ad ad

انواع پارچه بارانی و اهمیت آن در لباس های پاییزه و زمستانه

انواع پارچه بارانی و اهمیت آن در لباس های پاییزه و زمستانه

پارچه‌ بارانی زیر مجموعه‌ی پارچه‌­های ضد آبی است که در برابر نفوذ آب و مرطوب شدن مقاوم است. پارچه‌های بارانی ممکن است پارچه‌های طبیعی یا مصنوعی باشند که با مواد ضد آب مانند پلاستیک و پلی­استر تهیه می‌شوند. فرآیند غیرقابل نفوذ شدن آب درون بافت آن‌ها ممکن است بعد از تکمیل بافت پارچه صورت بگیرد و یا حین بافت پارچه از مواد ضد آب استفاده شود.

عموما پارچه‌هایی که بعد از تکمیل شدن فرآیند بافت و تولید، توسط محلول‌های شیمیایی ضدآب می‌شوند فاقد قدرت تنفس بالایی هستند.

قدرت تنفس پارچه به میزان تبادل اکسیژن یک پارچه گفته می‌شود. هرچه قدرت تنفس یک پارچه کمتر باشد، تعرق بدن با پوشیدن آن افزایش می‌یابد و هوای تازه به سطح پوست نمی‌رسد. این پارچه‌ها ممکن است در بلندمدت برای پوست افراد حساسیت ایجاد کنند.

انواع پارچه بارانی

نوع دیگر پارچه‌های بارانی، پارچه‌هایی هستند که در بافت آن‌ها از الیاف مصنوعی مانند الیاف نایلونی و اکریلیک و… استفاده می‌شود. این پارچه‌ از تنفس خوبی برخوردار است.

پارچه‌های بارانی عموما از سه لایه تشکیل می‌شوند. لایه‌ی بیرونی این پارچه ضدآب است. لایه‌ی میانی ایستایی پارچه را تعیین می‌کند و لایه‌ی درونی منافذی دارد که باعث تبادل هوا می‌شود. ژورنال بخوانید.

پارچه‌های ضد آب

اگر در فرآیند تولید پارچه‌های طبیعی و مصنوعی قابلیت ضد آب بودن به آن اضافه شود، پارچه‌ای تولید می‌شود که اصطلاحا به آن پارچه ضد آب گفته می‌شود. پارچه‌های ضد آب در برابر عبور آب مایع مقاومت می­کند، اما اجازه می‌دهد بخار آب از آن عبور کند. قابلیت آن‌ها در جلوگیری از ورود قطرات باران و برف و در عین حال امکان خروج بخار آب منجر به استفاده از آن‌ها در لباس بارانی، لباس ورزشی ضد آب در فضای باز، چادر مسافرتی و… می‌شود.

الیاف به کار رفته در پارچه بارانی

 الیاف پشمی

 نخ‌هایی که از تابیدن پشم گوسفند به دست می‌آید ضد آب نیستند اما قدرت بسیار کمی در جذب آب دارند. به همین دلیل در بافت پارچه‌های بارانی از الیاف پشم بسیار استفاده می‌شود.

پارچه بارانی پشمی

الیاف نایلونی

به دلیل ضد آب بودن از پرکاربردترین الیاف در تمام صنایع به ‌شمار می‌آید. رنگ­‌های الیاف نایلونی نسبتا بادوام است. این الیاف نرم و منعطف و در عین حال مقاوم و قوی است. نایلون جزو الیاف کاملا مصنوعی است. نایلون استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد کاربردهای فراوانی دارد.

پارچه بارانی نایلونی

الیاف پلی‌استر

یکی دیگر از الیاف مصنوعی پرکاربرد در بافت پارچه‌های بارانی الیاف پلی‌استر است. الیاف پلی‌­استر علاوه بر قدرت جذب کم آب، از استحکام بالایی در برابر سایش برخوردار هستند. الیاف پلی‌استر چروک‌پذیری کمی دارند.

پارچه بارانی پلی استر

انواع پارچه بارانی شیک

زمینه پارچه پارچه اغلب پلی‌استر یا ترکیب پلی‌استر و ماده پوشاننده است. ماده پوشاننده که قابلیت ضد آب بودن را دارا است می‌تواند مایع باشد که روی پارچه پخش شده و بخار داده می‌شود تا روی سطح باقی بماند. از مواد پوشاننده پرکاربرد، روغن موم، رزین مایع و … می‌باشد. دوام و قابلیت ضد آب بودن پارچه‌های پوشش‌دار بسیار متفاوت است.

