ad ad

اصول مهم نگهداری لباس در فصل های مختلف

اصول مهم نگهداری لباس در فصل های مختلف

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که مراقبت از لباس‌های فصلی چگونه است؟ چطور لباس خود را ذخیره کنم؟ هنگامی که فصل عوض می شود، به احتمال زیاد لباس هایی که استفاده نمی کنیم را به گونه ای قرار می دهیم که بافت آن ها آسیب می‌بیند یا پس از آن که فصل تمام می شود و ما به استفاده دوباره از آن ها نیاز داریم، کپک زده‌اند.

اما نکته اینجا است! انواع روش های نگهداری لباس زمستانی، تابستانی و بچه گانه با هم متفاوت هستند. ممکن است برخی از لباس های شما نرم و یا برخی دیگر ظریف باشند؛ هر کدام از آن ها شیوه نگهداری متفاوتی دارند.

زمان نگهداری از لباس های خود باید به این نکته توجه کنید که آیا کمدهای شما جای کافی را برای قرار دادن لباس ها دارند؟ زیرا فشردگی بیش از حد، هر بافتی را چه نرم و چه زمخت تخریب می‌کند. در مقاله زیر قصد داریم به شما آموزش دهیم چگونه لباس‌های خود را در زمانی که بدون استفاده هستند، بهتر نگه دارید؛ ژورنال بخوانید.

نگهداری از لباس

شستشو قبل از بسته‌بندی

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان نگهداری لباس باید به آن توجه کنید، شستشو و تمیزکردن آن‌ها است. این کار باعث می‌شود لکه‌های زشت، تا مدت طولانی روی لباس شما باقی نماند. به علاوه، لکه‌های زرد رنگ روی لباس شما، به احتمال زیاد به دلیل تعریق بدن به وجود آمده‌اند. این لکه ها برای لباس های سفید و روشن بدترین چیز است و شما باید به آن توجه کنید. قبل از بسته‌بندی آن، از یک لکه بر استفاده کنید و یا آن ها را به خشکشویی بدهید.

علاوه بر این، نکته ای که بسیار مهم است، دور نگه داشتن لباس از حشرات است. شستشوی لباس، این احتمال را که حشرات در ژاکت‌های شما تخم‌گذاری کند پایین می آورد. زمانی که شما برای بسته بندی و شستشوی لباس خود صرف می کنید، قطعاً در کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت و این زمان کم، عمر لباس شما را بسیار بیشتر خواهد کرد.

شستشوی لباس

لباس‌های صحیح شده خود را مرتب بررسی کنید

در صورتی که لباس های خود را دسته‌بندی کردید، نباید به مدت طولانی آن ها را فراموش کنید. آن ها را در بیاورید و تکان دهید و از نو دسته‌بندی کنید که بافت لباس شما لکه و صدمه ندیده باشد، قبل از اینکه آن لباس را بسته بندی کنید، محل ذخیره آن را کمی درزگیری کنید

فضای کافی برای نگهداری از لباس

در هنگام نگهداری از لباس های خود، باید از فضایی استفاده کنید که ظرفیت کافی برای نگهداری از لباس های شما را داشته باشد. در صورتی که فضای ذخیره سازی مناسبی ندارید، از جعبه های پلاستیکی و یا مقوایی برای مدت زمان محدود استفاده کنید. دقت کنید جعبه های مورد استفاده شما، حتماً تمیز و نو باشد تا از ایجاد لارو حشرات در لباس های شما جلوگیری کند.

فضای کافی برای نگهداری لباس

به این نکته توجه داشته باشید که جعبه های مقوایی، توجه حشرات را به خود جلب می کند و اگر پس از مدتی به آن توجه نشود، ممکن است در آن لانه کند. بهترین مکان نگهداری لباس ها، چمدان های بدون استفاده است که کاملاً تمیز هستند. لباس در این شرایط به خوبی حفظ می شود. هر چند توجه به رطوبت در فضای شما بسیار مهم است و باید توجه کنید.

