ad ad

با خرده پارچه هاي اضافي چه بايد كرد؟

با خرده پارچه هاي اضافي چه بايد كرد؟

آيا مي‌دانيد خرده پارچه هاي باقي مانده هنگام خياطي را چه بايد كرد؟ نكند شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه اين تكه پارچه ها را دور مي‌اندازيد؟ براي هر كدام از ما حتما يك بار پيش آمده است كه مقداري خرده پارچه را اضافه آورده باشيم. تقريبا نود درصد از آدم‌ها نمي‌دانند كه با اين خرده‌ها و تكه‌هاي اضافي چه بايد كرد. البته مسئله فقط خرده پارچه هاي باقي مانده از خياطي نيست. گاهي لباس‌هاي قديمي هم جاي ما را تنگ كرده‌اند. لباس‌هايي قديمي كه ديگر استفاده نخواهند شد و هيچ كس نمي‌داند كه با آن‌ها چه كند. دل هيچ كس هم نمي‌آيد كه اين خرده پارچه هاي اضافي و لباس‌هاي قديمي را دور اندازد. پس با آن‌ها چه بايد كرد؟

شايد براي‌تان جالب باشد دانستن اين نكته كه مي‌توانيد از تمام اين لباس‌هاي قديمي يا خرده پارچه‌هاي اضافي نهايت استفاده را ببريد، فقط كافي است كه با ترفندهاي استفاده از اين تكه پارچه‌ها آشنا شويد. در اين مطلب قصد داريم شما را با روش‌هاي خلاقانه استفاده از اين پارچه‌هاي اضافي آشنا كنيم. اگر شما هم سرشار از تكه پارچه هاي اضافي يا لباس‌هاي كهنه و قديمي هستيد در ادامه مطلب با ما همراه باشيد. با راهكارهاي خلاقانه‌اي كه در اين مطلب در اختيار شما قرار خواهيم داد مي‌توانيد خرده پارچه هاي اضافي را به وسيله‌هاي تزئيني تبديل كرده و با ساخته‌هاي خود كيف كنيد. در اين مطلب قصد داريم به شما راهكارهايي براي استفاده از تكه پارچه‌ هاي اضافي و قديمي بدهيم. ژورنال بخوانید.

انواع خرده پارچه

مزيت‌هاي استفاده از خرده پارچه‌ها

آيا شما خياط هستيد و سروكارتان با خرده پارچه‌ها است؟ با تكه پارچه هايي كه مدام سر راه‌تان سبز مي‌شوند چه مي‌كنيد؟ مي‌توانيد بي‌خيال باشيد و اين تكه پارچه‌ها را دور اندازيد يا اينكه سليقه به خرج دهيد و با حوصله، طرح و برنامه‌هايي نو براي آن ها تدارك ببينيد. اين تكه پارچه هاي باقي مانده مي‌توانند منبع مناسبي براي هنرنمايي‌هاي شما باشند. به سادگي مي‌توانيد از اين تكه‌هاي باقي مانده براي ساخت وسايل نو استفاده كنيد. فكرش را بكنيد كه بدون صرف هزينه صاحب وسايل تزئيني وكاربردي زيبا و خلاقانه خواهيد شد.

درضمن با استفاده از اين تكه پارچه ها مي‌توانيد ميزان توليد زباله را به كم‌ترين مقدار ممكن برسانيد و حركت مفيدي در راستاي حفظ محيط زيست انجام دهيد. با استفاده مجدد از لباس‌هاي كهنه و قديمي و يا استفاده از خرده‌هاي باقي مانده از پارچه‌هاي خياطي مي‌توانيد براي كاهش توليد زباله گام بزرگي برداريد. در كنار تمام اين قضايا مي‌توانيد هر چيزي كه در ذهن خود داريد با اين تكه پارچه هاي اضافي عملي كنيد و از كار با اين تكه‌هاي پارچه لذت ببريد.

اگر دوست داريد حتي شده براي كاهش توليد زباله از اين تكه‌هاي اضافي استفاده كنيد. براي استفاده از اين خرده پارچه ها دستمان بسيار باز است. هر طور كه دوست داريد مي‌توانيد از خرده پارچه استفاده كنيد. با توجه به اين موضوع كه روز به روز به حجم زباله‌هاي ناشي از لباس‌ها افزوده مي‌شود، لازم است كه هم جلوي توليد اين زباله‌ها گرفته شود و هم دليل اين فاجعه ريشه‌يابي شود.

