ad ad

10 نکته کلیدی در دوخت لباس که برای خیاطی موثر است

10 نکته کلیدی در دوخت لباس که برای خیاطی موثر است

اگر شما جز افرادی هستید که به تازگی حرفه خیاطی و دوخت لباس را شروع کرده‌اید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید، در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که چگونه از یک پارچه ساده یک لباس زیبا خلق کنید و در این راه به چه ابزار و وسایلی نیاز دارید.
در ادامه با ما همراه باشید تا با 10 نکته کلیدی در دوخت لباس آشنا شوید. ژورنال بخوانید.

انتخاب پارچه برای دوخت لباس

1- انتخاب پارچه برای دوخت لباس

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوخت لباس، انتخاب نوع پارچه آن است. انتخاب پارچه در دوخت لباس به قدری مهم است که اگر به آن توجه نشود می‌تواند نتیجه کار شما را به صورت کامل از بین ببرد پس از کنار آن نباید به همین سادگی رد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم انتخاب پارچه برای دوخت یک لباس را برایتان شرح دهیم.

پارچه برای دوخت لباس

  • قبل از هرچیزی باید مشخص کنید چه مدل لباسی را می‌خواهید بدوزید، لباس مجلسی، مانتو، شومیز، لباس عروس و…سپس متناسب با آن مدل پارچه مورد نظر را خریداری کنید.
  • اندازه، قد لباس و رنگ پارچه را حتما قبل از خرید مشخص کنید.
  • بیشتر به دنبال پارچه‌هایی باشید که در زمان دوخت زیر چرخ لیز نخورند و یا لغزش نداشته باشند. لغزش و لیز خوردن دوخت لباس را بسیار سخت می‌کند.
  • حتما در حین خرید برچسب اطلاعاتی پارچه‌ها را بخوانید، که چند درصد در تولیدشان از نخ استفاده شده، در چه دمای آبی باید شسته شوند، برای کدام تولیدی هستند و شست‌وشوی آن‌ها به چه نحوی است.
  • حتما عرض پارچه را چک کنید. پارچه‌ها در عرض‌های مختلفی چون 90 ، 150 هستند.
  • برای خرید پارچه جهت دوخت لباس مورد نظرخود وقت و زمان کافی را بگذارید.
  • سعی کنید تا زمانی که پارچه‌ها را نشناختید و با بافت و جنس آن‌ها آشنا نشدید غیر‌حضوری خرید خود را ثبت نکنید.
  • حتما در حین خرید پارچه، میزان آبرفت آن را بپرسید.

2- نوع پارچه و کاربرد آن در دوخت

پارچه‌های مختلفی وجود دارد که بنا بر ضخیم و نازک بودن‌شان، کاربرد متفاوت دارند.

پارچه‌های مناسب فصل بهار برای دوخت لباس

در فصل بهار بیشتر از پارچه‌های فاستونی، لی کاغذی، نخی، پنبه‌ای و کتان برای دوخت لباس استفاده می‌کنند. پارچه‌های فاستونی مناسب برای دوخت مانتو و شلوار فرم اداری است و چون اکثر فرم‌های اداری رنگی تیره‌ای دارند از این پارچه نازک که هوا را راحت عبور می‌دهد استفاده می‌شود.

پارچه بهاره

از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای بیشتر به دلیل نازک بودن و سبک بودن آن در این فصل استفاده می‌شود که البته تنوع رنگی و طرحی بسیار بالایی دارد. تنها مشکل این نوع پارچه‌ها مقاومت آن‌ها در برابر شست‌و شو است، به این صورت که به دلیل نازک بودن بعد از چندبار شستن حالت و فرم خود را ممکن است از دست بدهند. البته بهتر است این پارچه‌ها با دست شسته شوند و از شستن آن‌ها با ماشین لباسشویی و شوینده‌های آنزیم دار قوی بپرهیزید.
از پارچه‌های کتان بیشتر در دوخت لباس‌های مردانه استفاده می‌شود، این نوع پارچه گرما را در خود نگه نمی‌دارد و هوا را عبور داده و برای فصل گرما بسیار مناسب است.
پارچه‌های لی کاغذی برخلاف پارچه‌های لی معمولی، بسیار سبک، خنک و مناسب فصل گرما هستند. در تهیه این نوع پارچه از پنبه استفاده شده و دلیل خنک بودن آن هم می‌تواند استفاده از پنبه باشد.

