ad ad

در طراحی مد رنگ چه اهمیتی دارد

در طراحی مد رنگ چه اهمیتی دارد

وقتی یک خیاط، طراح لباس و حتی خود ما برای خرید به پارچه فروشی مراجعه می‎کنیم، حتما خودمان می‎دانیم که به به دنبال چه جنس و رنگی می‎گردیم اما گاهی وقت‎ها پیش می‎آید که بین رنگ‎های نزدیک به هم سردرگم شویم. حتی فراموش کنیم تکه پارچه نمونه را با خود به مغازه پارچه فروشی ببریم. براساس آن پارچه مورد نظرمان را خریداری کنیم. اگر لازم باشد حتما همان رنگ موردنظر و نه چیزی مشابه آن را بخریم، کارمان سخت‎تر هم می‎شود. یا ممکن است لباسی را دیده باشیم که رنگ آن تاثیر خوب و آرامبخشی رویمان داشته باشد، در ذهنمان می‎دانیم دنبال چه رنگی می‎گردیم اما نام آن را فراموش کرده‎ایم. ژورنال بخوانید.

بدون دانستن نام رنگ هم فروشنده نمی‎تواند کمک چندانی به ما بکند. نام‎گذاری رنگ‎ها بسیار پیچیده و زیاد است حتما یک طیف رنگ تنها با تفاوت میزان سایه نیز نام‎های متفاوتی دارد. اما با تمام این سختی‎ها یکی از لازمه‎های کار متخصصان طراحی لباس، پارچه فروشان و خیاطان برای طراحی مد (به انگلیسی: Fashion Design) آشنایی با راهنمای رنگ‎هاست. لازم به ذکر است که طراحان مد فقط درباره رنگ‎ها یاد نمی‎گیرند تا در صورت لزوم نامشان را بدانند. از آنجایی که رنگ‎ها اهمیت زیادی در یک طراحی موفق دارند این اطلاعات کمک فوق‎العاده‎ای به آنها خواهد کرد. ژورنال بخوانید.

رنگ در طراحی مد

بنابراین یک طراح، خیاط و یا فروشنده پارچه اگر بتواند تمام رنگ‎های مورد استفاده در طراحی مد را همیشه همراه داشته باشد، بسیار در کارش جلو خواهد افتاد. حفظ کردن تمام رنگ‎های موجود در لیست ایده خوبی است اما به نظر نمی‎رسد که ممکن باشد. بنابراین بهترین راه این است که لیست تمام رنگ‎ها و ترکیب‎ها را یکجا پیش خود نگه داریم و درصورت لزوم از آن استفاده کنیم.

این مساله به ما کمک می‎کند زمان‎هایی که به یک رنگ ترکیبی مثلا ترکیب بنفش، آبی و کمی سفید نیاز داریم با یک رجوع ساده به لیست نام آن رنگ را پیدا کنیم. اما دانستن تنها یک نام هم کافی به نظر نمی‎رسد. یک طراح مد، پارچه فروش و یا یک خیاط زمانی می‎تواند در کار خود موفق باشد که به دانش زیادی در کار خود دست پیدا کند. دانش قدرت است. یعنی بهتر است به جای اینکه چند اسم را حفظ کنیم اطلاعاتمان درباره رنگ‎ها را افزایش دهیم. در این مطلب سعی داریم اطلاعات مفیدی درباره برخی رنگ‎ها در اختیارتان قرار دهیم.

طراحی مد

آشنایی با اصول رنگ‌بندی در طراحی مد

قبل از اینکه سراغ رنگ‎ها برویم بهتر است کمی درباره اصول رنگ بندی در طراحی مد حرف بزنیم. دانستن اصول رنگ‌بندی به ما کمک می‎کند تا بتوانیم یک ترکیب جذاب و همه پسند و در عین حال پرمعنا طراحی کنیم. در دنیایی که طراحی مد اهمیت زیادی یافته و افراد خلاق زیادی نیز در زمینه کار می‎کنند، یقینا یکی از شروط موفقیت داشتن طرح‎های خلاقانه و همه پسند است.

