ad ad

شکست دادن کرونا از طرف صنعت مد و لباس

شکست دادن کرونا از طرف صنعت مد و لباس

کرونا کی تمام می‌شود؟ این سوالی است که ذهن تمام افراد را در همه جوامع به خود مشغول ساخته است. دست اندرکاران صنعت تولید لباس و پوشاک و فعالین صنعت مد و فشن هم مانند سایر صنایع و مشاغل، با مشکلات ناشی از شکست دادن کرونا مواجه هستند.

با بحرانی‌تر شدن شیوع کرونا در سطح جهان و دعوت مردم برای ماندن در خانه و قرنطینه خانگی، صنعت لباس و پوشاک با چالش‌های بی سابقه‌ای مواجه شده است. افت خرید حضوری مردم، کاهش قدرت خرید مردم، عدم امکان برگزاری فشن شوهای فصلی، اختصاص بسیاری از کارگاه‌های تولید لباس برای ساخت ماسک و روپوش مخصوص کرونا، رو آوردن افراد به خرید لباس به صورت اینترنتی و .. از جمله مسائلی هستند که این صنعت را دچار شوکی ناگهانی کرده است.

اما نکته جالب این است که شاهد تلاش فعالین صنعت مد و فشن برای شکست دادن کرونا هستیم. بسیاری از برندهای لباس در این روزها با رویکردهای خلاقانه‌ای در حال تلاش برای شکست بیماری کووید 19 و استفاده از فرصت‌هایی هستند که در دل چنین چالشی وجود دارد. اگر مایل هستید که با بخشی از این مسائل آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا ژورنال بخوایند.

کرونا در لباس چقدر میماند

تاثیرات منفی کرونا ویروس بر صنعت مد و لباس

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش آمده در این اوضاع، کاهش سفارش لباس توسط مردم و قطع شدن طراحی و تولید لباس‌های مد 2020 است.

در حالی که همگان منتظر بودند تا مشهورترین برندهای لباس در جهان تازه‌ترین مدل‌های سال نو میلادی را در قالب نمایشگاه‌ها و شوهای اختصاصی‌شان معرفی نمایند، به دلیل پاندمیک شدن کرونا این رویدادها به کل لغو شدند. زنجیره تولید و توزیع پارچه و سایر مواد اولیه برای دوخت لباس هم به همین منوال دچار مشکل شد و در نتیجه کارخانه‌ها و کارگاه‌های لباس دوزی اکثرا مواد اولیه مورد نیاز برای کار را هم ندارند.

در طرف دیگر، مردم با دلایل مختلفی از جمله: ترس از آلوده بودن فروشگاه‌های لباس به ویروس، احتمال ابتلا به کووید 19 با تحویل گرفتن لباس‌ها، بیکاری گسترده بسیاری از فعالیت‌های تجاری و بیکار شدن عده زیادی از مردم، هزینه کردن پس اندازها برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و … تقاضایشان برای خرید لباس حسابی کاهش یافته است.

در نتیجه، این صنعت هم از طرف عرضه کنندگان و هم از سوی تقاضاکنندگان دچار افت شده و در نتیجه، شاهد رکود تورمی در این بازار هستیم. به این معنا که همزمان، نبود تقاضا موجب رکود و تلنبار شدن محصولات در انبارها شده و در ضمن، کاهش تولید محصول باعث افزایش قیمت شدید آن‌ها گشته است.

بر اساس گزارش‌های سایت بلومبرگ، سفارش محصولات برای بیش از 1000 کارخانه و کارگاه تولید پوشاک در کشور بنگلادش لغو شده که ضرر مالی در حدود 1 و نیم بیلیون دلار برای‌شان به بار آورده است. چنین ضرر مالی برای صنایع کشوری مانند بنگلادش بسیار سنگین محسوب می‌شود و در نتیجه تعدادی زیادی از آن‌ها در معرض ورشکستگی قرار دارند. کارگران و پرسنل آن‌ها حقوق ماهانه‌شان عقب افتاده است و حتی مشخص نیست که چه زمانی حقوق معوق آن‌ها پرداخت خواهد شد.

