ad ad

۲۰ اشتباه رایج در شستن لباس

۲۰ اشتباه رایج در شستن لباس
راهنمای مطالعه

جهت تهیه لباس‌هایی زیبا که همیشه می‌درخشند؛ باید یاد بگیرید که چطور آن‌ها را شستشو دهید. اشتباهاتی که هنگام شستن لباس‌ها رخ می‌دهد؛ به بافت و پارچه لباس آسیب وارد می‌کند. شاید با خود بگویید که در شستشو هیچ مشکلی ندارید و همه چیز مرتب است. با این وجود، اشتباهات کوچکی در روند شستن لباس‌ها وجود دارد که کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. شستن لباس با ماشین لباسشویی یا با دست قوانین خاص خود را دارد که اگر از آن مطلع نباشید کوه لباس‌های صورتی بعد از دکمه پایان در برابر شما خواهد بود. در این مقاله اشتباهات رایجی که افراد هنگام شستن لباس توجهی به آن ندارند را معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید از فاجعه کوه لباس‌های صورتی در امان بمانید. ژورنال بخوانید.

اشتباه اول: لباس‌ها را فقط بر اساس رنگ جدا کنید

اگر لباس‌ها را جدا می‌کنید؛ به هر حال باید به شما تبریک گفت. بسیاری از افراد تمام لباس‌های رنگی و سفید را با یکدیگر شستشو می­دهند؛ اما بهتر است کمی جداسازی لباس‌ها را حرفه‌ای‌تر انجام دهید. جداسازی لباس‌های رنگی و سفید اولین قدم جهت دوری از اشتباهات شستن لباس است. اما پس از آن باید لباس‌ها بر اساس جنس و نوع جدا بشوند. شستن لباس‌های جین با تیشرت تابستانه در کنار یکدیگر اصلا ایده خوبی نیست؛ مگر اینکه از تیشرت خود خسته شده‌­باشید. لباس‌های پشمی باید نوبت خاص خود را هنگام شستشو داشته ­باشند.

علاوه بر این جداسازی حرفه‌ای به شما می‌گوید که لباس‌های کثیف و لکه دار از لباس‌های تمیزتر جدا شوند. درنهایت همانطور که خودتان هم مطلع­ هستید؛ شستن لباس زیر با سایر لباس‌ها فکر خوبی نیست. شاید فکر کنید که جداسازی لباس‌ها کاری زمان‌بر است و شستشو را سخت‌تر می‌کند؛ اما جهت حفظ و نگهداری لباس‌ها جداسازی بهترین کار است. روزهای متفاوت هفته را به شستشوی دسته‌ای خاص از لباس‌ها اختصاص دهید تا این فرآیند زمان‌بر آسان‌تر شود. همچنین لازم نیست که همه لباس‌ها در یک نوبت شسته شوند. با این کار فقط در مسیر نابودی لباس‌های خود قدم برمی‌دارید.

اشتباه در شستشوی لباس

اشتباه دوم: مایع یا پودر شوینده را مستقیم روی لباس‌ها بریزید

تصور می‌کنید که افزایش پودر و شوینده بر لباس‌ها تاثیر چندانی ندارد؟ اشتباه می‌کنید.اگر شوینده به طور مستقیم بر لباس‌ها ریخته ­شود؛ برخی لباس‌ها مایع بیشتری جذب کرده و برخی دیگر بی‌­نصیب می‌مانند. درنتیجه آبکشی نیز به­ درستی انجام نمی‌شود و باقی­مانده شوینده در لباس نه تنها بافت آن را از بین می‌برد؛ بلکه آلرژی‌های پوستی به همراه خواهد­ داشت. جهت شستن لباس به صورت اصولی که دوام آن‌ها را بیشتر می‌کند؛ پس از قرارگیری لباس در ماشین لباس­شویی آب را به آن اضافه کنید. اگر خوش شانس باشید؛ ماشین لباسشویی مخزن پودر یا ماده شوینده مخصوص دارد و در زمان مناسب آن را به لباس‌ها اضافه می‌کند. در غیر این صورت پس از غوطه‌ور­شدن لباس‌ها در آب، ماده شوینده را اضافه کنید.

