ad ad

روش حرفه‌ای دوخت درز منحنی در خیاطی

روش حرفه‌ای دوخت درز منحنی در خیاطی

خیاطی کردن یک هنر است و هر کسی شاید استعداد لازم را برای این کار نداشته باشد. با این حال اما شاید دوخت‌های ساده و مستقیم کار سختی نباشد و بیش تر افراد قادرند حداقل درز هایی صاف و مستقیم را به راحتی بدوزند. اما هنر اصلی خیاطی کردن در ظرافت آن است. دوخت کردن ظریف و تمیز لباس یا هر چیزی که قصد درست کردن آن را دارید، راز اصلی مهارت در خیاطی است. ظرافت به خرج دادن در دوخت درز‌های ساده کار 4 شاید کار آسانی به نظر بیاید، اما روش دوخت درز منحنی چگونه است؟ ژورنال بخوانید.

دوخت درز منحنی در خیاطی حرفه‌ای لباس‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. انواع لباس‌های مجلسی، مهمانی، کت‌ها، مانتو و مواردی از این قبیل همگی در بخش هایی همچون یقه و آستین و …  دارای درز‌های منحنی هستند که نیاز به ظرافت و دقت در دوخت این بخش‌ها می‌باشد. یکی از راه‌های یادگیری نحوه دوختن صحیح و تمیز درز‌های منحنی، شرکت کردن در دوره‌های خیاطی و کلاس‌های آموزش دوخت است. بعد از آن نیز تمرین کردن‌های زیاد تا مهارت لازم را به دست بیاورید.

اما در این جا می‌خواهیم راهکار‌ها و نکته‌هایی را به شما ارائه دهیم تا با کمک این راه‌های ساده بتوانید به راحتی راه دوختن درز‌های منحنی را به صورت ظریف و صحیح بیاموزید. در نظر داشته باشید که در وهله اول برای انجام درست کار باید به خیاطی کردن علاقه داشته باشید. چون همان طور که گفته شد، خیاطی کردن یک هنر است و هنرمند تا زمانی که با علاقه و حساسیت نسبت به کارش پیش نرود نمی‌تواند بهترین کار را ارائه دهد. اما در این جا علاوه بر علاقه به کمی دقت بیشتر نیز احتیاج دارید.

مرحله پیش از دوخت، رسم الگو

الگوی خیاطی

برای افزایش دقت در دوخت درز منحنی توصیه‌ای که در مرحله اول به شما می‌شود این است که طرح و الگوی دوخت خود را پیش از انجام کار روی پارچه مورد نظر خود رسم کنید. دقت داشتن به مسیر دقیق دوخت درز منحنی زمانی که شما پارچه را زیر سوزن چرخ خیاطی قرار می‌دهید کار سختی است. هر لحظه ممکن است که شما از مسیر اصلی منحرف شده و نتوانید به طور دقیق درز منحنی خود را بدوزید. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود که الگوی دقیق دوخت و درز مورد نظرتان را با گچ مخصوص خیاطی روی پارچه رسم کنید تا به راحتی روی آن پیش رفته و دوخت خود را انجام دهید.

این کار درست مانند کار پیش طراحی در نقاشی می‌ماند. در رسم تابلو نیز در ابتدا طرح اولیه با مداد مخصوص روی تابلو طرح می‌شود تا زوایا و خطوط با دقت بیش تری ترسیم شده و بعد نقاشی اصلی روی کار پیاده می‌شود و رنگ‌ها اضافه می‌شوند. در هنر دوختن نیز معمولا همین رویه دنبال می‌شود تا دقت و ظرافت دوخت به خوبی حفظ شود. زمانی که طرح و مسیر دوخت روی خود پارچه ترسیم می‌شود دیگر نیاز به توجه به الگو‌های کاغذی ندارید و می‌توانید تمام دقت و تمرکز خود را روی پارچه‌ای که زیر سوزن دوخت چرخ خیاطی قرار گرفته است معطوف کنید.

به دقت به جلو بنگرید و روی درز منحنی متمرکز شوید

آموزش خیاطی درز

برای افزایش دقت خود توصیه می‌شود که از نگاه کردن کلی به منحنی دوخت خودداری کنید و روی گره‌ها و دوخت‌های ریز متمرکز شده و قدم به قدم جلو بروید. در واقع به جای این که درزی که می‌خواهید آن را بدوزید را به صورت یک منحنی تصور کنید، بهتر است آن را مجموعه ای از دوخت‌های کوچک صاف در نظر بگیرید و آرام آرام پیش بروید.

پارچه را محکم در دستان خود بین دو انگشتتان نگه دارید و آرام آرام آن را از زیر سوزن خیاطی رد کرده و به حرکت در آورید. نگاه خود را به سوزن چرخ خیاطی معطوف کنید و آن را به دقت بر اساس خط ترسیم شده دوخت روی پارچه به حرکت درآورید و جا به جا کنید.