اگرچه ممکن است یک طرح عجیب و غریب نظرها را به خود جلب کند اما هیچ چیز به اندازه هارمونی رنگ‎ها در طراحی مد موثر نخواهد بود. قبل از اینکه اطلاعات جزئی درباره رنگ‎ها کسب کنید بهتر است با چرخه رنگ آشنا شوید. این چرخه  رنگ در درک بهتر رنگ بندی‎ها به شما کمک خواهد کرد و درواقع باید آن را از اصول اصلی ترکیب رنگ دانست. یادگیری آنها بسیار راحت‎تر از حفظ اسم‎های عجیب وغریب رنگ‎ها است. این یادگیری به شما کمک خواهد کرد که با کمک چرخه رنگ ترکیب‎های منحصر به فردی از رنگ خلق کنید.

در چرخه رنگ می‎توان رنگ‎های سرد و گرم را از هم تشخیص داد. همه رنگ‎های سرد یک سایه از رنگ آبی دارند و از میان آنها می‎توان به سبز، بنفش، صورتی روشن و … اشاره کرد. اما رنگ‎های گرم از رنگمایه قرمز، نارنجی و زرد تشکیل شده‎اند. یک نکته جالب که معمولا طراحان مد به آن توجه می‎کنند این است که رنگ‎های گرم با جواهرات طلایی ترکیب فوق‎العاده‎ای می‎شود و برخلاف آن ترکیب رنگ سرد با جواهرات نقره‎ای بسیار ترکیب جذابی است. رنگ‎های سرد نوعی آرامش را به بیننده القا می‎کند و رنگ‎های گرم نوعی انرژی و حرارت را در بیننده به وجود می‎آورد.

رنگ در مد

ترکیب‌های رنگی مهم

اگر اطلاعات کافی درباره رنگ‎ها داشته باشیم از آنها می‎توانیم ترکیب‎های بسیار متوع و زیبایی بسازیم. همچنین می‎توانیم مفهومی را که در ذهن داریم با کمک رنگ و لباس به دیگران نشان دهیم. این ترکیب رنگ‎ها در طراحی مد اصلی‎ترین کاربرد را دارد. در ادامه به برخی رنگ‎ها، ترکیباتی که می‎توان از آنها ساخت و مفاهیم آن خواهیم پرداخت.

رنگ آبی

رنگ آبی یکی از رنگ‎های موردعلاقه اکثر مردم جهان است. به همین دلیل طراحان مد و لباس نیز روی ترکیب رنگ‎هایی که با رنگ آبی ساخته می‎شود مانور زیادی می‎دهند. یکی از این ترکیب‌ها (periwinkle) نام دارد. این رنگ ترکیبی از آبی، ارغوانی و سفید است و می‎توان آن را جزو دسته‎های آبی کمرنگ دانست. از دیگر ترکیب‎های آن می‎توان به آبی دریایی، آبی تیره، آبی کبود، آبی سلطنتی، آبی نفتی، آبی کاربونی و آبی کبالت اشاره کرد.

رنگ سال 2020

رنگ سبز

رنگ سبز نماد دوست داشتن محیط زیست و نگرانی درباره آن است. این رنگ همچنین نشانگر طبیعت و احساس آرامش است. این رنگ نوعی حس شادی را نیز به همراه دارد. از ترکیباتی که با رنگ سبز ساخته می‎شود می‎توان به  سبز یشمی، سبز لیمویی، سبز زمردی، سبز فارست و سبز تیره اشاره کرد.

رنگ سبز سال

رنگ سبز-آبی

سبز آبی ترکیبی از رنگ‎های سبز و آبی است که از خود آن ترکیب‎های زیبای مختلفی از جمله فیروزه‎ای، سبز آبی روشن و سبز آبی تیره می‎سازند. رنگ‎های سبز آبی و فیروزه‎ای از محبوب‎ترین رنگ‎ها در میان پارچه‎ها و لباس‎‎های مجلسی زنانه است.

رنگ سفید

رنگ سفید نیز مانند رنگ‎های دیگر ترکیب‎های متنوعی دارد که حرف زدن درباره همه آنها امری غیرممکن است. این رنگ را باید یکی از پرکاربردترین‎ها در صنعت مد دانست. رنگ سفید در بیشتر ترکیب‎هایش به آرامش، بی‎گناهی و معصومیت اشاره دارد. از ترکیبات متنوع رنگ سفید می‎توان به سفید ساحل عاجی (ترکیب زرد با سفید) سفید تخم مرغی (ترکیب قهوه‎ای با سفید) alabaster (ترکیب رنگ سفید با صورتی) و… اشاره کرد.

