ad ad

انواع مدلهای رایج یقه

انواع مدلهای رایج یقه
راهنمای مطالعه

اهمیت یقه

انتخاب یقه مناسب برای طراحی لباس بسیار مهم است؛ زیرا ظاهر و سبک شما را مشخص می‌کند. برخی از افراد هستند که به سختی به یقه لباس اهمیت می‌دهند، اما باور کنید یا نه، می‌تواند لباس و ظاهر شما را ایجاد یا خراب کند.

ناواع یقه

انواع مختلفی از یقه‌ها وجود دارد که فرد می‌تواند انتخاب کند؛ فقط لازم است با کمی کمک از طراح خود انتخاب درستی انجام دهید.

به طور کلی یقه لباس ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • یقه‌های مسطح یا خوابیده یا خطی با اشکال ساده، مانند: یقه گرد، یقه هفت، چهارگوش، قایقی و دلبری
  • یقه‌های برگردان که گاهی با پایه و گاهی بدون پایه هستند. مانند: یقه انگلیسی، یقه آرشال، بلیزری، شومیز، ب.ب، شکاری و آمریکایی
  • یقه‌های ایستاده که روی گردن می‌ایستند. مانند یقه ایستاده، فرنچ، اسکی و دیپلمات
  • یقه‌های فانتزی یا ترکیبی که بسیار متنوع هستند. مانند: یقه دراپه یا یقه ترکیبی مانند: هفت و ب.ب

انواع یقه مسطح:

  • یقه گرد:

این یقه پایه و اساس بقیه یقه‌ها است. جزء یقه‌های خطی منحنی است که دور گردن قرار می‌گیرد.

اگر شانه‌ی پهنی دارید از یقه گرد باز، اگر تمایل دارید از قسمت سرشانه پهن‌تر به نظر برسید، از یقه گرد بسته و افراد معمولی از یقه گرد باز رو به پائین استفاده کنید.

این یقه برای افرادی که صورت گرد دارند مناسب نیست. افرادی که صورت قلبی (مثلث وارونه) دارند مناسب است.

  • یقه هفت:

همانطور که از اسمش پیدا هست شبیه به عدد هفت هست و یکی از یقه‌های رایج و محبوب به شما می‌رود.

هر چه یقه بازتر باشد ( به سمت پائین) باعث می‌شود که گردن کشیده‌تر و لاغرتر به نظر می‌رسد.
هر چه یقه از سرشانه بازتر باشد باعث می‌شود شانه پهن‌تر و کشیده‌تر به نظر برسد.

افرادی که صورت گرد دارند این یقه و کلا یقه‌هایی که بر پایه یقه هفت هستند برای این فرم صورت مناسب است.

یقه‌های گرد باز برای صورت‌هایی با فرم مربع و الماسی مناسب می‌باشد؛ زیرا فرم فک را باریک‌تر نشان می‌دهد.

یقه هفت

  • یقه چهارگوش(خشتی):

یقه چهار گوش یا خشتی با فرم مربع یا مستطیل وجود دارد، که از خط‌های شکسته و زاویه دار تشکیل می‌شود.

باز یا بسته بودن آن را می توان با توجه به ویژگی‌های صورت و فرم بدن هر کسی تغییر داد.

افرادی که صورت استخوانی دارند این یقه برای آنها مناسب نمی‌باشد. بهترین فرم صورت برای پوشیدن این یقه برای افرادی با صورت قلبی (مثلث وارونه) و بیضی می‌باشد.
هر چه بازی یقه به سمت پائین بیشتر باشد، گردن را کشیده‌تر نشان می‌دهد.

  • یقه قایقی یا کشتی:

این یقه همانطور که از اسمش پیداست، به خاطر شباهتی که به قایق دارد به این اسم شناخته می‌شود.

هر چه دو خط افقی به شانه نزدیکتر باشد گودی آن کمتر می‌شود و باعث گردن کوتاه‌تر و صورت گردتر به نظر بیاید.

این یقه برای افرادی با گردن لاغر و کشیده مناسب هست.

این یقه گزینه مناسبی برای لباسهای مجلسی می‌باشد.

این یقه برای افرادی با چهره مستطیل و مثلثی مناسب می‌باشد.

یقه دلبری:

یکی از یقه‌های قدیمی و محبوب بین خانم‌هاست که برای بیشتر افراد مناسب می‌باشد. این یقه هم مانند یقه گرد با توجه به باز و بسته بودنش برای چهره‌های متفاوت تاثیر جدا دارد.