چنین وضعیتی به طور مشابه در کشورهایی مانند میانمار نیز به چشم میخورد. تاکنون حدود 10 درصد از کارخانه‌های لباس و پوشاک این کشور تعطیل شده‌اند. اما زمانی این قضیه اسفبارتر می‌شود که می‌فهمیم نه فقط کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی چنین روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، بلکه فعالان صنعت مد و لباس در آن طرف دنیا در ایالات متحده آمریکا نیز درگیر همین نوع مشکلات مالی هستند.

در شهر لس آنجلس تعداد زیادی از کارگران این صنایع یا بیکار شده‌اند یا در معرض خطر تعدیل نیرو قرار دارند. بسیاری از برندهای مشهور لباس و پوشاک آمریکایی در حالیکه تلاش می‌کنند برای پیشگیری از ابتلای کارگران‌شان به کووید 19 به آن‌ها بسته‌های حمایتی، مالی و بهداشتی ارائه نمایند؛ اما به دلیل کاهش درآمد کارخانه‌ها مشخص نیست که تا کی بتوانند این فرایند را پیش ببرند.

گان پزشکی کرونا

مشکل بعدی به لزوم رعایت فاصله اجتماعی مربوط است. حتما می‌دانید که متخصصین بهداشتی توصیه اکید دارند که اگر افراد مجبور هستند در این ایام در سر کار خود حاضر شوند، حتما باید فاصله مناسب بین همه افراد حاضر در محل کار ایجاد شود. رعایت فاصله اجتماعی اگرچه به نفع سلامت کارگران است اما؛ پیش بردن فرایند طراحی و تولید پوشاک را حسابی سخت‌تر کرده است.

در واقع مساله اینجاست که فشن و مد چیزهایی نیستند که به صورت کامل در کارخانه‌های پیشرفته و به وسیله خط تولیدهای مدرن طراحی شوند. بلکه بسیاری از مراحل این کارها توسط اشخاص و به صورت دستی کار می‌شوند و چون طراحان نمی‌توانند به صورت عادی جلسه برگزار کنند و در کنار یکدیگر کارها را پیش ببرند، بخش زیادی از فعالیت‌هایشان متوقف گشته است.

دغدغه بعدی که در این صنایع وجود دارد، فشارها و استرس‌های ناشی از اخبار و اطلاعاتی است که هر روزه منتشر می‌شود. کارگران و فعالانی که هر روز در محل کار حاضر می‌شوند (تازه اگر بیکار نشده باشند) با خود آمار مبتلایان و کشته شدگان بر اثر کووید 19 را که در اخبار شنیده‌اند مرور می‌کنند و همین نیز باعث افزایش ترس، استرس و اضطراب در آن‌ها می‌شود و استهلاک روحی و ذهنی آن‌ها را موجب می‌شود.

همچنین، ترس دیگری که در این زمینه وجود دارد، به آینده صنعت پوشاک و مد و فشن در دوران پساکرونا مربوط است. شکی نیست که بالاخره پس از ماه‌ها و شاید هم سال‌ها واکسن ویروس کرونا ساخته و عرضه عمومی می‌شود و مردم از ریسک ابتلا به آن دور می‌شوند اما به راستی این صنایع در دوران جدید چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟ بعضی‌ها به صورت خوشبینانه به موضوع نگاه می‌کنند و پیش‌بینی‌شان این است که مردم جامعه به خاطر آسوده خاطر شدن از این موضوع مایل خواهند بود که تا حد ممکن خرید کنند و بازار لباس و پوشاک با تقاضای زیادی مواجه خواهد شد.

ضمنا، افزایش استقبال از خرید اینترنتی توسط مشتریان ممکن است در آینده به نفع این صنایع باشد. حتی بسیاری از فروشندگان پارچه و تولیدکنندگان لباس از ساخت ماسک و روپوش و دستکش و … سود خوبی به دست می‌آورند و این روزها خرید اینترنتی ماسک و دستکش حسابی روی بورس است.