تکه پارچه

چرا اين همه خرده پارچه و زباله‌هاي پارچه‌اي توليد مي‌شود؟

هر روز بيش‌تر از ديروز به حجم زباله‌هاي ناشي از پوشاك افزوده مي‌شود. مي‌دانيد دليل اين همه زباله چيست؟ يكي از دلايل اين حجم از زباله‌هاي پارچه‌اي را مي‌توان به وجود لباس‌هاي بي‌كيفيت در بازار ربط داد. با تزريق بي‌رويه لباس‌هاي بي‌كيفيت و عرضه آن ها به قيمت پايين، لباس‌هاي باكيفيت روي دست توليد كنندگان خواهد ماند و لباس‌هاي بي كيفيت كه توسط اكثريت مردم خريداري شده‌اند، به زودي از كار خواهند افتاد. خريد و استفاده از اين لباس‌هاي يك بار مصرف يا چند بار مصرف باعث افزايش هزينه خريد پوشاك خواهد شد.

علاوه بر صرف هزينه بسيار براي خريد پوشاك، مقدار زياد زباله‌اي كه توليد مي‌شود باعث آسيب رسيدن به محيط زيست خواهد شد. ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم براي صرفه جويي در هزينه‌هاي مصرفي خود تا مي‌توانيد از خريد چنين لباس‌هاي يك بار مصرف و بي‌كيفيت خودداري كنيد و خريد لباس‌هاي با كيفيت را در برنامه زندگي خود قرار دهيد. لباس‌هاي توليد داخلي باعث مي‌شود كه پول شما در كشور خودتان چرخش داشته باشد و لباس‌هاي خريداري شده توسط شما با نوع زندگي و شرايط بومي‌تان سازگاري داشته باشد.

استفاده از خرده پارچه

ساخت كوسن با خرده پارچه‌هاي اضافي

با استفاده از كوسن‌ها و بالشت‌هاي كوچك مي‌توانيد به مبل، انواع کالای خواب و كاناپه‌هاي راحتي خود زيبايي و جلوه جذابي ببخشيد. البته به ظاهر كوچك و جمع و جور اين بالشت‌هاي كوچك نگاه نكنيد چرا كه بسيار گران قيمت هستند و با خيال راحت نمي‌توان چند كوسن را با هم خريد. فكرش را بكنيد كه براي داشتن چند كوسن كوچك همچين هزينه سنگيني روي دست خود بگذاريد. مقدار هزينه مصرف شده براي كوسن‌ها اصلا مقرون به صرفه نيست و به همين دليل تنها چاره ممكن، دست به كار شدن براي ساخت كوسن‌هاي دستي است.

حالا شما مي‌توانيد از تكه پارچه‌هاي باقي مانده و بي‌مصرف خود در راستاي زيباسازي و تزئين كوسن خود استفاده كنيد. لازم نيست كه تمام تكه پارچه‌هاي شما مشابه يك ديگر باشند. با استفاده از پارچه‌هايي با طرح‌هاي مختلف به سادگي مي‌توانيد يك كوسن رنگارنگ و جذاب داشته باشيد. بعد از ساخت كوسن‌هاي رنگارنگ خود به سادگي مي‌توانيد با گلدوزي‌هاي خلاقانه، ظاهر خاص و دلربايي به كوسن‌هاي خود بدهيد.

دوخت کوسن

چهل تكه دوزي را بياموزيد

تكه دوزي از آن دسته هنرهاي جذاب و كاربردي است. با استفاده از اين هنر مي‌توانيد به سادگي و با كم‌ترين امكانات در خانه خود زير باد كولر بنشينيد و كار كنيد. براي چهل تكه دوزي نياز به ابزارهاي خيلي حرفه‌اي و كاربردي نداريد، تنها كافي است مقداري خرده پارچه، سوزن و نخ داشته باشيد تا بتوانيد يك چهل تكه دوزي خلاقانه را انجام دهيد.