اشتباه سوم: بیشتر شوینده بریزید که لباس‌ها کاملا تمیز شود

این یک تصور کاملا اشتباه است. زیرا شوینده بیشتر به افزایش تمیزی لباس‌ها هیچ کمکی نمی‌کند. ماده شوینده اضافی در لباس‌های شما باقی می‌ماند و آبکشی نمی‌شود. اگر هوس کرده‌­اید که لباس‌های بدبو و کدر داشته ­باشید؛ استفاده بیش از اندازه از شوینده خوب است. علاوه بر این مواد شوینده که در بافت لباس‌ها باقی می‌ماند؛ حساسیت‌های پوستی جدی نیز ایجاد می‌کنند. اگر شوینده شما به ­خوبی لباس‌ها را تمیز نمی‌کند، وقت آن رسیده‌­است که آن را با مواد باکیفیت‌تری جایگزین کنید.

استفاده بیشتر از یک شوینده بی‌کیفیت هیچ نتیجه‌ای نخواهد­داشت. اگر لباس‌ها واقعا کثیف هستند؛ چرا از دو نوبت شستشو استفاده نمی‌کنید؟ این کار روش بهتری است؛ به ­خصوص اگر از شوینده‌های قوی استفاده کنید. دستورالعمل استفاده از شوینده بر بسته بندی این محصولات؛ راهنمای شما خواهد بود. فکر سرپیچی از این دستور با لباس­‌هایی بدبو و کدر برابر است.

استفاده از شوینده در شستشو

اشتباه چهارم: لباس‌ها را فقط با خشک کن لباسشویی خشک کنید

احتمالا تصور می‌کنید که خشک­کن ماشین لباسشویی بهترین دوست شما در شستشوی لباس‌ است. با این حال این دوستی بی­ضرر نیست. استفاده بیش از اندازه از خشک­‌کن بافت لباس‌های شما را  تر تخریب کرده و رنگ آن‌ها را از بین می‌برد. جهت خشکی پارچه‌های نازک و ظریف، خشک‌­کن ماشین لباسشویی اصلا فکر جالبی نیست. اگر زمان داشته‌­باشید؛ خشک­‌کن طبیعی در آسمان بهترین راهکار است. با پهن ­کردن لباس‌ها بر طنابی که در معرض نور خورشید است؛ از بروز چروک در آن‌ها نیز جلوگیری می­شود. علاوه بر این آفتاب الیاف لباس‌ها را کم­تر تحت تاثیر قرار داده و بوی نامطبوع رطوبت می‌گیرد. با این کار ضمن لباس‌هایی سالم و تمیز، در مصرف برق نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.

 اشتباه پنجم: زیپ شلوار و لباس؟! مگر مهم است؟

زیپ‌ها با دندان‌های فلزی خود خطرناک‌ترین قاتلین در ماشین لباسشویی هستند. اگر توجهی به زیپ لباس و شلوار خود نداشته‌اید؛ بهتر است از این پس بیشتر آن‌ها را جدی بگیرید. لباس‌های ظریف‌تر در معرض خطر زیپ‌های شما هستند.

پیش از شستن لباس حتما زیپ شلوارها را ببندید. جهت شستشوی سینه‌­بند و لباس‌های زیر نیز بهتر است آن‌ها را در حالت بسته درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

اشتباه ششم: دکمه‌های لباس را در شستشو ببندید؟!

جهت شستشوی لباس‌ها لازم است حتما دکمه‌ها را باز بگذارید. بهتر است دکمه‌های آستین‌ها را فراموش نکنید. بستن دکمه‌ها و قرارگیری لباس در ماشین لباسشویی باعث نابودی جادکمه‌ای‌ها می‌شود. علاوه بر این ممکن است دکمه‌ها بر اثر فشار از جا کنده شوند. پس برخلاف زیپ‌ها، دکمه‌ها را باز می‌گذاریم.

شست و شوی درست لباس

اشتباه هفتم: لکه‌ها را بسایید که از بین بروند.

ساییدن لکه‌ها اولین راه‌حلی است که با مشاهده آن‌ها به ذهن می‌رسد. اما این کار در واقع نتیجه عکس دارد. شما با سایش لکه‌ها آن‌ها را به قسمت‌های دیگر پارچه نیز اضافه می‌کنید؛ در ضمن فشاری واردشده بر الیاف پارچه، آن را فرسوده خواهد­کرد.

