ad ad

خرج کار چیست و چه ارزشی در خیاطی دارد؟

خرج کار چیست و چه ارزشی در خیاطی دارد؟

خرج کار به لباس ارزش و اعتبار ویژه‌ای بخشیده و به نوعی به‌شکل مستقیما بر نگاه و انتخاب مشتری تاثیر خواهد‌گذاشت. خرج کار را می‌توان شامل موارد مختلفی از آن جمله زیپ، دکمه، تگ، قطعات تزئینی و… دانست. در ادامه به بررسی ابعاد گوناگونی از خرج کار و ارزش خواهیم پرداخت. ژورنال بخوانید.

خرج کار لباس چیست؟

خرج کار لباس در آموزش خیاطی اصطلاحی است که برای افکت و تزئینات یک لباس به کار برده می‌شود. خرج کار‌های لباس شامل موارد زیادی می‌باشد که در تولید پوشاک اهمیت ویژه‌ای دارند. از جمله آ‌ن‌ها می‌توان به مارک‌های پشت یقه، دکمه‌ها، تگ‌ها و آویزها، زیپ‌ها، نوار‌های مختلف و …. اشاره کرد که جزو خرج کار‌های اصلی یک لباس به شمار می‌آیند. در ادامه به توضیحات مفصل‌تری پیرامون این موضع خواهیم پرداخت.

 خرج کار به چه اشکالی در لباس به کار برده می‌شود؟

خرج کار معمولا به دو شکل در طراحی و دوخت لباس به کار برده می‌شود:

  • کاربرد به شکل جداگانه در بخش طراحی و دوخت در لباس
  • اضافه کردن آن در بخش تولید به پارچه توسط تولید کننده

مثالی برای مورد دوم:

برای گزینه شماره 2 می‌توان انواع پارچه‌‌های گیپور را مثال زد. طراحان مد یا خیاطان لباس با انتخاب این عناصر جذاب و کاربردی می‌توانند نظر مشتریان را به میزان هرچه بیشتر به سمت لباس تولید شده جلب نموده. در مقابل مشتری نیز بابت آن پول مناسبی می‌پردازد.

نکته: در واقع می‌توان گفت نقش اصلی خرج کار لباس جلب نظر مشتری به یک لباس خاص و مجاب نمودن او در جهت پرداخت هزینه بابت خرید محصول می‌باشد.

آشنایی با انواع خرج کار لباس

آنچه پیش‌تر بیان شد مقدمه‌ای بر مفهوم خرج کار و در جهت آشنایی با این موضوع بود. در این بخش به معرفی انواع خرج کار خواهیم پرداخت.

به طور کلی خرج کار لباس به سه گروه تقسیم می‌شود از قرار موارد زیر هستند:

  • گروه اول

این گروه شامل عناصری هستند که در جهت معرفی مواردی از قیبل برند، طراح و یا شرکت تولیدکننده لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله آن‌ها می‌‌توان به نمونه‌هایی همچون انواع تگ‌های پارچه‌ای، پلاستیکی یا چوبی اشاره نمود. در این میان تگ لباس علاوه بر معرفی برند یا نام طراح لباس منجر به زیباتر شدن ظاهر لباس نیز می‌گردد. شاید بسیاری از شما بگویید این تگ‌های متصل شده به لباس پس از خرید توسط مشتری از آن جدا می‌شوند.

درست است. اما در این باره می‌توان گفت شکل طراحی شده برای تگ در جلب توجه و نظر مشتری به میزان قابل توجهی تاثیرگذار بوده است. این جا است که می توان نتیجه گرفت انتخاب یک قطعه چوب، پلاستیک و یا پارچه که بتوانند نام برند را به زیبایی نمایش دهند، اعتبار ویژه‌ای به لباس خواهند بخشید.

کاربرد خرج کار

  • گروه دوم

این گروه شامل عناصری می‌شود که در مرحله تکمیل کار دوخت و آماده‌سازی لباس مورد استفاده قرارمی‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به زیپ و دکمه اشاره کرد. در این مرحله نیز باید توجه داشت رعایت نکاتی همچون استفاده از جنس مرغوب، طرح‌های هنرمندانه، رنگ‌‌های جذاب و … . طراحی علاوه بر اینکه عمر لباس را طولانی‌‌تر می‌کنند، در جلب نظر مشتری و خریداران نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

  • گروه سوم

این گروه از جمله مهم‌ترین‌های انواع خرج کار محسوب می‌شود و از جمله آن‌ها خرج کار لباس و انواع قطعات تزئینی می‌باشند. این گروه از خرج کار می‌تواند شامل قطعات گوناگونی از جنس پارچه، پلاستیک، چوب، فلز، و حتی جواهرات و سنگ‌های گران‌بها باشد. همچنین کاربرد یراق، روبان، مروارید، پولک و منجوق نیز بسیار زیاد است. چرا که این قطعات می‌توانند به لباس جلوه خاصی و زیبایی ببخشند. در نتیجه استفاده از این خرج کار‌ها بر ارزش و اعتبار لباس افزوده و در جلب نظر مشتری تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهند داشت. در بخش بعدی به بررسی تاثیر این گروه از خرج کار‌ها بر فروش و محبوبیت لباس خواهیم پرداخت.