انواع یقه ایستاده

این یقه بسته بازی جلو یقه، اشکال و اسم‌های متفاوتی دارد.

بیشتر در لباسهای رسمی و اداری کاربرد دارد.

این یقه بالاتنه افراد را کشیده‌تر نشان می‌دهد و مناسب چهره‌های مستطیلی می‌باشد.

1- یقه چینی:

از رایج‌ترین یقه‌های ایستاده می‌باشد و حالت رسمی دارد و مناسب افرادی می‌باشد که گردن کشیده و بلند دارند و پوشش می‌دهد و بالا تنه را بلندتر نشان می‌دهد. این یقه مناسب چهره مستطیلی می‌باشد.

لبه‌های این یقه روی هم نمی‌آیند و کنار هم قرار می‌گیرند.

2- یقه فرنچ:

همان یقه چینی می‌باشد؛ فقط لبه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و لبه‌ها منحنی می‌شوند. این یقه مناسب چهره مستطیلی می‌باشد.

یقه فرنج

3- یقه ایرانی:

همان یقه چینی هست منتها لبه‌های یقه با یک دو دکمه بهم وصل می‌شوند.

این یقه گردن را کوتاه و شانه‌ها را پهن‌تر نشان می‌دهد. کاربرد این یقه بیشتر در روحانیون و دیپلمات‌ها است.

4- یقه اسکی:

این یقه ترکیبی از ایستاده و برگردان است. معمولا در لباسهای بافت و زمستانی دیده می‌شود و از گردن تا زیر چانه کشیده می‌شود و اضافه آن روی قسمت زیری بر می‌گردد. اگر گردن کوتاهی دارید این مدل یقه برای شما مناسب نیست و برای افرادی با گردن بلند مناسب می‌باشد.

انواع یقه برگردان:

این یقه‌ها براساس یقه گرد و هفت طراحی می شوند. این یقه براساس الگوی اولیه استفاده شده و بازی و پهنی یقه تاثیرات متفاوتی دارد. هر چه یقه پهن‌تر و بازی کمتر باشد بالاتنه پرتر و کوتاه‌تر نشان داده خواهد شد و بالعکس هر چه یقه باریکتر و بازی بیشتر باشد گردن را لاغرتر و کشیده‌تر نشان داده خواهد شد.

  • یقه انگلیسی:

از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین یقه‌های برگردان می‌باشد که براساس یقه هفت  و دو تکه طراحی می‌شود. تنوع این یقه با توجه به پهنا و بازی یقه زیاد می‌باشد که هر کدام تاثیرات خاصی دارد و مناسب چهره‌های مختلف می‌باشد.

این یقه در قسمت برگردان با دولبه نوک تیز و یا گرد ( برحسب مدل و سلایق متفاوت است) شکل حرف دال را بوجود می‌آورد.

هر چه برگردان، بسته‌تر باشد شانه‌ها پهن‌تر نشان داده خواهد شد. برگردان‌های بلند و باریک بالاتنه را کشیده تر نشان خواهد داد. اگر این یقه نه خیلی پهن باشد و نه خیلی باز برای صورت‌های گرد و مربع بهترین گزینه می‌باشد.

یقه انگلیسی

  • یقه بلیزر:

این یقه از فرم یقه انگلیسی الهام می‌گیرد تنها تفاوت در این است که قسمت برگردان یقه تیزتر می‌باشد و باعث می‌شود نگاه بیشتر به سمت شانه هدایت شود. مقداری از یقه روی هم قرار می‌گیرد و از این جهت مناسب بارانی و پالتو می‌باشد. این یقه مناسب افرادی می‌باشد که شانه‌های افتاده و لاغر دارند.

  • یقه آرشال:

این یقه نیز از یقه هفت گرفته شده و همان تاثیرات یقه هفت را بر چهره دارد. قسمت برگردان آن ساده هست و تفاوت آن با یقه انگلیسی در این است که دال یقه وجود ندارد.
این مدل یقه برای افرادی که شانه‌های پهن، گردن کوتاه و صورت توپری دارند مناسب هست. هرچه یقه کشیده‌تر و باریک‌تر باشد، گردن را بلندتر و و بالاتنه و صورت را، کشیده‌تر و لاغرتر نشان می‌دهد.

