ad ad

18 نکته مهم برای آموزش خیاطی مقدماتی

18 نکته مهم برای آموزش خیاطی مقدماتی

شاید شما در حال حاضر یک چرخ خیاطی در اختیار داشته باشید ، ولی برای استفاده از آن باید دوره آموزش خیاطی مقدماتی ببینید. اما در غیر این صورت ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام دستگاه را باید انتخاب کنید؟ ژورنال بخوانید.

قبل از شروع دوخت و دوز با چرخ خیاطی

برای شروع خیاطی نکات اساسی وجود دارد که باید بدانید.

اول از همه، شما به برخی از وسایل اساسی مانند پارچه، نخ، بشکاف، سنجاق، قیچی و ماسوره نیاز دارید. اینها برخی از اساسی‌ترین لوازم مورد نیاز هستند (و البته چیزهای بیشتری نیز وجود دارد که می‌توانید بخرید.)

همچنین هنگامی‌که شروع به خواندن الگوها و دستورالعمل‌ها می‌کنید، با کلمات ناآشنای زیادی روبرو خواهید شد. این عبارات می‌توانند گیج کننده باشند؛ در این صورت برای درک این توصیفات و واژگان اساسی از فرهنگ لغت خیاطی استفاده کنید.

دو مورد دیگر که ممکن است قبل از شروع کار به شما کمک کند عبارتند از:

  • درک انواع مختلف پارچه و نحوه خرید آن
  • نکات اساسی خیاطی (چیزهایی که هنگام شروع خیاطی باید به خاطر بسپارید)

آموزش خیاطی مقدماتی چه مراحلی دارد؟

اکنون شما می‌دانید که چگونه سوزن خیاطی خود را نخ کنید، ابزار خود را آماده کرده‌اید و وقت آن رسیده است که چیزی بدوزید. اما چطور؟!

در برخی فروشگاه‌های خرید چرخ خیاطی به شما دوره آموزش خیاطی مقدماتی نیز پیشنهاد داده می‌شود پس اگر می‌خواهید به صورت حضوری آموزش ببینید و معلمی‌داشته باشید که بتواند به سؤالات شما پاسخ دهد، این آپشن ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد.

گزینه‌ی دیگر یافتن دوست یا خویشاوندی است که بتواند در یادگیری خیاطی  به شما کمک کند. کسی که بتواند به شما آموزش دهد که یک خط مستقیم بدوزید یا برخی اصطلاحات اصلی را به شما توضیح دهد. اگر شما آموختن خیاطی به صورت خودآموز را ترجیح می‌دهید و دوست دارید به روش خودتان خیاطی را یاد بگیرید، آموزش‌های رایگان خیاطی امتحان کنید. این فیلم‌ها دوختن یک خط مستقیم و اضافه کردن دکمه‌ها را به شما می‌آموزند. این فیلم‌ها اساسی و آسان هستند و می‌توانید مهارت‌های مختلف را به کمک آنها یاد بگیرید.

هم چنین ترکیبی از موارد فوق را می‌توانید امتحان کنید یعنی درس‌های آنلاین خیاطی را همزمان با یک دوست یا معلم که به طور دوره ای بتواند به شما کمک کن امتحان کنید. فیلم‌های دوره آموزش خیاطی مقدماتی برای مبتدیان بسیار زیاد و گسترده هستند ،لازم نیست شما تمامی این فیلم‌ها را ببینید. با توجه به نیاز خود فیلم‌ها را انتخاب کنید ،حتی بعد‌ها نیز می‌توانید به این فیلم‌ها مراجعه کنید و نکات تکمیلی را بیاموزید. مهم این است که بنشینید و شروع به تلاش کنید. در ابتدا انتظار نداشته باشید که دوختی بدون خطا داشته باشید. بدانید که یادگیری دوخت و دوز زمان و تمرین زیادی را می‌طلبد.