همچنین بهتر است دو انگشتان خود را در دو طرف دوخت قرار داده و کمی آن را بکشید تا از جمع شدن و منحرف شدن پارچه زیر سوزن دوخت جلوگیری کنید. تمامی این کار‌ها را به دقت و به آرامی انجام دهید. به هیچ عنوان در دوخت عجله‌ای به خرج ندهید.

طول گره‌ها و دوخت‌ها را تا جای ممکن کوتاه تر کنید

دوختن درز منحنی

دوخت‌هایی که روی پارچه می‌زنید تا یک درز را بدوزید می‌توانند هر اندازه و فرمی داشته باشند. این امر خصوصا در چرخ خیاطی‌های جدید تر امکان پذیر است که نوع دوخت را می‌توان تعیین کرد. در خصوص دوختن درز‌های منحنی بهتر است طول دوخت‌ها و گره‌ها را کوتاه تر انتخاب کنیم. در نتیجه سعی کنید از سوزن‌های ریز تر استفاده کرده و بخیه‌های ایجاد شده را تا حد امکان کوتاه انتخاب کنید. با این کار کنترل بیش تری روی پارچه و سوزن چرخ خیاطی دارید و می‌توانید با دقت و طرافت بیش تری درز منحنی خود را بدوزید.

با این کار ظرافت درز منحنی بسیار بیش تر می‌شود و انحنای آن نیز زیاد به چشم نمی آید. پارچه با کنترل بیش تری زیر انگشتان شما می‌چرخد و درز منحنی دوخته شده نیز زیاد زاویه دار به چشم نمی آید. برای مثال در عکسی که در بالا مشاهده می‌کنید، درز منحنی سمت چپ با طول 3 میلی متر دوخته شده است ولی درز منحنی سمت راست با طول 2 میلی متر، می‌توانید تفاوت ظرافت را در هر دو دوخت مشاهده کنید.

تعیین مقیاس تقریبی اندازه و جای درز‌های منحنی

دوخت لباس

یکی از مواردی که در زمان دوختن درز‌های منحنی لباس، خصوصا درز‌های دو طرفه اهمیت دارد این است که باید این درز‌ها با هم مطابقت داشته باشند. در واقع در درز‌های منحنی یک بخش مقعر و یک بخش محدب وجود دارد که این دو باید کاملا با هم هم اندازه بوده و با همدیگر مطابقت لازم را داشته باشند.

برای این منظور کاری که باید انجام دهید این است که با کمک کاغذ‌های الگو به درستی و کاملا دقیق مختصات درز‌های منحنی را تعیین کنید و آن‌ها را روی پارچه نیز مشخص کنید. در ادامه برای اطمینان از دقت در اندازه‌ها و نقطه ای که باید دوخت را از آن جا ادامه دهید، دو طرف پارچه را یک دوخت ساده با دست بزنید.

دوخت پارچه

به این ترتیب شما به خوبی می‌دانید که از چه نقطه ای و با چه مقیاس هایی باید دوخت را انجام دهید تا زمانی که دوخت درز منحنی به پایان رسید دو طرف در کاملا به صورت دقیق روی هم قرار بگیرند و ناهمگونی در دوخت آن‌ها مشاهده نشود. این کار خصوصا در مورد پارچه‌های ظریف و نرم اهمیت دارند. چرا که برخی از جنس‌های پارچه هستند که به خودی خود در هنگام دوخت و در زیر سوزن چرخ خیاطی لیز می‌خورند و جای دوخت درز ممکن است کمی جا به جا شود. با رسم دقیق جای درز، بخش محدب منحنی و بخش مقعر منحنی که می‌خواهید بدوزید، و تثبیت کردن دقیق نقطه ای که می‌خواهید دوخت را از آن جا شروع کنید، مسیر کار خود را مشخص کرده اید و به این ترتیب ادامه کار را برای خودتان روشن‌تر می‌کنید.

از کش آمدن پارچه جلوگیری کنید

این نکته را شاید پیش از این نیز تا حدودی مورد بررسی قرار داده باشیم. در خصوص دوخت درز‌های منحنی مشکلی که اکثر اوقات پیش می‌آید این است که در حین دوخت شاید پارچه کمی کش بیاید یا جمع شود و در نهایت نتیجه نهایی کار آن چیزی نیست که انتظار آن را دارید. برای ممانعت از این اتفاق همانطور که قبلا گفته شد دو طرف پارچه را خوب با دست تان بکشید و نگه دارید و هر گونه چروک و جمع شدن پارچه را باز کنید. از طرفی بهتر است ابتدا به صورت دستی یک دوخت ساده را با دست انجام دهید و سپس روی آن دوخت نهایی با چرخ خیاطی را انجام دهید.

