبر شوند. طراحان صنعت مد و فشن با استفاده از این فرش جنجالی که بیش‌تر برای خوش آمد گویی و به نشانه احترام مورد استفاده قرار می‌گرفت، به نفع تبلیغات خود استفاده کردند و ورق را به کلی برگرداندند.

  • به گونه‌ای ورق برگشت که امروزه دیگر با شنیدن نام فرش قرمز یاد لباس‌های متفاوت و خاصی که تن سلبریتی‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند، می‌افتیم. امروزه می‌توان مراسم فرش قرمز را از مهم‌ترین محل‌های رقابتی برای طراحان صنعت مد و فشن دانست. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.
Close Bitnami banner
Bitnami