لباس را آویزان نکنید

اگر در حال نگهداری از لباس های خود هستید، به این نکته توجه داشته باشید که لباس را چطور بسته بندی می کنید. ژاکت ها و لباس‌هایی که بافت آن‌ها ابریشمی و نازک است را آویزان نکنید. این کار باعث می شود حالت آن ها عوض شود و شکل نامناسبی به خود بگیرند.

آویزان کردن لباس

همچنین شما باید به این نکته توجه کنید، لباس تا شده خود را به نحوی ذخیره کنید که سبک ترین آن در بالا و سنگین‌ترین در پایین نگه داشته شود.

در صورتی که مجبور هستید از چوب لباسی‌ها و آویزهای لباس استفاده کنید، یک کاور بر روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد؛ زیرا این کار باعث می شود کپک‌ها و قارچ ها به سراغ لباس شما نرود. همچنین جلوگیری از ایجاد چین و چروک در لباس، یکی دیگر از فواید این کار است. نگهداری لباس، در کیسه های پلاستیکی اصلاً توصیه نمی شود. این روش در نگهداری لباس، باعث می شود تنفس کافی وجود نداشته باشد و لباس آسیب ببیند.

شرایط مکان نگهداری از لباس

نگهداری از لباس، شرایط به خصوصی نیاز دارد، مکان آن باید چهار ویژگی زیر را داشته باشد:

  • تمیز
  • خنک
  • تاریک
  • خشک

اگر این ۴ مورد در مکان مورد نظر شما لحاظ شوند، عمر لباس شما تضمین می شود. قبل از نگهداری لباس، محل را تمیز کرده و مکانی را برای این کار در نظر بگیرید که در معرض گرما قرار نداشته باشد و یا در کنار لوله های آب گرم کن حمام و قسمت های گرم خانه نباشد. اگر خانه شما طوری طراحی شده است که گرما به تمام نقاط خانه برسد و در فصل سرد سال قرار دارید، نباید لباس‌های تابستانی خود را در کنار محل های گرمایشی خانه قرار دهید.

نگهداری از لباس فصلی

حتماً مکانی را که برای این کار انتخاب می‌کنید، تاریک باشد و نور به آن نرسد. این کار، به سرد نگه داشتن آن منطقه کمک می کند. همچنین مطمئن شوید که محل شما خشک است؛ زیرا همان طور که تا به حال به شما گفته‌ایم، رطوبت برای لباس بدترین چیز است.

نحوه نگهداری لباس تابستانی

هنگامی که فصل تابستان و گرما تمام شده و پاییز و زمستان شروع می شود؛ بسیاری از افراد، لباس های تابستانی خود را ذخیره می‌کنند تا در تابستان آینده دوباره از آن ها استفاده کنند. لباسی را که قصد دارید تا سال آینده ذخیره کنید، باید با دقت بررسی شود که تمیز و بدون لک باشد. ممکن است لکه‌های کوچک وجود داشته باشد که قابل مشاهده نباشد؛ اما بعد از یک سال که در انبار باقی می ماند؛ لکه های آن‌ها آشکار می شود. رنگ لباس تابستانی دلیل اصلی این مراقبت است.

نگهداری از لباس تابستانی

نکات قبل از نگهداری از لباس تابستانی

مراقبت از لباس های فصلی، شرایط مناسبی را نیاز دارد. تمام لباس های تابستانی خود را از کمدها در بیاورید و آن ها را روی تخت خواب یا میز بزرگ قرار دهید. کمد خود را خالی کنید تا بتوانید همه لباس ها را یک جا مشاهده کنید و دسته بندی آن ها برای شما راحت تر باشد. سپس شروع به دسته بندی کنید.

فراموش نکنید لباس هایی دارید که استفاده نمی کنید؛ آن ها را اهدا کنید و یا دور بریزید تا کمد شما خالی شود.

همچنین ممکن است لباس هایی را داشته باشید که از آن ها استفاده نمی کنید؛ اما مطمئن هستید در فصول بعدی استفاده خواهد شد؛ پس آن‌ها را از کمد خود حذف نکنید. نکته ای که در نگهداری از لباس کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که لباس کودکان برای یک سال بعد آن ها مناسب نیست؛ زیرا رشد سریعی دارند. بنابراین بهتر است لباس بلااستفاده را ذخیره نکنید و آن را تمیز کرده، در یک بسته بندی مناسب به خیریه دهید.