خرید پارچه بارانی

پوشش‌های اضافه شده مانند پلی اورتان (پوشش مصنوعی بر پایه نفت) می‌تواند بافت، جنس و وزن پارچه را تغییر دهند. انواع پارچه‌ پوشش‌دار عموما از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است. این پارچه‌ها وزن سنگین‌تری نسبت به سایر پارچه دارند به همین دلیل فقط برای دوخت پوشاک بیرونی: بارانی، لباس اسکی، پوشاک اسنوبورد و سایر پوشاک بیرونی استفاده می‌شود.

پارچه بارانی زنانه

پارچه بارانی شمعی

پارچه‌های شمعی انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع ایستایی و ضخامت آن کاربرد‌های متفاوتی دارد. تفاوت این پارچه‌ها در موادی است که برای ضدآب کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

  • پارچه شمعی پشت نقره‌ای ضخامت کمی دارد و ایستایی آن بسیار زیاد است، بنابراین برای دوخت کاپشن و پالتو مناسب نیست.
  • بهترین پارچه شمعی برای دوخت لباس، پارچه شمعی پشت لاستیکی است که از ضخامت خوبی برخوردار است و زیر دست نرمی دارد. ریزش این پارچه مناسب برای دوخت لباس است و با توجه به کیفیت آن قیمت مناسبی دارد.
  • پارچه شمعی مموری از بهترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌های شمعی است که برای تولید لباس به کار می‌رود. لطافت و نرمی خوبی دارد. قیمت این پارچه نسبت به سایر پارچه‌های شمعی بالاتر است.

پارچه بارانی چرم

در تولید پارچه بارانی چرم از روش تولید چرم مصنوعی استفاده می‌شود با این تفاوت که پارچه بارانی چرم به مراتب از چرم مصنوعی نازک‌تر است و ایستایی کمتری دارد. این نکته باعث می‌شود که از این پارچه بیشتر از چرم مصنوعی برای دوخت انواع پالتو و کاپشن و کت استفاده شود. دوخت این پارچه راحت است و از ضخامت خوبی برای گرم نگه داشتن بدن برخوردار است.

پارچه چرم بارانی

پارچه بارانی گاباردین

استحکام و ضخامت این پارچه بسیار بالاست. قابلیت ضد آب بودن در مراحل بافت پارچه به آن اضافه شده است. نسبت به سایر پارچه‌های بارانی ایستایی بیشتری دارد. وزن پارچه بارانی گاباردین به نسبت بیشتر از سایر پارچه‌های بارانی است. این پارچه شما را کشیده تر نشان می‌دهد و برای استایل رسمی بسیار مناسب است. این پارچه از گران‌قیمت­ترین پارچه‌های بارانی به شمار می‌آید و بسیاری از افراد مشهور در جلسات مهم کت‌هایی دوخته شده از این جنس به تن می‌کنند.

پارچه گاباردین بارانی

پارچه بارانی پشت پنبه

همان طور که از نام پارچه پیداست، لایه‌ی داخلی این پارچه از پنبه بافته شده است. پنبه از سبک‌ترین الیاف به شمار می‌آید. الیاف پنبه­ای جذب رطوبت بالایی دارند و در عین حال یک تهویه‌ی عالی برای تبادل هوا می‌باشند. این پارچه بهترین پارچه بارانی برای حفاظت از پوست شما است.

پارچه بارانی پشت کتان

لایه‌ی داخلی این پارچه از الیاف کتان تهیه می‌شود. الیاف کتان محکم­تر و درخشنده‌تر از الیاف پنبه است. جذب رطوبت این الیاف بالاست و موجب می‌شود که بهترین نوع پارچه برای دوخت بارانی به شمار بیاید.

پارچه کتان بارانی

پارچه بارانی دورو

اصطلاحا به پارچه‌ای گفته می‌شود که دو روی آن خاصیت ضد آب داشته باشد. از این پارچه برای تولید بارانی‌های دورو استفاده می‌شود. این پارچه همچنین این قابلیت را به طراح لباس می‌دهد که از پشت و روی پارچه به صورت ترکیبی استفاده کند. یکی دیگر از مزیت‌های این پارچه عدم نیاز به آسترکشی آن است.

کاربردهای پارچه بارانی

از پارچه‌ ضد آب برای تولید انواع چادر ماشین، کیسه خواب، چتر و … استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این پارچه، دوخت انواع پالتو‌، کاپشن، کت، دستکش و… است. از پارچه بارانی برای دوخت لباس مردانه، زنانه و بچگانه استفاده می‌شود. پارچه بارانی مناسب فصل پاییز و بهار است. و اگر از ضخامت بالایی برخوردار باشد برای دوخت انواع لباس و پارچه زمستانی هم کاربرد دارد.