شايد با خود بگوييد كه ما خرده پارچه نداريم و خياطي نمي‌كنيم، يا هر چه پارچه خرده و تكه تكه بود را دور انداخته‌ايم. خب ايرادي ندارد. مي‌توانيد از كوسن‌هاي كهنه، زير بشقابي‌هاي كهنه، زير اندازهايي كه ديگر استفاده نمي‌شوند يا وسايلي از اين دست استفاده كنيد. با استفاه از هنر تكه دوزي مي‌توانيد از تمام دور ريختني‌هاي پارچه‌اي خود به هنرمندانه‌ترين شكل ممكن استفاده كنيد.

تکه دوزی پارچه

با خرده پارچه به تكه دوزي روميزي بپردازيد

لازم نيست كه براي شروع از يك طرح سخت و حرفه‌اي استفاده كنيد، يك طرح ساده با چاشني خلاقيت مي‌تواند عالي‌ترين نتيجه شما را به نمايش بگذارد. در قدم اول لازم است به اين نكته توجه داشته باشيد كه ابعاد انواع پارچه روميزي مورد نظر در ذهن شما بايد چه مقداري باشد. در كنار ابعاد روميزي خود لازم است به تركيب رنگ بندي مورد استفاده خود نيز توجه داشته باشيد. بهتر اين است كه پارچه‌هاي مورد استفاده شما تماما از يك جنس باشند.

قدم اول بريدن مستطيل‌هايي هم اندازه است. بعد از برش مستطيل‌ها، هر سه مستطيل را از طول كنار يك ديگر قرار دهيد و بعد با استفاده از سوزن و به صورت دستي يا برای با استفاده از چرخ خياطي آنها را به هم بدوزيد. بهتر اين است كه در اين روش از چرخ خياطي استفاده كنيد تا سرعت كارتان بالا برود.

قدم دوم خود را با تكه‌هاي مربعي كه حاصل قرارگيري سه مستطيل رنگارنگ كنار يك ديگر هستند شروع خواهيد كرد. بهتر اين است كه در همان شروع قدم دوم به اتو كردن درزهاي اين مربع‌هاي رنگي بپردازيد. اتو كردن اين درزها به اين صورت است كه لازم است اتو را به خوبي داغ كنيد و بعد روي قسمت مورد نظر قرار دهيد و بگذاريد ثابت بماند و برداريد. به هيچ وجه اتو را روي درزها نكشيد.

حالا ديگر نوبت به اين رسيده است كه مربع‌ها را در مناسب ترين موقعيت‌ها كنار هم قرار دهيد تا در ادامه آن ها را به هم متصل سازيد. در اين زمان لازم است تصميم بگيريد كه چند تكه مربع را در قسمت عرضي روميزي قرار دهيد و چند تكه را در قسمت طولي آن. حالا نوبت مي‌رسد به اتو كردن خط‌هاي تازه دوخته شده‌است.

دوخت رومیزی تکه دوزی

قدم سوم با يك روميزي تقريبا آماده شروع خواهد شد. با قرار گرفتن مربع‌هاي طولي و عرضي، روميزي شما تقريبا شكل اصلي را به خود گرفته است و فقط به يك حاشيه دوزي نياز دارد. براي دوخت و هنر خیاطی حاشيه نيز مي‌توانيد از خرده پارچه‌هاي باقي‌مانده استفاده كنيد يا يك تكه پارچه ساده را براي آن در نظر بگيريد. ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه يك تكه پارچه ساده را براي پشت كار در نظر بگيريد و در انتها به آستركشي كار بپردازيد. پيشنهاد مي‌شود در مرحله آستركشي از يك لايه پشم شيشه نازك استفاده كنيد.

قدم آخر به كارهاي تزئيني روي روميزي چهل تكه شما ختم خواهد شد. با استفاده از دوخت‌هاي دستي و طرح‌هاي تزئيني، جلوه و جذابيت روميزي تكه دوزي شده خود را چندين برابر سازيد. بهتر اين است كه قبل از ريزه كاري‌ها به فضاي كلي كار بپردازيد تا جلوه روميزي شما چندين برابر شود. كار روميزي چهل تكه شما به پايان رسيد. به همين سادگي مي‌توانيد از توليد زباله‌هاي پارچه‌اي جلوگيري كنيد و صاحب يك روميزي زيبا و مجاني شويد.