رنگ بژ

اگرچه رنگ بژ از ترکیب رنگ سفید با رنگ قهوه‎ای کمرنگ ساخته می‎شود اما درواقع هویتی جداگانه از سفید دارد. رنگ بژ یکی از مهم‎ترین رنگ‎ها در طراحی مد ست و این مساله که طرفداران رنگ‎های گرم آن را خسته کننده می‎دانند نیز چیزی از اهمیت آن در طراحی مد کم نکرده است. درواقع در اطراف ما افراد زیادی هستند که طرفدار پر و پا قرص رنگ بژ می‎باشند و از آن نه تنها در لباس‎هاشان بلکه در بخش دیگر زندگی نیز استفاده می‎کنند.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‎ای نیز یکی از رنگ‎های پر کاربرد است که می‏‎توان از آن ترکیب رنگ‎های زیادی ساخت. جالب است بدانید این رنگ که نامش را از روی دانه قهوه برداشته‎اند، نشان‎دهنده پایداری است. از ترکیب‎های رنگ قهوه‎ای می‎توان به رنگ برنز اشاره کرد. این رنگ ترکیبی از قهوه‎ و رنگ سبز است. از دیگر ترکیب‎های رنگ قهوه‎ای می‎توان به شکلاتی، دارچینی و کاراملی اشاره کرد. جالب است که نام تمام این رنگ‎ها از خوراکی‎های خوشمزه و اشتها آور گرفته‎اند.

رنگ قهوه‌ای در مد

رنگ زرد

رنگ زرد یک رنگ انرژی دهنده است. ونگوگ نقاش معروف در یکی از نقاشی‎های مشهورش به نام گل‎های آفتابگردان این انرژی و برانگیختگی را به خوبی نشان می‎دهد. از رنگ زرد نیز ترکیب‎های بسیار زیبایی ساخته می‎شود که زرد کمرنگ و پر رنگ رایج‎ترین این ترکیب‎ها است.

رنگ قرمز

قرمز یک رنگ مهیج است که به معنای واقعی کلمه ضربان قلب شما را بالا می برد. رنگ قرمز نشان‎دهنده گرمی و فعالیت است و از ترکیب‎های زیبایی که با آن ساخته می‎شود می‎توان به شرابی، آلبالویی، گوجه‎ای و… اشاره کرد. از رنگ قرمز برای وقت‎هایی استفاده می‎شود که لازم است انرژی و گرما را به دیگران نشان دهیم.

رنگ بنفش

رنگ بنفش و ترکیب‎های بنفش، نشان‎دهنده محیط صلح آمیز، سلطنت و عدالت هستند. از ترکیبات این رنگ زیبا می‎توان به mauve (ترکیبی از رنگ‎های صورتی و بنفش) orchid radiant،بنفش برنزی، بنفش متمایل به قرمز و یاسی اشاره کرد.

رنگ بنفش در مد

رنگ صورتی

رنگ صورتی نیز یکی از رنگ‎های محبوب در طراحی مد است که ترکیب‎های مختلفی از طیف کمرنگ تا پر رنگ دارد. گلبهی، صورتی کمرنگ، صورتی پر رنگ و… بخشی از این ترکیبات است.

رنگ نارنجی

نارنجی نیز رنگی است که به گرم و خورشید و محیط پر انرژی مربوط است. ترکیب‎های رنگ نارنجی معمولا به هم نزدیک هستند و این مساله ممکن است کمی شما را گیج کند. یکی از ترکیبات رنگ نارجی هلویی است که از چیزی بین نارنجی و صورتی می‎باشد. از دیگر ترکیب‎های ساخته شده با نارنجی می‎توان به مرجانی و آجری اشاره کرد.

لباس مجلسی نارنجی

 

رنگ سیاه و خاکستری

رنگ سیاه یکی از اصلی‎ترین رنگ‎ها در طراحی مد به حساب می‎آید. درواقع خیلی سخت می‎توان کسی را پیدا کرد که یک لباس سیاه  رنگ در کمدش نداشته باشد. بنابراین آن را باید رنگ محبوبی دانست. از ترکیب‎هایی که با رنگ سیاه ساخته می‎شود می‎توان به آبونیا (سیاه مال به قرمز) وخاکستری اشاره کرد. درباره رنگ خاکستری جالب است بدانید که آن را با هر رنگی ترکیب کنید مکمل آن می‎باشد و به همین خاطر است که کاربرد بسیار زیادی در طراحی لباس دارد.