پارچه‌های مناسب فصل تابستان

فصل تابستان فصلی با گرمای نفس‌گیر است، پس بهتر است تا می‌توانید در این فصل از پارچه‌های نازک، خنک با رنگ‌های روشن و شاد برای دوخت لباس‌هایتان استفاده کنید. به دلیل این‌که پارچه‌های تیره گرمای بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند.
استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای، کتان، شمبری و شیر شکری در فصل تابستان انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

پارچه‌های پنبه‌ای به راحتی هوا را عبور می‌دهند، از طرفی بسیار سبک و لطیف هم هستند. اما تنها عیبی که این دسته از پارچه‌ها دارند این است که به سرعت چروک می‌شوند و دلیلی جز استفاده از پنبه در این نوع پارچه نمی‌تواند داشته باشد.

دوخت پارچه تابستانه

پس بهتر است پارچه‌های پنبه‌ای با درصدی از پلاستیک را انتخاب کنید تا مشکل چروک شدن آن را نداشته باشید.
پارچه‌های کتان هم همانطور که در بالا گفتیم به دلیل اینکه گرما را به خود جذب نمی‌کنند و باعث عبور هوا می‌شوند مناسب فصول گرم سال است.
پارچه‌های شیرشکری که شاید تا به حال اسم آن را نشنیده باشید، پارچه‌هایی از جنس پنبه هستند که می‌تواند بهترین انتخاب جهت دوخت لباس برای فصل تابستان باشد. این پارچه‌ها بسیار نازک هستند و در رنگبندی‌های تابستانی و ملیح به بازار عرضه شده است.
پارچه‌های شمبری بسیار شبیه به پارچه‌های جین کاغذی است. این نوع از پارچه‌ها بسیار خنک از جنس الیاف پنبه و پلی استر است که میتواند انتخاب مناسبی برای فصل تابستان باشد. پارچه شمبری دارای طیف رنگی آبی بسیار زیبایی است.

پارچه‌های مناسب فصل پاییز و زمستان برای دوخت لباس

در فصل پاییز بیشتر از پارچه‌های فاستونی ضخیم، مخمل، ابریشم، پلار، کشمیر برای دوخت لباس استفاده می‌شود.
از پارچه فاستونی ضخیم بیشتر برای فصول سرد استفاده می‌کنند، چراکه به راحتی گرما را در خود نگه می‌دارد و بسیار مقاوم و ضخیم است. به همین دلیل در دوخت بیشتر پالتو‌ها و بارانی‌ها در فصل سرما از این نوع پارچه استفاده می‌شود.

دوخت لباس پاییز
پارچه‌های مخمل جز پارچه‌های کرکی و پرز دار است و گرمای بسیار را در فصل سرما در خود نگه می‌دارند. در دهه‌های گذشته این پارچه‌ها فقط جهت دوخت لباس برای افراد اشراف‌زاده و ثروتمند بوده است، از این پارچه‌های ضخیم در دوخت پالتوهای مردانه و زنانه به وفور استفاده می‌شود.
پارچه‌های پلار که در برابر سرما و آب بسیار مقاوم هستند، این پارچه‌ها اگر در برابر باران خیس شوند به سرعت خشک خواهند شد این یکی از مهم‌ترین مزایای پارچه‌ای پلار است. در تهیه این نوع پارچه از پنبه، کرک و پرز استفاده شده به همین دلیل بسیار مناسب برای فصل سرما است.

پارچه کشمیر که از مو بز تهیه شده، بسیار گرم و مقاوم در برابر سرما است. پرزهای این نوع از پارچه نقش یک عایق را دربرابر بدن دارند و باعث نگه داشتن گرما می‌شوند.

3- شستن پارچه

حتما قبل از اینکه شروع به دوخت لباس کنید آن را یک‌بار با آب سرد و شامپو بشویید. به طور معمول در شستن پارچه ممکن است 10 سانت از اندازه پارچه کم شود اما برای اینکه این اتفاق نیفتد بهتر است که پارچه خود را با آب سرد بشویید تا کمتر جمع شود.