براي خود كيسه عطر بسازيد

فكرش را بكنيد وقتي درب كشوي خود را باز مي‌كنيد يا درب كمد لباس‌هاي خود را باز مي‌كنيد، بوي مطبوع و دلنشيني به مشام‌تان برسد. مثلا كشوي لباس‌ها يا كشوي لوازم اكسسوري خود را كه باز كنيد، تمام وسايل‌تان سرشار از يك بوي خوب و دوست داشتني باشد. كافي است به سادگي براي خود يك كيسه عطر بسازيد. لازم نيست براي ساخت كيسه عطر راهي بازار شويد تا پارچه بخريد. خرده پارچه بلااستفاده را براي همچين مواقعي مي‌توان استفاده كرد. كافي است دو تكه پارچه را به اندازه‌اي يكسان ببريد و هر چهار طرف آن را به شكل پشت و رو به هم بدوزيد.

مواظب باشيد كه يكي از جهت‌ها را به اندازه 4 الي 5 سانتي‌متر باز بگذاريد. بعد از اتمام كار از همان ناحيه كه باز گذاشتيد كيسه خود را پر از ياس خشك يا سنبل كنيد. مي‌توانيد كمي برنج هم درون كيسه خود بريزيد تا تركيب زيباي شما سنگين‌تر باشد. در انتها مي‌توانيد دهانه كيسه را هم با يك كوك ساده بدوزيد و در كشو يا كمد لباس‌هاي خود قرار دهيد. يك كيسه كوچك و دلربا كه كمد و كشوي شما را به مكان خوش‌ بو و دل انگيزي تبديل خواهد كرد.

جعبه‌ها و كشوهاي خود را تزئين كنيد

فكر مي‌كنم شما هم يكي دو تا جعبه كوچك براي نگهداري ساعت، انگشتر، گوشواره و ساير اكسسوري‌هاي خود داشته باشيد. شايد هم جعبه‌اي براي شمع‌ها يا كشوهاي كوچك دكوري. مي‌توانيد جعبه‌هاي كوچك يا كشوهاي دكور خود را با تكه پارچه هاي اضافي تزئين كنيد. كافي است تكه پارچه هاي اضافي خود را به اندازه كشو يا جعبه خود ببريد و بعد با استفاده از نوار چسب به دو لبه آن چسب بزنيد.

چوب لباسی

به همين سادگي مي‌توانيد جعبه‌ها يا كشوهاي خود را تزئين كنيد و يك دكور جديد براي اتاق خود بسازيد. اگر مقدار خرده پارچه هاي شما به اندازه‌اي باشد كه بتوانيد تمام كشوها و جعبه‌هاي خود را به يك شكل تزئين كنيد، آن وقت به صورت كاملا مجاني داراي يك دكور جديد خواهيد بود.

با يك تابلوي پارچه‌اي چطوريد؟

هميشه هم لازم نيست از نقاشي يا عكس‌هاي مختلف روي ديوارهاي اتاق و خانه خود براي تزئين استفاده كنيد. گاهي هم مي‌توايند از تابلوهاي پارچه‌اي براي زيبا سازي دكوراسيون خانه و محل كار خود كمك بگيريد. با تبديل پارچه‌ها به تابلو و قاب گيري آن مي‌توانيد از يك تابلوي جديد، جذاب و مجاني بهره‌مند شويد. براي اين كار به چند قاب كوچك نياز خواهيد داشت.

تابلو پارچه‌ای

آباژور خود را تزئين كنيد

براي بخشيدن جلوه‌اي خاص و زيبا به دكوراسيون خانه يا هر نقطه ديگر از محل زندگي خود، مي‌توانيد از خرده پارچه هايي براي پوشاندن شيد آباژور استفاده كنيد. براي اين كار ابتدا لازم است مقداري پارچه را به اندازه شيد آباژور خود برش دهيد و بعد با ظرافت تمام روي شيد بچسبانيد. براي جذاب و دلنشين كردن اين تركيب مي‌توانيد از روباني با رنگ مكمل استفاده كنيد. اگر پارچه‌هايي كه روي شيد چسبانده‌ايد ساده هستند، مي‌توانيد روبان‌ها را به صورت افقي يا عمودي به پارچه بدوزيد.