لباس خاکستری مشکی

رنگ های پاستیلی

نوعی دیگر از رنگ‎ها به رنگ‎های پاستیلی مشهور است. این رنگ‎ها درواقع بسیار روشن و نزدیک به رنگ‎های خنثی مانند طوسی، سفید هستند. از نمونه‎های آن می‎توان به هلویی، صورتی روشن، موزی، بنفش  روشن و… اشاره کرد. درباره رنگ‎های پاستیلی باید به این نکته اشاره کرد که اگر آنها را بارنگ متضادشان ست کنید ترکیب بسیار جذابی به وجود می‎آورند.

راه دیگری که برای ست کردن رنگ‎های پاستیلی وجود دارد، ترکیبشان با رنگ‎های خنثی است. شک نکنید رنگ‎های پاستیلی کنار بژ، خاکستری،نسکافه‎ای و… بسیار زیبا می‎شود. خنثی بودن این رنگ‎های پاستیلی باعث می‎شود نوعی حس آرامش را به دیگران انتقال دهند.

رنگ پاستیلی

اهمیت استفاده از رنگ‎ها در طراحی مد

اصلا استفاده از رنگ‎‎ها در طراحی مد چه اهمیت دارد؟ رنگ‎ها جزو آن دسته چیزهایی هستند که باید به احساسات ربطشان داد. هر رنگی که ما در طراحی لباسمان از آن استفاده کنیم معنا و مفهوم خاصی را القا می‎کند. آگاهی از رنگ‎ها می‎تواند به ما کمک کند تا با لباس پوشیدنمان آن چیزهایی را که در ذهنمان می‎گذرد به دیگران القا کنیم.

در درجه بالاتر نیز از رنگ‎ها در طراحی مد و لباس استفاده می‌کنند تا خواسته‎های سیاسی، اجتماعی و … را به نمایش بگذارند، بنابراین نمی‎توان اهمیت آنها را تنها به انتقال احساسات محدود کرد بلکه باید رنگ‎ها را به فرهنگ، اجتماع، سیاست، اقتصاد و…نیز مربوط دانست.

برای نشان دادن صلح از رنگ سفید استفاده می‎شود. برای نشان دادن عزادار بودن از رنگ سیاه استفاده می‎شود و… این نمادها به ما چنین مفهومی را می‎رساند که رنگ‎ها نوعی زبان و راه برقراری ارتباط هستند و نباید از کنارشان سرسری گذشت.

اصلی‎ترین اهمیت استفاده از رنگ‎ها در طراحی مد نیز همین است که علاوه بر زیبایی شناسی، معنا و مفهوم مورد نظر افراد نیز از طریق آنها انتقال داده شود. جدا از معنای سمبلیک ترکیب رنگ‎ها گستره جدید و متوعی را پیش چشم طراحان مد باز کرده‎ و به آنها این اجازه را داده است که کمک رنگ درهای جدیدی در دنیای طراحی مد باز کنند.

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات اجتماعی

یکی از عرصه‎هایی که رنگ لباس روی آن تاثیر زیادی دارد ارتباطات اجتماعی است. زیرا مردم بیشتر از آنکه حرف‎های همدیگر را بشنوند، به نوع و رنگ لباس هم توجه می‎کنند  و از آن تاثیر می‎گیرند. برای مثال خود را به عنوان مدیرعامل یک شرکت بسیار بزرگ تصور کنید که قرار است در یک جلسه مهم شرکت کند.

یقینا یکی از مهم‎ترین کارهایی که باید قبل از شروع جلسه انجام دهید انتخاب لباس‎ است. شما رنگ لباستان را براساس نتیجه‎ای که می‎خواهید در جلسه بگیرید انتخاب می‎کنید چرا که رنگ‎ها هر کدام مفهوم خاصی دارند و این مفاهیم تاثیر زیادی روی ادراک مخاطب می‎گذارند.

به یک مثال دیگر توجه کنید. همیشه در تصورمان دکتر‎ها لباس سفید می‎پوشند حالا تصور کنید در بیمارستان هستید و پزشک معالجتان روپوش سیاه پوشیده باشد چه حسی به شما دست خواهد داد. حالا تا حدودی متوجه اهمیت رنگ لباس در ارتباطات اجتماعی شده‎اید.