انجام دوخت‌های منحنی برای قسمت‌های حساس تر

برخی اوقات درز‌های منحنی برای قسمت هایی از لباس است که بیش تر از هر بخش دیگری به چشم می‌آیند و بسیار به ظرافت بیش تری نیاز دارند. همچنین درز‌ها بسیار باریک تر و کوچک تر هستند که همین محدوده کم تر درز منحنی نیاز به دقت و ظرافت را افزایش می‌دهد. در این خصوص دو راه دارید. اگر از چرخ‌های دوخت معمولی استفاده می‌کنید مدام کار را متوقف کنید. سوزن خیاطی را بالا برده و از روی پارچه جدا کنید و به مسیر دوخت خود نگاه کنید و آرام آرام مطابق با زاویه دوخت، زاویه چرخش دست و پارچه و نوع دوخت سوزن را تغییر دهید.

راه دیگری که دارید این است که از چرخ‌های ماشینی استفاده کنید که به صورت اتوماتیک می‌توانید به آن‌ها برنامه مناسب نوع دوخت را داده و به این ترتیب دوخت درز منحنی به درستی و مطابق نیاز صورت می‌گیرد. در این حالت در جای مورد نیاز برنامه دوخت متوقف می‌شود و جهت درست درز برای دوخته شدن انتخاب می‌شود.

در واقع در این جا منظور از این وقفه و تغییر جهت پارچه در راستای درست دوخت این است که از دوخت یکپارچه ممانعت کنید چرا که ممکن است به درستی زاویه منحنی را رعایت نکنید و همین امر باعث شود که درز‌های منحنی کوچک شما مانند درز هایی که برای یقه به کار می‌روند و باید کاملا ظریف باشند، نتیجه خوبی را به همراه نداشته باشد.

بهتر است قبل از دوخت درز‌ها را امتحان کنید

زمانی که درز‌های منحنی را می‌خواهید برای لباس‌های خود به کار ببرید، روش صحیحی که می‌توانید به کار ببرید تا مطمئن شوید که درز به درستی آماده شده است، علاوه بر داشتن الگو و برش زدن پارچه بر اساس آن این است که در ابتدا بعد از برش پارچه و درز، آن را پین کرده و با سنجاق‌های خیاطی آماده کنید و در تن آن را بررسی کنید. این کار مانند یک دوخت پیش فرض است. به این ترتیب قبل از این که دوخت اصلی را روی پارچه انجام دهید، عیب و ایراد‌های مربوط به درز را مشاهده می‌کنید و می‌توانید مشکلات آن را قبل از دوخت نهایی برطرف کنید. به این ترتیب هم نتیجه نهایی مطلوب تر است و هم این که نیاز به دوباره کاری و شکافتن مجدد درز دوخته شده از بین می‌رود.

مرکز منحنی را روی پارچه مشخص کنید

الگوی آموزشی خیاطی

برخی اوقات درز در نقطه ای است که مقیاس بندی آن کار سختی است. برای راحت تر شدن کار می‌توانید مرکز منحنی را روی پارچه مشخص کرده و آن را با سنجاق پین کنید. با این کار راحت تر می‌تواند درز مورد نظر خود را بدوزید.

خیاطی مبتدی

علاوه بر این، برای درز‌های منحنی در اشکال متفاوتی که دارند، بر اساس این که درز محدب بوده یا مقعر و این که در چه بخشی از لباس این درز به کار می‌رود، قبل از دوختن برش هایی داده می‌شود تا به هر چه بهتر دوخته شدن درز منحنی کمک کند.

مرحله اصلی؛ اتو کردن صحیح درز منحنی

بعد از انجام دوخت درز منحنی که از بخش داخلی پارچه نیز صورت می‌گیرد، باید اکنون پارچه را وارونه کنید و درز را از بیرون بررسی کنید. در صورتی که تمام موارد رعایت شده باشد و اندازه‌ها و انحنای کار کاملا درست باشد، باید درز منحنی به خوبی پرس شود. این کار جز حساس ترین نکاتی است که در دوخت درز‌های منحنی باید رعایت شود. معمولا بر اساس نوع درز و جایی که درز منحنی برای آن به کار رفته است، نوع پرس کردن و اتوکشی کمی متفاوت است. این کار را به خوبی انجام دهید تا کار خوب خود را تکمیل کنید.

خیاطی پیشرفته

معمولا بهتر است از اتو‌های تخصصی و قوی برای پرس کردن استفاده کنید. اتوکشی در مرحله نهایی باعث می‌شود تا هر چه چین و چروک در درز مورد نظر باقی مانده است از بین رود و درز انحنای کامل و صافی داشته باشد. ظرافت نهایی کار در این مرحله مشخص می‌شود.

خرید الگوی خیاطی

ابزاری که در بالا مشاهده می‌کنید از جمله وسایل مورد استفاده در خیاطی است که می‌تواند به اتوکشی و پرس هر چه بهتر و دقیق تر درز‌های منحنی در خیاطی به شما کمک کند. هر نوع درزی با کمک این وسیله به بهترین شکل ممکن در می‌آید.

Close Bitnami banner
Bitnami