انواع لباس بارانی

مزایای پارچه بارانی

  • طیف بی‌نظیر رنگ و جنس و طرح پارچه بارانی، به شما اجازه می‌دهد تا استایل منحصر به فرد خود را داشته باشید.
  • عدم نیاز به آسترکشی پارچه بارانی، آن را در اولویت خرید پارچه پاییزه قرار می‌دهد.
  • قیمت مناسب آن نسبت به سایر پارچه‌های پاییزه.
  • چروک‌پذیری کم پارچه بارانی، آن را تبدیل به مناسب‌ترین گزینه برای دوخت پالتو و کت‌های رسمی و روزمره کرده است.
  • بسیار بادوام است. نخ‌کش نمی‌شود.
  • این پارچه در برابر عوامل جوی مقاومت خوبی دارد.

پارچه ضد آب

معایب پارچه بارانی

  • رد سوزن بر روی پارچه باقی می‌ماند و جای دوخت را نمی‌توان از بین برد.
  • منافذی که توسط سوزن ایجاد می‌شود مقاومت پارچه را کم می‌کند.
  • هنگام اتوکشی باید حتما از یک پارچه‌ی دیگر به عنوان واسطه استفاده کنید.
  • جنس آهاردار آن؛ دوخت جزئیات لباس را سخت می‌کند.
  • پوشش‌های دوخته شده از این پارچه معمولا منافذی ندارد و ممکن است احساس ناراحتی برای پوست به وجود بیاورد.

نحوه برش و دوخت پارچه بارانی

با توجه به تراکم بافت و نوع الیاف پارچه به کار رفته در پارچه بارانی جای سوزن بر روی آن باقی می‌ماند، به همین منظور برای فیکس کردن الگو بر روی پارچه از یک وزنه سنگین استفاده کنید. یا از سوزن در خارج از محدوده دوخت استفاده کنید.

پارچه بارانی بسیار خوش‌دوخت است اما به دلیل سطح صیقلی و بدون بافت ممکن است به پایه‌ی معمولی بچسبد. به همین منظور بهتر است از پایه چرم‌­دوزی متناسب با چرخ خود برای دوخت این پارچه استفاده کنید.

لباس بارانی مردانه

برای دوخت پارچه بارانی بهتر است سطح غیر نایلونی را برای دوخت و زیر چرخ قرار دادن انتخاب کنید. اگر مجبور به دوخت زدن از سطح نایلونی هستید، و پایه­ی چرم­دوزی ندارید بهتر است یک تکه دستمال کاغذی بر روی پارچه بگذارید و دوخت را انجام دهید.

سمت نایلونی پارچه ممکن است به پایه­ی فلزی چرخ بچسبد، به همین دلیل سرعت فشار دادن پا بر روی پدال چرخ را با سرعت حرکت پارچه در زیر دوخت تنظیم کنید تا پارچه جمع نشود و دوخت آن یک‌دست و مرتب باشد.

برای دوخت پارچه‌های بارانی بهتر است از سوزن‌های سرگرد که اصطلاحا به آن‌ها ball point needle گفته می‌شود استفاده کنید. این سوزن‌ها پارچه را سوراخ نمی‌کنند و نخ را بین الیاف پارچه قرار می‌دهد. استفاده از این سوزن‌ها برای دوخت بارانی به شما کمک می‌کند منافذ دوخت در کنار درز‌های لباس شما دیده نشود. برای دوخت پارچه بارانی از نخ پلی­استر استفاده کنید. این نخ به استحکام دوخت شما کمک می‌کند.

شستشو و اتوکشی پارچه بارانی

پارچه‌ بارانی از دوام و استحکام بالایی در برابر سایش برخوردار است اما بهتر است با دست شست­­شو شود. از خشک‌شویی کردن لباس بارانی اجتناب کنید زیرا به دوام و کیفیت لباس شما آسیب می‌زند.

برایشست­شوی لباس ورزشی و بارانی که ضد آب هستند در ماشین لباس‌شویی از آب 35 درجه استفاده کنید.

مواد شیمیایی موجود در انواع شوینده ممکن است به قابلیت ضد آب بودن پارچه بارانی شما آسیب بزند. بسیاری از پارچه‌های بارانی تنها توسط آب تمیز می‌شوند و نیاز به استفاده از پودر برای شستشو ندارند. اما در صورت نیاز از مایع لباس‌شویی استفاده کنید. هنگام شستشو با ماشین لباسشویی از خشک‌کن استفاده نکنید زیرا باعث چروک شدن لباس می‌شود. لباس را به صورت نم‌دار از ماشین لباس‌شویی خارج کنید، خوب بتکانید و در معرض هوای آزاد قرار دهید.