لوازم نگهداری از لباس

اگر قصد دارید لباس خود را ذخیره کنید، باید شرایط لازم را برای آن فراهم کنید. زیرا لباس‎ها، اجناس بسیار ظریفی هستند و صدمه آن‌ها باعث می‌شود ضرر مالی کنید. پس بهتر است بهترین شرایط را برای ذخیره آن ها فراهم کنید.

چوب لباسی

اگر قصد دارید لباس خود را از طریق چوب لباسی ذخیره کنید؛ بهتر است محکم باشد و زنگ زدگی نداشته باشد که خوردگی آن باعث نشود بافت پارچه آسیب ببیند. از چوب لباسی‌هایی که از قالب های نازک تهیه شده اند، به هیچ وجه استفاده نکنید. کاپشن را بهتر است روی یک چوب لباسی مناسب قرار دهید تا شانه آن ها به خوبی تنظیم شود.

چوب لباسی برای نگهداری لباس

دامن و شلوار را از کمر روی قسمت مخصوص دامن آویزان کنید. این کار از ساییدگی جلوگیری می کند. همچنین پارچه‌های ابریشمی را روی چوب لباسی آویزان کنید تا در حین نگهداری از لباس آسیب نبیند. اما به این نکته توجه داشته باشید که چوب لباسی شما برای این پارچه‌ها مناسب باشد که فرم آن ها خراب نشود.

کیسه ذخیره سازی

کیسه‌های پلاستیکی برای نگهداری از لباس‌ها، ممکن است گزینه خوبی باشد. لازم است ابتدا گرد و غبار را از روی آن پاک کنید که برای این کار مناسب شود. اگر شما از کیسه‌های پارچه ای برای نگهداری لباس استفاده کنید، نسبت به پلاستیک خیلی مناسب تر خواهد بود. زیرا هوا در این کیسه‌ها در جریان است و رطوبت به آن آسیب نمی رساند؛ بنابراین برای مراقبت از لباس های فصلی خود از آن استفاده کنید.

جعبه های ذخیره سازی

جعبه‌های نگهداری از لباس انواع مختلفی دارند و شما با توجه به حجم لباسی که می خواهید ذخیره کنید؛ باید آن را تهیه کنید. بسیاری از لباس‌ها را به جای آویزان کردن، تا کنید. برای این کار از جعبه‌های مقوایی یا پلاستیکی استفاده کنید. انتخاب نوع صحیح این جعبه‌ها، از آسیب رساندن به آن‌ها جلوگیری می‌کند. جعبه‌های پلاستیکی که برای ذخیره سازی ساخته می‌شود، استانداردهای لازم را برای حفظ لباس ها دارند و در این ظروف علامت pp وجود دارد.

کیف نگهداری لباس

برای تمیز کردن این جعبه ها، از پنبه های ۱۰۰ درصد الکل استفاده کنید. اگر جعبه های مقوایی را از فروشگاه های مواد غذایی تهیه می کنید، باید بدانید که آن ها برای نگهداری از لباس خطرناک هستند. این جعبه ها از خمیر چوب ساخته شده اند و لکه زرد روی لباس را بیشتر می کنند. چسب مورد استفاده برای نگه داشتن این جعبه ها، حشرات را به خود جذب می کند و این مورد باعث می شود لباس شما آسیب ببیند.

محل ذخیره سازی لباس

مکانی که شما لباس خود را در آن ذخیره می کنید، باید کاملاً تمیز باشد و گرد و غبار و خاک و حشرات در آن وجود نداشته باشد. این محل را به دقت بررسی کنید تا هیچ گونه کپک و قارچی در آن رشد نکرده باشد. پیشنهاد می کنیم از یک محلول سفید کننده برای کنترل کپک و حشرات استفاده کنید. لباس ها باید در مکان خوب و با تهویه مناسب، به دور از هر نوری چه طبیعی و چه مصنوعی قرار گیرد. اتاق زیر شیروانی، زیرزمین و گاراژ مرطوب هستند و استفاده از آن ها به عنوان مکان ذخیره سازی لباس جایز نیست.