 

خرج کار‌ها چه تاثیری بر فروش خواهند داشت؟

در بخش قبلی مطالب سه گروه معرفی شدند. می‌توان گفت از میان آن‌ها گروه سوم می‌تواند بیشترین میزان تاثیر را بر روی فروش محصول نهایی و محبوبیت آن در بین خریداران داشته باشد. برای این کار و افزایش توجه مشتریان می‌توان از گزینه‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله این گزینه‌ها:

  • دوخت نگین‌های شیشه‌ای یا مروارید بر روی پیراهن‌های زنانه و مانتو‌ها که به عنوان خرج کار مانتو میشناسیم
  • اضافه کردن پوم‌پوم در حاشیه شال و روسری
  • استفاده از منجوق در دوخت لباس شب
  • به کار بردن سنجاق‌های تزئینی در بعضی از لباس‌های مجلسی

تمامی این موارد باعث ایجاد تاثیر روانی مثبت و جلب نظر مشتری شده و در نهایت او را راضی به خرید لباس می‌کند. لازم به ذکر است که استفاده از برخی فلزات و سنگ‌های قیمتی برای تزئین لباس توسط طراحان، علاوه بر جلب نظر مشتریان خاص، باعث بالا رفتن قیمت این لباس‌های نیز می‌گردد.

خرج کار لباس عروس

منظور تولید کنندگان از خرج کار چیست؟

شاید سوال بسیاری از دوستان و خریداران و حتی خود شما نیز این باشد که منظور تولید کنندگان از خرج کار چیست؟

برای یافتن پاسخ این سوال باید در نظر داشت که شناخت واژه‌های تخصصی در هر حرفه و دانشی به ما کمک می‌کند تا سطح آگاهیمان افزایش یافته و در نتیجه  بهتر و بهینه‌ای نیز داشته باشیم. واژه خرج کار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از مواردی است که لازم است با آن آشنایی کامل داشته باشیم.

خرج کار در دو حالت مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به آن پرداخته شده است:

  • پارچه و رنگ حاشیه ایی در لباس

بدین معنی که اگر شاسی لباس دارای رنگ خاصی است و رنگ های حاشیه‌ای از قبیل سرشانه، جیب و … رنگ و جنس دیگر و متفاوتی با رنگ شاسی لباس داشته باشند، به این جنس و رنگ حاشیه‌ای و متفاوت به کار برده شده در لباس خرج کار گفته می‌شود.

  • لوازم لباس

به تجهیزاتی از قبیل زیپ، دکمه، چسب نرم و زبر، شبرنگ و … که روی لباس به‌کار برده می‌شوند نیز خرج کار گفته می‌شود که در ادامه به‌صورت مجزا به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

  • زیپ

به‌طور معمول در شاوارهای لباس کار از زیپ‌های ۲۰ سانتی متری و برای کاپشن از زیپ‌های ۷۰ سانتی متری استفاده می‌شود. طبیعی است که لازم است تا هنگام سفارش گذاری نوع و کیفیت زیپ نیز مشخص شود تا کیفیت نهایی کار مورد رضایت کارفرما قرار گیرد. همچنین زیپ‌ها دارای جنس‌هایی از قبیل پلاستیکی، دنده ۵ استخوانی، فلزی که خود شامل آلومینیوم، نیکل، آهن و برنجی می‌باشد.

مثال:

به عنوان مثال می‌توان کاپشن زمستانی مورد استفاده در مناطق مرطوب اشاره کرد. بهترین گزینه زیپ برای آن جنس برنجی است. چرا که علاوه بر استحکام، دچار زنگ زدگی و خرابی نیز نشده و در نهایت عمر مفید آن افزایش میابد.

ویژگی خرج کار

  • دکمه

دکمه‌ها تنوع بسیار زیادی در نوع، رنگ، جنس، اندازه و … دارند که انتخاب هر یک با توجه به کاربرد لباس صورت می‌گیرد.

  • چسب نرم و زبر

از این ابزار مواردی که باز و بسته کردن دکمه در کار و طراحی مشکل ایجاد می‌کند، استفاده می‌شود.  از لازم به ذکر است که این چسب‌های نرم و زبر دارای سه درجه کیفیتی می‌باشد. استاندارد جهانی این چسب‌ها grade A- grade B – grade c می‌باشد.

  • شبرنگ

شبرنگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر میزان رفلکس نور، فاصله دید آن و مقاومت در برابر سرما، گرما، رطوبت و شستشو به درجه کیفی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این وسیله همچنین در تیپ و اندازه‌های ۲.۵ سانتی متری و ۵ سانتی متری در رنگ‌های مختلفی هستند که رایج‌ترین این رنگ‌ها نقره‌ای، زرد و قرمز می‌باشد.