آموزش خیاطی پیشرفته

چند کار را که باید قبل از جستجوی الگوهای خیاطی آسان بدانید

  • خطوط مستقیم – این ساده‌ترین نوع دوخت است و می‌توانند یک نقطه خوب برای شروع باشد.
  • طرح انتخابی نباید خیلی پیچیده باشد.
  • وسایل خانگی اغلب می‌توانند ساده‌ترین پروژه‌های خیاطی برای شروع کار باشند و لباس‌ها می‌تواند مشکل‌تر باشند، بنابراین شروع با مواردی مانند ملحفه یا روبالشتی می‌توانند پروژه‌های ساده‌ای برای دوخت و دوز باشند.

از کجا می‌خواهید الگو‌های ساده دوخت و دوز را جستجو کنید:

اینترنت منبع جامعی برای پروژه‌های خیاطی آسان و مبتدی است همچنین می‌توانید به پینترست (Pinterest) نیز سر بزنید در این صورت حتما هیجان زده خواهید شد زیرا با هزاران الگوی زیبا و در عین حال ساده مواجه خواهید شد.

زمانی که مهارت‌های ابتدایی را به طور کامل آموختید؛ به سراغ برخی پروژه‌های سخت‌تر بروید. به یاد داشته باشید دوره آموزش خیاطی مقدماتی باید سرگرم کننده باشد نه ناامید کننده. اما همچنین به یاد داشته باشید که بشکاف دوست شماست و استفاده از آن به طور مکرر طبیعی است! صد در صد اشتباهاتی در حین کار رخ می‌دهد!

آموزش خیاطی

برخی از بهترین نکات در این بخش از مقاله گردآوری شده اند که به زودی شما را در مسیر موفقیت قرار خواهند داد.

نکته شماره 1: اندازه گیری برای خیاطی

قبل از شروع خیاطی مبتدی، از اندازه‌گیری‌های مورد نظر نقشه‌ای بکشید. به نمودار چگونگی اندازه‌گیری نگاهی بیندازید و سپس یک نقشه برای خود تهیه کنید. این به شما کمک می‌کند تا دقیق‌ترین اندازه گیری‌ها را انجام دهید.

نکته شماره 2: چگونگی برش زدن پارچه

پس از انتخاب الگوی خود و انتخاب  پارچه مناسب، اولین قدم برای دوختن یک لباس یا آیتم موفق برش دقیق می‌باشد. در مورد آماده سازی پارچه، اندازه‌گذاری، جنس پارچه و بهترین ابزار برش اطلاعاتی کسب کنید.

نکته شماره 3: درک علائم و نشانه‌ها در الگو‌ها

هنگام یادگیری خیاطی در آموزش خیاطی مقدماتی، نمادهای موجود بر روی الگوهای خیاطی می‌توانند برای یک خیاط تازه کار گیج کننده باشد. قبل از انجام کار نمادهای الگوهای خیاطی را بیاموزید.

نکته شماره 4: علامت گذاری روی پارچه

یک روش عالی برای مشخص کردن تمام جزئیات قبل از برش و دوختن علامت گذاری با گچ یا صابون خیاطی است.

نکته شماره 5: چگونه می‌توانید کوک بزنید؟

کوک زدن یک تکنیک اساسی است که خیلی محکم نیست و در واقع دوختی موقتی است و برای کنار هم نگه داشتن پارچه‌ها استفاده می‌شود. قبل از شروع کار، انواع مختلف کوک زدن را بیاموزید همچنین به کمک گیره‌ها می‌توانید دو پارچه ای را که می‌خواهید روی هم بدوزید کنار هم نگه دارید.

نکته شماره 6: چگونه می‌توانید یک ماشین چرخ خیاطی را نخ کنید. بدیهی است که قسمت اساسی استفاده از چرخ خیاطی، نخ کردن سوزن آن است! در این رابطه کتابچه راهنمای کاربر، کتاب مرجع شما خواهد بود. قبل از دوختن پارچه اصلی همیشه با دو تکه پارچه اضافی تمرین کنید.

نکته شماره 7: گوشه‌ها و انحنا‌ها را با گیره به هم وصل کنید.

وقتی یاد بگیرید چگونه منحنی‌ها و گوشه‌ها را با گیره به هم وصل کنید، دوخت شما یک ظاهر واقعاً حرفه‌ای خواهد داشت.

نکته شماره 8: پنس (dart) را فراموش نکنید.