رفع این مشکل در شستشوی لباس سخت نیست. اول از همه زمانی که لکه­‌ای بر لباس ایجاد می‌شود؛ آن را تا هفته بعد در کمد رها نکنید. با این کار لکه­‌بری لباس‌ها هرگز به‌­درستی انجام نمی‌شود. پس از بروز لکه بهتر است که بلافاصله جهت از رفع آن اقدام کرد. در این کار از یک پارچه سفید یا اسفنج کمک بگیرید. پس از خیس ­کردن لباس، پارچه را با ملایمت و به ­آرامی بر لکه بکشید؛ ضربه به پارچه نیز نتیجه­‌بخش خواهد­بود. با این کار لکه رنگی به پارچه سفید منتقل شده و از آن خلاص می‌شوید. البته رفع همه لکه‌ها به‌­راحتی میسر نیست. گاهی به لکه‌­برهای قوی‌­تری نیاز دارید؛ اما بهتر است که در این زمینه تمام تلاش خود را بکنید. در ضمن قرارگیری لباس لکه‌­دار در ماشین لباسشویی هیچ کمکی به شما نمی‌کند و فقط نتایج ناخوشایندی خواهد­داشت

اشتباه هشتم: نام شوینده اهمیتی ندارد

اشتباه نکنید؛ قصد تبلیغ مواد شوینده را نداریم؛ اما شما جهت تمیزیی لباس‌های کثیف بهتر است که هر شوینده‌ای را نخرید. خرید شوینده‌های گمنام و ارزان­‌قیمت، جنگ با لباس‌ها است. در این جنگ لباس‌های شما فرسوده می‌شوند. رایج‌ترین اشتباه شستن لباس عدم توجه به مواد­شوینده است. مواد شوینده تاثیر مستقیمی بر لباس‌ها دارد و استفاده از نمونه‌های بی‌­کیفیت و ارزان ­قیمت معمولا نتایج خوبی در پی نخواهد­داشت.

اهمیت شوینده لباس

اشتباه نهم: اطلاعات روی تگ لباس را حتما ببینید

بیشتر تولیدکنندگان لباس در سراسر دنیا اطلاعات مربوط به نگهداری، شستشو و اتو را بر تگ لباس ذکر می­کنند. این تگ اطلاعات مهمی به شما می‌دهد که با رعایت آن‌ها، لباس‌ها عمر طولانی‌­تری خواهند­داشت. با استفاده از اطلاعات لیبل لباس حتی لباس‌های مشابه را راحت­تر در یک دسته قرار می­دهید و آن‌ها را هنگام شستشو جدا کنید. بعضی از لباس‌ها هرگز نباید در ماشین لباسشویی قرار گیرند؛ زیرا دمای شستشوی لباس‌ها متغیر است. برخی با آب گرم و برخی با آب سرد شسته می‌شوند. تمام این اطلاعات با نگاهی کوتاه بر تگ لباس دست­یافتنی است. اگر بر لباس لیبل “فقط خشک‌شویی” را می‌بینید؛ شستشوی خانگی آن فکر خوبی نیست. حالا که کاربرد تگ لباس را دانستید؛ بهتر است که این اشتباه شستشوی لباس‌ها را تکرار نکنید و پیش از شستشو به شرایط مورد نیاز هر یک توجه کنید.

اشتباه دهم: لنگه جوراب‌ها همیشه گم می‌شوند!

ماشین لباسشویی علاقه زیادی به خوردن لباس‌های کوچک دارد. جوراب‌ها غذای موردعلاقه ماشین لباسشویی هستند و همیشه قربانی اشتباهات رایج شستن لباس می‌شوند. اگر می‌خواهید از کلکسیون جوراب‌های یک لنگه رها شوید؛ روش شستشوی آن‌ها را با ماشین لباسشویی بشناسید. جهت شستشوی جوراب‌ها نباید آن‌ها را جداگانه در دل ماشین رها کرد. بهتر است آن­ها را در کیسه‌ای مخصوص قرار دهید. این کیسه شما را از خطر مرگ لنگه جوراب‌ها نجات داده و آن‌ها را مرتب و تمیز به شما تحویل می‌دهد. از این کیسه جهت شستشوی لباس‌های زیر کوچک نیز استفاده می­شود.

اشتباه یازدهم: همه لباس‌ها را در یک روز بشورید

طبیعی است که در دنیای پر سرعت امروز بخواهید که یک روزه تمام کارها انجام شود؛ اما شستن لباس در یک روز اشتباه بزرگی است. شستشوی یک روزه لباس‌ها علاوه بر اینکه زمان زیادی از شما می‌گیرد؛ فشار زیادی به ماشین لباسشویی وارد کرده و آن را به روزهای پایانی زندگی‌ نزدیک می‌کند. اگر نمی‌خواهید این یار قدیمی خود را از دست بدهید؛ کمی زمان استراحت نیز برای آن در نظر بگیرید.