شستشوی لباس

حتما در شست‌وشوی آن از مواد شوینده سبک چون صابون و یا شامپو استفاده کنید، تا تمام تغییرات را در برابر شوینده ها نشان دهد. پارچه‌های تترون و نخی آبرفت بسیار بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارند، پس در شست‌وشوی این نوع پارچه‌ها دقت کنید.
دقت کنید که پارچه‌های رنگی را برای شست‌وشوی اول در کنار هم قرار ندهید به دلیل اینکه ممکن است پارچه‌ها رنگ بدهند و با هم ترکیب شوند.

4- اتو زدن پارچه

بعد از شست‌وشوی پارچه بهتر است آن را یک بار اتو بزنید. برای اتوزدن پارچه‌های نخی، ریون و حریر باید از یک پارچه کمکی استفاده کنید، یک پارچه سفید تمیز را روی پارچه نخی خود انداخته و اتوکنید تا پارچه شما آسیب نبیند و جمع نشود.

اتو کردن لباس

حتما باید پارچه را به سمت خوابش اتو کنید، اگر پارچه‌ای با راه‌راه‌های عمودی دارید بهتر است در جهت طرح آن اتو کنید و یا اگر پارچه‌ای با طرح افقی دارید بهتر است در جهت طرح آن شروع به اتو زدن کنید تا پارچه از حالت اصلی خود خارج نشود.

هنگام اتو کردن بهتر است از اتوی بخار استفاده کنید، خیس کردن پارچه راه بسیار اشتباهی است و این‌کار باعث ایجاد لکه روی پارچه شما خواهد شد.

5- اندازه‌گیری برای دوخت لباس

یکی از مهمترین بخش‌های دوخت لباس، اندازه‌گیری آن است. اگر شما ذره‌ای در اندازه‌گیری اشتباه داشته باشید می توانید نتیجه کار خود را به کل نابود کنید. پس تمام دقت و تمرکز خود را روی این بخش بگذراید تا بتوانید یک لباس تمیز و بی نقص داشته باشید. برای اندازه گیری لباس دو روش وجود دارد: مولر و گرلاوین.

اندازه‌گیری در دوخت

تنها تفاوت این دو روش با یکدیگر این است که در روش مولر؛ قد جلو، قد پشت، طول سینه از سرشانه تا کمر اندازه‌گیری می‌شود و نکته دیگر اینکه طول سرشانه در روش مولر از سر شانه تا انتهای آن را  شامل می‌شود. روش اندازه‌گیری که در ادامه به شما خواهیم گفت به سبک مولر است، متد مولر کمی وقت گیرتر از سایر متدها است و شما باید مدت بیشتری را صرف کشیدن الگو کنید اما نتیجه کار خیلی دقیق تر و بهتر خواهد بود.

برای شروع اندازه گیری ابتدا یک بند یا متر به دور کمر ببندید و اندازه گیری را برای دوخت لباس شروع کنید.

کارور جلو

بالای سینه، جایی که دست جدا می شود، از یک طرف به طرف دیگر به صورت افقی

کارور پشت

از پشت، جایی که دست جدا می شود. از یک طرف به طرف دیگر به صورت افقی

بلندی جلو

از گودی گردن در قسمت جلو تا بالای نواری که به کمر بسته اید

بلندی پشت

از آخرین مهره گردن تا سر نوار

بلندی لباس

از گودی گردن تا بلندی مورد نظرتان

بلندی سینه

از گودی گردن در قسمت جلو تا نوک سینه

دور سینه

متر را از دور سینه رد کنید و دو سر آن را روی سینه ها به هم برسانید با کمی فضای خالی(به اندازه دو انگشت)

دور کمر

اندازه کمر از روی نواری که بسته اید

دور باسن

دور باسن با چهار انگشت فضای اضافه

سرشانه

خط پایین گوش تا سر شانه

دور بازو

اندازه پرترین قسمت بازو با دو انگشت فضای اضافه

دور حلقه

اندازه حلقه دست با سه انگشت فضای اضافه

دور گردن

اندازه دور گردن. یک سر متر را در گودی گردن گذاشته و سر دیگر را روی گودی گردن برگردانید.

بلندی آستین

باید دست، خم شود. متر را از سرشانه گذاشته و از آرنج رد کرده، تا قسمت مچ اندازه بگیرید.