پارچه بارانی به دلیل الیاف پلی­استر و نایلون به دمای بالا بسیار حساس است، برای اتوکردن، اتو را بر روی درجه کم یا nylon  تنظیم کنید. اگر اتو به صورت مستقیم بر روی پارچه بارانی قرار بگیرد برق می‌افتد، برای اتو کشیدن لباس‌های بارانی خود حتما یک پارچه دیگر را بر روی آن قرار دهید.

برای طراحی و دوخت کت یا پالتو با پارچه بارانی به نکات زیر توجه کنید

  • بهتر است لباس بارانی شما جیب‌دار طراحی و دوخته شود.
  • استفاده از دکمه‌های بزرگ با رنگ متضاد پارچه، جلوه‌ی زیبایی به لباس شما می‌بخشد.
  • کلاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های لباس مناسب برای روزهای بارانی است.

مدل‌هایی که با پارچه بارانی دوخته می‌شود

  • کاپشن

برای استفاده از کاپشن‌های دوخته شده با پارچه بارانی در فصل زمستان، بهتر است از پشم شیشه به عنوان لایه‌ی میان و پارچه آستر برای داخلی‌ترین لایه‌ی لباس استفاده کنید تا در برابر سرما مقاومت بیشتری داشته باشد.

  • کت‌های تِرنچ

کت‌های تِرنچ عموما با یقه‌های پهن انگلیسی و کمربند در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

برای این که لباس‌های دیگر شما در روزهای بارانی نم‌دار نشود، بهتر است قد این کت‌ها عموما تا زیر زانو در نظر گرفته ‌شود.

ترنچ بارانی

آستین کت تِرنچ برای آزادی حرکت دست‌ها معمولا رگلان طراحی می‌شود. این مدل کت اگر با کت و شلوار ست شود استایلی رسمی به شما می‌دهد. با پوشیدن شلوار جین و یک پلیور بافت در زیر این کت، استایل شما حالت اسپرت و روزمره پیدا می‌کند.

خرید پارچه بارانی

  • دوخت انواع پانچو

پانچو یکی از لباس‌های سنتی مردم اسپانیا و امریکای لاتین به شمار می‌آید که به دلیل راحتی دوخت و پوشش آن به سرعت تبدیل به یکی از پرطرفدارترین لباس‌ها در سراسر دنیا شد. پانچو‌ها عموما سیلوئت آزادی دارند.

پانچو

دوخت پانچو با پارچه بارانی یکی از محبوب‌ترین کاربردهای این پارچه به شمار می‌آید. بهترین پانچوی بارانی، پانچوی کلاه‌دار است که در شرق آسیا و مناطق پرباران جزو لباس‌های ضروری به حساب می‌آید. برای دوخت پانچوی ضد آب بهتر است از زیپ به جای دکمه استفاده کنید.

  • دوخت بارانی یقه شکاری

یقه شکاری یکی از یقه‌های پرطرفدار در دوخت انواع بارانی است. این یقه به استایل شما رسمیت و وقار می‌بخشد.

سوالات متداول در پارچه بارانی

پارچه بارانی چیست؟

در معنی و مفهوم، هر پارچه‌ای که قابلیت ضدآب بودن داشته باشد پارچه بارانی نامیده میشود.

پارچه بارانی در چه فصولی استفاده میشود؟

با توجه به خاصیت ضدآب بودن، این پارچه مناسب فصول بارانی پاییز و بهار است. اما نمیتوانید روی گرم نگه داشتن این پارچه در فصول سرد حساب کنید.

با پارچه بارانی چه لباس‌هایی میتوان دوخت؟

بیشترین کاربرد این پارچه در دوخت جلیقه و کاپشن یا ترنچ است.

 شستشوی پارچه بارانی به چه شکل است؟

جنس این پارچه از مشتقات نایلون است پس باید در هنگام شستشو برای جلوگیری از چروک شدن یا از بین رفتن ضدآب بودن، از دمای بالا و خشک کن استفاده نکنید.

اتوکردن پارچه بارانی باید به چه نحوه باشد؟

اتو به راحتی میتواند نایلون به کار رفته در این مدل پارچه‌ها را از بین ببرد پس تنظیمات اتو را روی NYLON قرار دهید.

در دوخت پارچه بارانی به چه نکاتی باید توجه شود؟

حتما برای استفاده درست از این پارچه، نیاز به آسترکشی دارید.

Close Bitnami banner
Bitnami