شستشو با ماشین لباس شویی

اشتباه دوازدهم: سفیدکننده برای لباس‌های سفید ضروری است!

با مشاهده کوچک‌ترین لکه‌ها بر لباس‌های سفید، سریع به سراغ سفیدکننده‌ها می‌رویم. لباس را به همراه مقدار زیادی سفیدکننده در ماشین لباسشویی رهاکرده و توقع نتیجه‌ای شگفت‌انگیز داریم. اما متاسفانه کارها آن­طور که توقع داریم؛ پیش نمی‌رود. لکه همچنان باقی­مانده و الیاف لباس در حال نابودی است. جهت رفع لکه‌ها لازم نیست که همیشه به سفیدکننده‌ها یا مواد شوینده قوی متوسل شوید. بسیاری از لکه‌ها مانند لکه خون یا عرق با کمی آب­لیمو و جوشاندن، کاملا از بین می‌روند. فراموش نکنید که جوشاندن در مدت چند دقیقه کافی است؛ زیرا قرار نیست لباس‌ها را از بین ببریم.

اشتباه سیزدهم: تمیز کردن ماشین لباسشویی واقعا لازم است؟

رایج‌ترین اشتباه شستشوی لباس‌ها عدم توجه به ماشین لباسشویی است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ماشین لباسشویی وظیفه تمیزی را بر عهده دارد؛ همیشه تمیز است. اما این ماشین نیز به نظافت نیاز دارد. به‌­خصوص مدل‌هایی که درب آن‌ها از جلو باز می‌شود. ماشین‌های لباسشویی شما به دلیل رطوبت همیشگی و عدم وجود نور، مکان مناسبی جهت رشد انواع قارچ‌ها و کپک‌ها هستند.

به همین دلیل بیشتر تولید­کنندگان ماشین لباسشویی مواد مخصوصی به عنوان جرم­گیر و پاک­‌کننده تولید می‌کنند. قسمت‌های مختلف ماشین نیز پس از ماه‌ها استفاده، جرم گرفته و باید تمیز شوند. استفاده مکرر از شوینده‌ها و هر آنچه که در ماشین لباسشویی باقی می‌ماند؛ پس از مدتی لباس‌های بدبو و  لکه‌های سفید را به همراه دارد. درنتیجه بهتر است که ضدعفونی و نظافت آن را فراموش نکنید. جهت این کار از ۴ لیوان سرکه و ۱ قاشق غذاخوری مواد شوینده استفاده کنید.

اشتباه چهاردهم: تست سریع خون

حداقل برای هر کسی یکبار اتفاق افتاده است که لباس های سفید در ماشین لباسشویی، رنگ صورتی پیدا کنند. معمولا زمانی که لباسی جدید می‌خریم و توجهی به جداسازی لباس‌ها نداریم؛ پس از شستشو با وضعیت اسفناکی روبه‌­رو می‌شویم که همه لباس‌ها قرمز شده‌اند. جهت این که این اشتباه شستن لباس تکرار نشود؛ از تست سریع خون استفاده کنید. در این تست خون پیراهن قرمز جدید خود را کمی مرطوب کرده و پارچه‌­ای سفید را بر آن بکشید. اگر لباس جدید رنگ می‌دهد؛ این اشتباه را تکرار نکنید و آن را جداگانه شستشو دهید.

اشتباه پانزدهم: نرم کننده برای همه لباس‌ها فوق‌العاده است

استفاده از نرم­کننده جهت شستن لباس ظاهر آن را مخملی‌­تر کرده و اتوی لباس‌های کتان را راحت­تر می‌کند. با این حال همه لباس‌ها به نرم­کننده احتیاج ندارند. نرم­‌کننده به مرور زمان باعث می‌شود که جذب رطوبت لباس کم­تر شود.

اگر از نرم‌­کننده جهت همه لباس‌ها استفاده می‌کنید؛ آماده خداحافظی با حوله‌ها و لباس‌های ورزشی باشید. در ضمن مقادیر بالای نرم­‌کننده به الیاف لباس‌ها آسیب‌ زده و آن‌ها را زودتر از بین می‌برد. بهتر است که نرم­کننده لباس در اندازه معقول و جهت لباس‌هایی که نیاز دارند؛ استفاده شود. نرم‌­کننده زیاد اشتباه شستشوی جبران­‌ناپذیری است.