این مدل یقه متناسب با چهره‌های مربعی شکل هستند. در واقع این مدل یقه‌ها، یقه‌هایی هستند که فرم فک را کمی باریک‌تر نشان می‌دهد.

یقه آرشال

  • یقه آمریکایی:

یکی از ترندهای قدیمی و پرطرفدار فشن است که دوباره مد شده است. این مدل یقه از الگوی اولیه آرشال استفاده می‌شود و تنها تفاوت جزئی در الگوهای‌شان وجود دارد. در واقع این یقه کلاسیک جزء یقه‌های برگردان و هفتی شکل است که در قسمت پشت گردن پایه کوتاه و ایستاده دارد و معمولا در بارانی‌ها، انواع پالتو  و کت‌ها استفاده می‌شود. این یقه نیز مانند یقه انگلیسی و بلیزر هر چه بلندی هفت بیشتر باشد، قد بالاتنه بلندتر به نظر می‌آید. هرچه برگردان یقه پهن‌تر باشد بالاتنه پرتر و پهن‌تر به نظر می‌رسد.

  • یقه ب.ب :

این یقه براساس یقه گرد طراحی می‌شود. این یقه ممکن است با پایه و یا بدون پایه باشد. اگر بدون پایه باشد، روی سرشانه و با پایه روی گردن را می‌پوشاند. این یقه برای صورتهای کشیده و مثلثی مناسب می‌باشد و کمک می‌کند صورت کوتاه‌تر و بیضی به نظر بیاید.

  • یقه شکاری:

این یقه مانند یقه ب.ب است و براساس یقه گرد طراحی می‌شود و تفاوت آنها در برگردان آن‌هاست که در یقه شکاری برگردان نوک تیز و در یقه ب.ب برگردان منحنی می‌باشد. به همین دلیل است که در یقه شکاری باعث بلندتر نشان دادن گردن می‌شود. این یقه مناسب چهره مستطیل و یا باریک و کشیده مناسب است.

  • یقه شومیزی:

این یقه نیز براساس یقه گرد طراحی می‌شود و جزء یقه های پایه‌دار محسوب می‌شود. معمولا اندازه پایه 3 سانتیمتر  و اندازه برگردان آن دلخواه و معمولا نوک تیز می‌باشد. این یقه برای صورت‌های گرد مناسب می‌باشد.

  • یقه ملوانی :

این یقه یک برگردان بزرگ دارد که در جلو شبیه یقه ب.ب و گاهی در محل تلاقی دو یقه پارچه‌ای برای گره زدن اضافه می‌کنند و برگردانی مستطیل شکل در پشت دارد که پهنای آن متفاوت است ولی اکثر تمام شانه را پوشش می‌دهد. این یقه برای افرادی که سرشانه پهن و قد کوتاه  دارند، مناسب نیست. از این یقه بیشتر در لباس کودکان کاربرد دارد.

یقه کراواتی:

براساس پایه گرد یا هفت طراحی می‌شود، به این شکل که در جلوی لباس پارچه‌ای اضافه می‌شود که در قسمت گردن به شکل کراوات یا پاپیون گره می‌خورد. براساس حجم و بلندی پارچه اضافه شده تاثیر متفاوتی بر روی استایل می‌گذارد. این یقه برای افرادی با بالاتنه ظریف و گردن کشیده و بلند مناسب است.

انواع یقه فانتزی:

  • یقه دراپه:

از نوع یقه‌های مجلسی و مناسب برای پارچه‌های لخت و ریزش‌دار می‌باشد. این یقه بیشتر از یقه‌های برگردان در قسمت بالاتنه حجم ایجاد می‌کند، البته این یقه در اندازه و حجم‌های متفاوت طراحی می‌شود و مسلما هر چه چین و حجم بیشتر باشد، بالاتنه بزرگتر به نظر می‌رسد و برای افراد با سینه کوچک و لاغر مناسب است.

  • یقه فانتزی:

براساس ویژگی‌های هر یقه و سلایق شخصی بر حسب مدل و اندام، می‌توان از یقه‌های بالا الهام گرفته و یقه جدید طراحی کرد و یا با ترکیب دو یقه ف یقه جدید طراحی و خلق کرد.
امروزه دنیای مد و فشن بیشتر از این مدل یقه‌ها برای طراحی لباسهای خود استفاده می‌کند.

Close Bitnami banner
Bitnami