درواقع پنس‌ها بخش هنری خیاطی هستند که ظاهری زیبا و تمیز به لباس شما خواهند بخشید. پنس شکافی است که در قسمت کمر دامن و پیراهن ایجاد می‌شود که با بسته شدن این شکاف این قسمت بر روی کمر فیکس می‌شود و حالت گودی کمر بهتر دیده می‌شود.

پنس‌ها انواع مختلف دارند که هر کدام تکنیک‌های مختلف و روش‌های مختلفی دارند

نکته شماره 9: از شکافتن دوخت اشتباه، نترسید.

همه خیاط‌ها به اندازه کافی خوش شانس نیستند که دوخت بدون ایراد داشته باشند پس گاهی باید دوخت اشتباه را بشکافند و آن را دوباره بدوزند.

نکته شماره 10: چگونه می‌توانید  کوک فرانسوی بزنید.

این کوک برای پارچه‌های ظریف‌تر مناسب است زیرا این به سختی مشخص می‌شود. این کوک حرفه ای و زیبا است. اگر با ساخت یک بالشت شروع به یادگیری خیاطی کرده اید ، این کوکی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکته شماره 11: چگونه هر نوع پارچه را اتو کنیم؟

اتوکشی درست، رمز موفقیت داشتن نتیجه آراسته‌تر دوخت و دوز است. این مهارت اساسی را بیاموزید تا همیشه نتیجه نهایی حرفه‌ای داشته باشید.

نکته شماره 12: دوختن نوار اریب

نوار اریب یک لوازم جانبی شگفت آور همه کاره برای تقویت هر پروژه خیاطی است. بیاموزید که چگونه از این مورد برای پروژه‌های خیاطی خود استفاده کنید.

نکته شماره 13: چین دادن و پف دادن پارچه

این یک مهارت تزئینی خوب است که می‌توانید از آن استفاده کنید پس یاد بگیرید ساده‌ترین راه برای ایجاد چین در پارچه چیست.

نکته شماره 14: جایگزین دکمه

اگر تازه شروع به کار دوخت و دوز کرده‌اید، نصب دکمه می‌تواند سخت به نظر برسد اما ناامید نشوید زیرا گزینه‌های دیگری برای دکمه‌ها وجود دارد. در واقع ایده‌های دیگری که راحت‌تر هستند را می‌توانید امتحان کنید.

نکته شماره 15: چگونگی دوختن زیپ

این روش برای بستن جلوی لباس می‌تواند تزئینی، کاربردی و حتی نامرئی باشد. برای آموختن بهترین روش برای دوختن یک زیپ دستورالعمل‌های گام به گام و نمودارهای مربوطه را جست و جو و مطالعه کنید.

با دیگر دیگر پنس‌ها در آموزش خیاطی مقدماتی آشنا شویم

 

سایز گیری در خیاطی

نکته شماره 16: دوخت برگشتی را فراموش نکنید.

دوخت برگشتی واقعاً می‌تواند ظاهر نهایی فوق العاده‌ای را به لباس شما اضافه کند با این کار دوام دوخت شما افزایش می‌یابد.

نکته شماره 17: دوخت بخیه با دست،برای تزئین لباس ها

زمانی که کار دوخت و دوز شما انجام شد وقت آن است که دست به کار شوید و برخی جلوه‌های نهایی را به آن اضافه کنید.

ایده‌های ساده  دوخت بخیه می‌توانند مؤثر واقع شوند.

نکته شماره 18: رفع اشکال

هیچ خیاطی بدون عیب نخواهد بود. اگر به مشکلاتی حین کار با دستگاه چرخ خیاطی برخوردید، کافی است مشکلتان را در اینترنت جستجو کنید و دوباره به دوخت و دوز برگردید.

آموزش خیاطی با دست | راهنمای مبتدیان

مرحله 1: بیرون کشیدن مقدار مناسب نخ از قرقره

با بیرون کشیدن نخ از قرقره شروع کنید. از آنجایی که نمی‌خواهیم بین کار نخ تمام شود، طول مناسب و معقولی را در نظرمی‌گیریم. پس از بیرون کشیدن مقدار مناسب نخ از قرقره، آن را با قیچی برش دهید. (برش شما نباید صاف و مستقیم باشد.)