استفاده از نرم‌کننده در شستشوی لباس

اشتباه شانزدهم: هر هفته لباس‌ها را بشویید

شستشوی لباس‌ها به صورت مکرر در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود. درست است که لباس‌ها همیشه باید تمیز و درخشان باشند؛ اما شستشوی بیش از اندازه لباس با ماشین لباسشویی عمر آن را کم می‌کند. شستشوی مکرر، رنگ لباس‌ها را از بین برده و الیاف آن‌ها را تخریب می‌کند. برخی از انواع پارچه‌ها مانند جین در صورت شستشوی مکرر کاملا از بین می‌روند. شلوارهای جین بهتر است که هر دو ماه یک بار شسته شوند که ظاهر و مقاومت خود را حفظ کرده و زیبایی دائمی داشته­باشند.

اشتباه هفدهم: دمای بالای آب لباس‌ها را بیشتر تمیز می‌کند.

دمای بالای آب هیچ ارتباطی با تمیزی بیشتر لباس‌ها ندارد؛ بلکه تنها احتمال نابودی لباس‌ها را بیشتر می‌کند. شستشوی لباس‌ها با دمای پایین‌تر شکل و رنگ آن را بهتر حفظ کرده و لباس‌ها ماندگار­تر خواهند­بود. البته جهت شستشوی برخی از لباس‌ها همچون حوله‌ها یا لباس‌های کتانی دماهای بالا نتیجه بهتری خواهد­داشت؛ چرا که ضدعفونی­‌کننده لباس‌ها است.

اشتباه هجدهم: ماشین لباسشویی باید کاملا از لباس‌ها پر شود.

تکمیل مخزن ماشین لباسشویی به افزایش سرعت در شستشوی لباس‌ها کمکی نمی‌کند. اگر تصور می‌کنید که با این کار همه لباس‌ها سریع و آسان شسته می‌شوند؛ در اشتباه هستید. لباس‌های کثیف شما جهت شستشوی اصولی به فضای کافی جهت حرکت در آب نیاز دارند. تکمیل بیش از اندازه ماشین لباسشویی امکان تمیزی لباس‌ها را کاهش می­دهد. لباس‌های کثیف بدون هیچ تغییری کمی مرطوب شده و تحویل داده می‌شود. قطعا این را نمی‌خواهید؛ بنابراین بهتر است که این اشتباه شستشوی لباس‌ها را تکرار نکنید.

اشتباه نوزدهم: تراز کردن ماشین لباسشویی تاثیر دارد؟

شاید تراز نبودن ماشین لباسشویی تاثیری در شستشوی لباس‌ها نداشته باشد؛ اما صدای ناخوشایند آن کلافه­کننده است و اجزای داخلی ماشین پس از مدتی فرسوده می‌شوند. بنابراین جهت نگهداری اصولی از این دوست باوفا آن را به وسیله یک قطعه چوب یا سنگ تراز کنید که ارتعاشات ماشین لباسشویی متوقف شود.

اشتباه بیستم: لباس‌های توری و لباس شنا را با ماشین لباسشویی بشویید

این یک اشتباه شستشوی بزرگ است. شستشوی لباس‌های زیر توری یا لباس‌های خواب با ماشین لباسشویی آن‌ها را به زودی نابود کرده و باعث می‌شود که شکل خود را از دست بدهند. لباس شنا و مایو نیز نباید با ماشین لباسشویی شسته شود. زیرا فشار و کشیدگی که به لباس‌ها وارد می‌شود؛ کارایی آن‌ها را می‌گیرد. لباس‌هایی که با استفاده از اسپیندکس تولید شده‌اند؛ بهتر است زیر آب سرد و با دست شسته شوند.

کلام آخر

اشتباهاتی که هنگام شستشوی لباس‌ها مرتکب می‌شوید؛ الیاف آن‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد. بسیاری از اوقات لباسی که به تازگی خریده­ایم؛ پس از چند بار شستشو تغییر رنگ داده و کدر می‌شود. همچنین لکه‌های کثیف بر لباس‌ها می‌ماند یا پرز لباس‌های کرک­دار همه چیز را نابود می‌کند. این اتفاقات تنها در صورتی رخ می‌دهد که با قوانین شستشوی لباس‌ها آشنا نباشید. با کمی مطالعه و رعایت الگوهای شستشوی لباس، البسه زیبای شما درخشان‌تر و با دوام­تر از همیشه خواهند­بود.

Close Bitnami banner
Bitnami