نکات نگهداری از لباس

در زمان نگهداری از لباس ها، برای آن که چین های سخت به بافت آن آسیب نرسانند به جای تا کردن، آویزان کنید که البته آن هم شرایط خاصی دارد که برای شما توضیح دادیم. جعبه های لباس را برچسب بزنید تا در صورت نیاز به آن ها بتوانید به سرعت پیدا کنید. هنگامی که روز گرم اول بهاره سال آینده فرا می رسد از این که لباس های تابستانی خود را توانسته اید به خوبی ذخیره کنید، خوشحال می شوید.

نحوه نگهداری از لباس زمستانی

نگهداری از لباس زمستانی، ممکن است مانند یک کار بسیار سخت دیده شود؛ با کمی آمادگی، لباس خود را به خوبی ذخیره سازی کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که آیا در کمد شما ژاکت هایی وجود دارد که سال ها از آن استفاده نکرده‌اید؟ آیا دستکش هایی وجود دارد که سوراخ شده و چکمه هایی که آب وارد آن ها می‌شود در کمد خود دارید؟

نگهداری لباس زمستانی

ابتدا لباس های اضافی را جدا کنید. مثلاً دستکش ها را ترمیم کنید و اهدا کنید. سپس لباس هایی را که به جا مانده است را با رعایت نکات گفته شده بسته بندی کنید. برای تمیز کردن لکه‌های ژاکت از موادی که با محیط زیست سازگار هستند، همچون اسطوخودوس یا دارچین استفاده کنید.

نحوه نگهداری از لباس های بزرگ زمستانی

مراقبت از لباس های فصلی بسیار مهم است. کاپشن های پفی و شلوارهای پشمی که مناسب فصول گرم سال نیستند را در کیسه های مخصوص ذخیره سازی دسته بندی کنید. شما با ذخیره سازی این لباس‌ها در جعبه های بزرگ پلاستیکی، فضای کمی را اشغال می کنید. کفش های زمستانی و چکمه ها را خشک و سپس تمیز کنید.

در فصل گرم سال آن ها را در جعبه های شفاف نگهداری کنید. کفش‌های زمستانی بزرگ هستند، بهتر است آن‌ها را از محیط های دارای رطوبت دور نگه دارید.

اگر شما از افرادی هستید که در سال، بیشتر از دو بار سفر نمی کنند، بهتر است از چمدان های بدون استفاده خود، به عنوان جعبه های نگهداری از لباس استفاده کنید. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، چمدان های خالی، یکی از بهترین مکان های نگهداری لباس هستند. چمدان ها را در محیط های خشک و خنک نگهداری کنید.

نحوه ذخیره سازی چکمه

چکمه ها را باید به روش های ویژه نگهداری کنید؛ زیرا چرم آن ها ممکن است در طی فصل گرم آسیب ببیند. چکمه خود را تمیز کنید و یک لایه چربی را روی آن به خوبی بمالید. سپس چند روز صبر کنید تا چربی جذب آن شود. بسته های رطوبت گیر را در داخل چکمه‌های خود قرار دهید و آن ها را از روزنامه پر کنید. این کار باعث می‌شود شکل آن در هنگام ذخیره سازی خراب نشود و روی آن چین ایجاد نشود.

همچنین کفش های ورزشی را به وسیله زغال پر کنید؛ زیرا این کار یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن بوی بد است.

در این مقاله چه گذشت؟

کپک، حشرات، رطوبت، نور، فضای کم و بسیاری دیگر از موارد برای لباس ممنوع هستند. فضای مناسب برای نگهداری از لباس بسیار مهم است. این تصور که لباس نیاز به مراقبت ندارد، کاملاً غلط است. نکته مهمی که به آن اشاره شد، شستشو لباس قبل از ذخیره سازی است و آن را فراموش نکنید. امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد.

Close Bitnami banner
Bitnami