نخ را زاویه دار برش دهید تا یک نوک کوچکتر فراهم شود و در نهایت نخ کردن سوزن راحت‌تر شود.

مرحله 2: نخ کردن سوزن

مرحله بعدی نخ کردن سوزن است. این می‌تواند یک چالش واقعی به ویژه برای افراد کم بینا باشد. نترسید زیرا راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد. برای شروع، نوک نخ را بین انگشت شست و اشاره خود بگیرید و بچرخانید تا نوک آن تیز‌تر و یک دست‌تر شود.

مرحله 3: گره زدن انتهای نخ

یادگیری دوخت و دوز بدون یادگیری نحوه گره زدن انتهای نخ امکان پذیر نیست. بعد از اینکه موفق شدید نخ را داخل سوزن قرار دهید، آن را تا زمانی که هر دو انتها تراز شوند، بکشید. سپس سوزن را بین انگشت اشاره و انگشت شست خود قرار دهید، نخ را دور سوزن بپیچانید و سپس نخ را بکشید.

مرحله 4: شروع دوخت و دوز

دو تکه پارچه را تراز کنید و سپس سوزن را در جایی که دوست دارید شروع به دوخت کنید، وارد کنید. از شروع کار در لبه خودداری کنید زیرا ممکن است لبه الگوی شما پاره شود، درواقع یک سانتی متر فاصله از لبه برای شروع دوخت ایده آل است.

نکات مهم هنگام خرید چرخ خیاطی

  • بودجه شما چقدر است؟ آیا می‌خواهید پایین‌ترین میزان ممکن را هزینه کنید؟
  • آیا می‌خواهید چرخ خیاطی خود را به صورت حضوری خریداری کنید یا می‌خواهید آن را بصورت آنلاین سفارش دهید؟ برخی از شرکت‌ها هنگام خرید حضوری در فروشگاه، دوره‌های آموزش رایگان خیاطی را نیز ارائه می‌دهند. اگر این موضوع به شما کمک می‌کند ،پس می‌توانید گزینه‌ی خرید حضوری را انتخاب کنید اما باید بدانید که احتمالاً قیمت‌های بهتری را به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد، بنابراین اگر می‌توانید دوخت و دوز را به صورت آنلاین یاد بگیرید، این این گزینه برای شما بهتر خواهد بود.
  • آیا آپشن‌های زیاد چرخ خیاطی مانند گلدوزی و انواع دوخت برای شما مهم است یا چرخ ساده را ترجیح می‌دهید؟ هر دو گزینه خوب هستند – بسته به هدفتان انتخاب بین این دو گزینه به شما بستگی دارد.

هنگام خرید چرخ خیاطی، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید و بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید.

آگاهانه تصمیم بگیرید و به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که در حال حاضر مبتدی هستید، قرار نیست همیشه مبتدی باقی بمانید بنابراین چیزی را خریداری کنید که دوست داشته باشید و برای بعد‌ها که حرفه‌ای‌تر شدید نیز مناسب باشد. هنگامی‌که ماشین چرخ خیاطی خود را تهیه کردید، باید یاد بگیرید که چگونه سوزن آن را نخ کنید. یاد بگیرید که چگونه تنظیماتش را تغییر دهید و بدانید که هر کدام از دکمه‌های روی آن چه کاربردی دارند.

هر چرخ خیاطی متفاوت است و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین بهترین کار این است که با مطالعه ی دفترچه راهنما شروع کنید. اما اجازه ندهید این کار شما را بترساند زیرا گاهی اوقات مطالعه‌ی دستورالعمل‌ها گیج کننده هستند.اما  اکثر دستگاه‌های مبتدی، دکمه و تنظیمات زیادی ندارند و طرز کار با آنها بسیار واضح است. بنابراین کتابچه راهنمای خود را مطالعه کنید و صبور باشید و تنها کافی است تا نخ کردن سوزن و تنظیم کردن دستگاه را بیاموزید و تمرین کنید.

Close Bitnami banner
Bitnami