آباژور پارچه‌ای

روكش كردن تشك صندلي‌ها

اگر تكه پارچه بلااستفاده شما به اندازه كافي بزرگ است يا اگر چند تكه مشابه از يك مدل و يك جنس پارچه داريد، مي‌توانيد تشك صندلي‌هاي خود را روكش كنيد. استفاده از تكه پارچه ‌ها و خرده پارچه هاي باقي مانده براي ساخت روكش تشك صندلي، از متداول‌ترين كارها است. اگر صندلي‌هاي شما به طور كامل روكش شده است مي‌توانيد براي ساخت روكش تشك صندلي خود از رنگ‌هاي متضاد استفاده كنيد و جلوه خاص و متفاوتي به صندلي خود بدهيد يا مي‌توانيد از همان جنس پارچه يا جنس مكمل آن استفاده كنيد. كافي است به خرده پارچه خود به چشم زباله نگاه نكنيد بلكه ديد خلاقانه‌اي به آن داشته باشيد.

تزیینات پارچه‌ای

تزئين تابلوي يادداشت

تابلوي يادداشت يكي از ابزارهاي به شدت كاربردي است. اين ابزار كاربردي جلوه زيبا و جذابي ندارد و بيش‌تر از هر عضو ديگري در معرض ديد قرار دارد. براي زيباسازي اين تابلو مي‌توانيد با استفاده از تكه پارچه بلااستفاده به تزئين آن بپردازيد. از خرده پارچه ها براي تزئين تابلوي يادداشت مي‌توانيد به اين صورت استفاده كنيد كه آن ها را با استفاده از چسب تفنگي دور تا دور تابلو متصل كنيد و گاهي براي افزايش زيبايي از يك ربان هم استفاده كنيد. با استفاده از ربان در حاشيه تابلو به سادگي مي‌توانيد به خود تابلو و فضاي اطراف جلوه جذابي ببخشيد.

جامدادی‌های رنگی رنگی

برای ساخت یک جامدادی زیبا به وسیله خرده پارچه های رنگارنگ، راه دشواری در پیش نخواهید داشت. فقط کافی است که قبل از هرکاری، تصویر جامدادی را برای خود روی کاغذ ترسیم کنید. با استفاده از تکه‌های پارچه‌ای رنگارنگ می‌توانید برای ساخت یک جامدادی بی‌نظیر اقدام کنید. به صورت کاملا مجانی دیگر یک جامدادی زیبا خواهید داشت که مانندش را در بازار ندیده‌اید و نخواهید دید. با انجام این کار می‌توایند به فرزندان یا اطرافیان خود بیاموزید که به این خرده‌های پارچه به چشم زباله نگاه نکنند و نهایت استفاده را از هر ابزاری داشته باشند.

جامدادی پارچه‌ای

هنگام ساخت جامدادی لازم است که به اندازه‌ها توجه بسیاری داشته باشید. با اندازه گیری‌های دقیق که مو لای درزشان نمی‌رود به سادگی می‌توانید بدنه پارچه‌ای جامدادی را به اتمام برسانید و بعد یک زیپ هم برای آن قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت اشتباه در اندازه گیری، زحمات شما به باد خواهد رفت. با یک سانتی متر خطا در اندازه گیری، ممکن است دیگر نتوانید زیپ را در جای مناسب خود قرار دهید.

حرف آخر

در این مطلب شما را با انواع ترفندهای استفاده از خرده پارچه های بلااستفاده آشنا کردیم. این را بدانید که تکه تکه شدن یک پارچه زیبا نمی‌تواند همیشه هم به معنای پایان عمر آن باشد. با انواع و اقسام روش‌های خلاقانه می‌توانید از این خرده‌های پارچه‌ای تا سالیان سال استفاده کنید. می‌توانید تکه‌های پارچه‌ای رومیزی خود را بعد از پنج سال رومیزی بودن تا پنج سال دیگر هم در قالب کوسن‌های کوچک و دلنشین ببینید، می‌توانید آباژور خود را حسابی سر و سامان دهید، می‌توانید یک کیسه عطر در کمد لباس‌های خود داشته باشید یا به تزئین جعبه‎ها و کشوهای خود بپردازید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Close Bitnami banner
Bitnami