برخی رنگ‎ها ممکن است تاثیر شادی بخشی روی دیگران بگذارد و برخی دیگر ممکن است آنها را خسته و کسل کند. به خاطر همین اهمیت است که یک طراح مد قبل از هر چیز باید درباره انواع رنگ‎ها، تاثیر آنها بر دیگران و مفاهیمی که دارند یاد بگیرد تا بتواند در کارش موفق شود و تاثیر آن را بیشتر کند.

تاثیر رنگ در اجتماع

اصول استفاده از رنگ ها در طراحی لباس

اگرچه همانطور که بالاتر ذکر شد رنگ‎ها در طراحی مد و لباس یکی از اصلی‎ترین چیزها هستند اما توجه به این نکته ضروری است که اگر از ترکیب‎ها و اصول اشتباهی استفاده کنیم، رنگ‎ها نه تنها به ما کمکی نمی‎کنند بلکه باعث شکست ما نیز می‎شوند. انتخاب رنگ لباس فقط مربوط به سلیقه نیست بلکه از سلیقه شخصی فراتر رفته و به پدیده‎ای اجتماعی بدل می‎شود. ممکن است رنگی برای یک مراسم مناسب نباشد، رنگی شما را چاق یا لاغر نشان دهد، رنگی شفافیت و درخشندگی پوستتان را بپوشاند و رنگی مفهوم نامناسبی برای یک مهمانی داشته باشد.

پس در انتخاب رنگ باید به مسائل مختلفی فکر کرد. طبیعی است که نمی‎توان هر رنگی را با رنگ دیگر ترکیب کرد. شما در طراحی لباس می‎توانید از اصل رنگ‎های مشابه استفاده کنید. یعنی رنگ‎هایی که در یک طیف قرار دارند را کنار هم بچینید و یک هارمونی زیبا پدید آورید. همچنین می‎توانید از اصل ترکیب رنگ‎های متضاد استفاده کنید. قرار دادن رنگ‎هایی که در جهت مخالف هم قرار دارند در یک ترکیب می‎تواند جلوه زیبایی داشته باشد.

همچنین می‎توانید با استفاده از چرخه رنگ که در بالا از آن حرف زدیم رنگ‎های مکمل را بیابید و آنها را کنار هم بچینید. یک اصل جالب دیگر نیز در این راستا وجود دارد و آن چیدن رنگ‎ها براساس مفاهیم‌شان است. در بالا کم و بیش به مفاهیم رنگ‎ها اشاره شد. این اصل خلاقانه حتما نتیجه بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

سخن پایانی

طراحی مد امروزه یکی از مهم‎ترین صنایعی است که به پارچه و لباس مربوط می‎شود. به‎طوری که این صنعت در تمام کشورهای جهان نفوذ زیادی پیدا کرده و با توجه به فرهنگ‎های مختلفی که درباره لباس پوشیدن و رنگ‎ها در جهان وجود دارد، برای بهتر درک کردن آن به آگاهی و اطلاعات زیادی نیاز است. حالا در پایان این مطلب درباره  استفاده از رنگ‎ها در طراحی مد اطلاعات زیادی داریم و می‎دانیم این مساله تا چه اندازه‎ای می‎تواند مهم باشد. رنگ‎ها نوعی زبان همگانی هستند که با استفاده از آنها نه تنها می‎توان احساسات را نشان داد بلکه می‎توان یک مفهوم را بدون نیاز به سخن گفتن و تنها با استفاده از رنگ به دیگران منتقل کرد.

باس‎ها هم یکی از نمایشی‎ترین جلوه‎های شخصیت افراد هستند. با کمک شناخت رنگ‎ها در طراحی لباس و مد می‎توان این بخش از شخصیت را در بهترین وجه به نماش گذاشت. اما در استفاده از رنگ‎ها برای طراحی مد باید محتاط بود. یک طراح مد لازم است ابتدا همه چیز را درباره  رنگ‎ها، هارمونی آنها کنار هم، تاثیری که می‎گذارند و مفاهیمی که می‎رسانند بداند تا بتواند با کمک آنها لباسی طراحی کند که نه فقط زیبا و چشم نواز است بلکه معنای خاصی را نیز به مخاطب منتقل می‎کند.

Close Bitnami banner
Bitnami