کنفورماسیون

متر را دور گردن انداخته، یک طرف آن را روی نوار کمر بگذارید، طرف دیگر را از قسمت دیگر روی نوار کمر اندازه بگیرید.

6- مدل لباس

حال به انتخاب مدل و الگو کشی لباس می رسیم. بهتر است مدل لباس خود را از قبل برای دوخت لباس انتخاب کرده باشید و الگوی آن را با دقت رسم کنید نکات و جزئیات را بنا بر طرح لباس در آن وارد کنید.

7- چرخ خیاطی

یکی از پایه‌های اصلی دوخت لباس، داشتن یک چرخ خیاطی مناسب است. امروزه در بازار چرخ‌خیاطی‌های متنوع با کاربردهای مختلف وجود دارد که شما بسته به بودجه خریدتان و کاربرد این نوع چرخ‌ها می‌توانید انتخاب خود را داشته باشید.

چرخ خیاطی

برای خرید چرخ خیاطی باید به چند نکته توجه داشت:

  • چرخی که انتخاب می‌کنید حتما برقی باشد.
  • چرخی را انتخاب کنید که در همه‌ی نمایندگی‌ها قطعات آن وجود داشته باشد.
  • سبک و قابل حمل باشد.
  • برنامه دوخت کاملی داشته باشد تا هم بتوانید دوخت لباس را با آن انجام دهید و هم سردوز و جا دکمه لباس را با چرخ بتوانید بزنید.
  • به خدمات پس از فروش چرخ توجه کنید، اهمیت بسیار بالایی دارد.
  • چرخی را انتخاب کنید که در قسمت سر سوزن آن چراغ و روشنایی داشته باشد.

8- وسایل و ابزار مورد نیاز خیاطی برای دوخت لباس

بعد از تهیه چرخ خیاطی باید لوازم و ابزار مورد نیاز باقیمانده را تهیه کنید. از جمله وسایلی که برای شروع به کار مورد نیاز است می‌توان به : مل، متر، سوزن ته گرد، جاسوزنی، قیچی، رولت، بشکاف، اتو، خط‌کش، کاغذ الگو اشاره کرد.

وسایل مورد نیاز خیاطی

9- پرو لباس بعد از دوخت

پرو لباس در دو مرحله باید انجام شود یکی بعد از رسم الگو تا عیب و ایراد الگو مشخص شود و دیگری هم بعد از اتمام دوخت لباس باید باشد. در پرو کردن لباس خیلی مهم است که شخص چگونه بایستد، حرکت نکند تا بتوان لباس را سایز کرد،

10- اتوکشی لباس

بعد از دوخت لباس، اتوکشی نقش بسیار مهمی در پرو نهایی و ظاهر کلی لباس دارد. برای اتو زدن لباس حتما باید از میز اتو و بالشتک استفاده کنید تا هم پارچه شما خراب نشود و هم به درستی اتو شود. پارچه های نازک مثل حریر، ساتن و جیر را نباید مستقیم اتو زد باید از پارچه کمکی استفاده کنید، در حین اتو زدن به حرارت اتو، نوع پارچه، خواب پارچه، رطوبت حین اتو کردن دقت کنید.

آیا دوخت لباس ارزان‌تر از خرید آن است؟

بله دوخت لباس برای شما بسیار ارزان‌تر از خرید همان مدل لباس به صورت آماده است.

چه مدت طول می‌کشد تا یک خیاط خوب شوم؟

در خیاطی باید تجربه کرد، باید لباس دوخت، باید بارها و بارها این کار را انجام دهید تا بتوانید حرفه‌ای شوید. اگر به طور دائم کار کنید حدود 9 ماه زمان نیاز دارد تا یک خیاط خوب شوید.

شما در پارچه سرای ربانی می‌توانید بهترین و با کیفیت‌ترین پارچه ها را انتخاب کنید. از پارچه‌های ایرانی و دست دوز گرفته تا پارچه‌های وارداتی و خاص. برای خرید می‌توانید به شعبه‌های پارچه سرا ربانی مراجعه کنید، اما اگر خرید حضوری برایتان مقدور نبود می‌توانید به صورت آنلاین و از طریق سایت خرید خود را ثبت کنید تا در کمترین و کوتاه‎‌ترین زمان ممکن سفارش برای شما ارسال شود.

Close Bitnami banner
Bitnami