کاربرد خرج کار لباس در تولید پوشاک چیست؟

از خرج کار در لباس‌ها برای اهداف زیادی استفاده می‌شود. از جمله این اهداف و کاربرد‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده کردن لباس
  • بخشیدن جلوه‌ای زیبا و چشم نواز به لباس
  • معرفی برند و مارک و مواردی از این دست

مثال

به‌عنوان مثال می‌توان گفت یک شلوار یا بولوز برای اینکه قابل استفاده شوند، به زیب و دکمه نیاز دارند. همچنین برای زیبا‌تر شدن آن‌ها می‌توان از افکت‌هایی همچون مارک  و تگ استفاده کرد. بدین ترتیب طراح و تولید کننده دفترچه معرفی برند و شناسنامه یک لباس را از طریق خرج کار به آن اضافه کرده است.

ارزش و اهمیت خرج کار در لباس چیست؟

تا کنون هر‌ آنچه در خصوص خرج کار، انواع و کاربرد‌های آن در طراحی لباس و خیاطی ضروری تلقی می‌شد گفته شد. حال نوبت آن رسیده است که به سراغ موضوعی مهم در این زمینه برویم که آن چیزی جز ارزش و اهمیت خرج کار در لباس نمی‌باشد.

شاید برای برخی این سوال ایجاد شود که آیا استفاده از خرج کار‌ها در طراحی و تولید لباس ارزش و اهمیت خاصی دارد؟‌

جواب این سوال آری است. خرج کار‌های استفاده شده در لباس‌ها دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای در تولید پوشاک هستند. خرج کار زبان گویای ناگفته‌های یک لباس است. بدین ترتیب نقش ویژه‌ای را در سیر تولید و فروش پوشاک بازی می‌کنند. با استفاده از خرج کارها می‌توان جلوه‌ای بی‌نظیر چشم نواز را در محصول ایجاد کرده و مقدار زیادی بر جذابیت آن افزود. یک خرج کار خوب که به درستی انتخاب شده است،‌ به لباس اعتبار ویژه‌ای بخشیده و روی نگاه مشتری به محصول نیز بسیار تاثیر گذار است.

خرج کار چه کاربردی دارد

لباس حرفه‌ای با خرج کار حرفه‌ای

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد خرج کار استفاده شده در لباس زبان گویای ناگفته‌های آن لباس است که باعث ایجاد ذهنیتی خوب و مثبت در خریدار می‌گردد. لذا طراحان و تولید کنندگان باید توجه داشته باشند که در تولیدات خود از خرج کار‌های مناسب و حرفه‌ای استفاده کنند. حال اینکه یک خرج کار خوب دارای چه مشخصه‌هایی است، موضوعی است که در ادامه بیان خواهد شد.

یک خرج کار خوب و حرفه ای باید:

  • با لباس تناسب و هماهنگی داشته باشد
  • از استقامت و دوام مناسب برخوردار باشد
  • دارای زیبایی و خلاقیت در طراحی باشد

رعایت این موارد در انتخاب خرج کار بسیار حائز اهمیت است که در نهایت در ارزشیابی لباس نیز موثر خواهد بود.

خرج کار و صاحبان برند

توصیه ما برای صاحبان برند این است که از خرج کار‌های ویژه و سفارشی استفاده کنند. با هک شدن برند روی خرج کارهای زیبا و سفارشی محصول شما در دید مشتریان اعتبار بیشتری پیدا کرده و به قسمی این کار باعث تبلیغ برای یک برند می‌شود در نهایت نیز میزان فروش آن نزد مشتریان بیشتر خواهد شد.

جمع بندی

در این مطلب هرآنچه پیرامون خرج کار و اهمیت آن در تولید و طراحی لباس ضروری بود گفته شد. دانستیم خرج کار به لباس ارزش و اعتبار ویژه‌ای بخشیده و به نوعی به‌شکل مستقیم بر نگاه و انتخاب مشتری تاثیر خواهد‌گذاشت. درواقع می‌توان گفت نقش اصلی خرج کار لباس در خیاطی جلب نظر مشتری به یک لباس خاص و مجاب نمودن او در جهت پرداخت هزینه بابت خرید محصول می باشد. همچنین استفاده از این خرج کار‌ها بر ارزش و اعتبار لباس افزوده و در جلب نظر مشتری تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهند داشت.

لذا توصیه می‌شود تا خیاطان و طراحان لباس با مطالعه کافی در این زمینه و آشنایی با انواع خرج کار‌ها (که بیان شد به سه گروه و انواع مختلفی تقسیم می‌شوند) مناسب ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را برای هر لباس انتخاب کنند تا به خلق زیباترین لباس منجر شود. همچنین صاحبان برند می توانند با استفاده از خرج کارهایی زیبا و چشم نواز نام برند خود را بر آن هک کرده و قدمی بزرگی را در شناساندن و فروش لباس‌های خود بردارند. چرا که یک طراح و خیاط حرفه‌ای خوب می‌داند که خرج کار زبان گویای ناگفته‌های هرلباس می‌باشد و به وسیله آن می‌توان هر لباسی را به جایگاه والایی در ذهن و دید مشتری رساند.

Close Bitnami banner
Bitnami