دوخت ماسک پارچه‌ای

اما در طرف مقابل کسانی هم هستند که اینقدر خوش‌بینانه نگاه نمی‌کنند و نظرشان این است که تعطیل شدن تعداد زیادی کارخانه، تعدیل نیروهای گسترده و کاهش رونق بازار فشن و مد تا مدت‌های طولانی تاثیر منفی خود را بر کسب درآمد آن‌ها خواهند گذاشت.

به هر ترتیب تمام این موارد ذکر شده تنها بخشی از مشکلات وسیعی است که در این حوزه وجود دارد. اما همزمان با تمام این مشکلات و گرفتاری‌ها، بسیاری از برندها و تولید کنندگان پوشاک نه تنها از ادامه کار و رسیدن به رونق مالی ناامید نیستند، بلکه بر اساس مسئولیت اجتماعی که برای خود تعریف کرده‌اند در حال تقویت جامعه برای شکست دادن کرونا می‌باشند. این موضوعات را در بخش بعدی مقاله بررسی خواهیم کرد.

برندهای مشهور مد و لباس چگونه با کرونا مبارزه می‌کنند؟

همانطور که گفتیم بسیاری از فعالان خلاق و خوش ذوق این حوزه، نه تنها از ادامه کار و رسیدن به رونق مالی ناامید نیستند بلکه به صورت فعالانه مشغول مبارزه با کووید 19 هستند.

در این بخش، لیستی از نام این برندها را آورده‌ایم و شرح مختصری از کارهایشان را ارائه می‌نماییم.

برند لباس و پوشاک بولگاری

بولگاری اعلام کرده که مشغول تولید هزاران ضدعفونی کننده دست می‌باشد و قصد دارد که این محصولات را در مراکز بهداشتی و درمانی کشور ایتالیا عرضه نماید. کارخانه‌های بولگاری با جدیت مشغول ساخت ژل‌های ضدعفونی کننده 75 میلی لیتری در ظروف قابل بازیافت هستند و حجم تولیدات قرار است که در ماه‌های آینده بسیار بیشتر شود.

بولگاری کرونا

جان کریستوف بابین، یکی از مسئولان رده بالای این برند گفته است: “بولگاری به عنوان یکی از بازیگران اصلی اقتصاد کشور ایتالیا و به عنوان نماد صنعت مد در این کشور، به دلیل مسئولیت اجتماعی خود می‌خواهد که در تمام مراحل پیشگیری، مبارزه و ریشه کن کردن بیماری کووید 19 با سایر بخش‌های جامعه همکاری نماید. ما به دلیل داشتن متخصصین معتبر و با دانشی که در بخش عطر و ادکلن بولگاری تاکنون مشغول به فعالیت بوده‌اند می‌توانیم انواع ژل‌های پاک کننده و مواد ضدعفونی کننده را در کارخانجات خودمان بسازیم. با توجه به شرایط بحرانی که کل کشور درگیر آن است، ما وظیفه خود می‌دانیم که تمام امکانات خود را برای کمک به جامعه به کار گیریم.”

برند کیم کارداشیان (اسکیمز)

کیم کارداشیان، مدل مشهوری است که در بسیاری از موارد نشان داده که فرد فعال و دغدغه ‌مندی می‌باشد. او که مالک کارخانه کیم کارداشیان وست می‌باشد، اخیرا اعلام نموده که 1 میلیون دلار از سرمایه خود را به افراد مبتلا به ویروس کرونا اهدا خواهد کرد.

خانم کارداشیان به نمایندگی از برند اسکیمز گفته است برای حمایت از کودکان و مادران آسیب پذیر در این شرایط سخت، این مبلغ را در نظر گرفته تا حامی خانواده‌هایی باشد که فردی از اعضای آن‌ها به بیماری کووید 19 مبتلا گشته‌اند. این فعال حوزه مد و فشن در کنفرانس مطبوعاتی کیم کارداشیان وست به نکته جالب توجهی اشاره نموده است:

برند اسکیمز کیم کارداشیان

“اسکیمز حدودا 6 ماه است که کار خود را آغاز نموده و عجیب اینجاست که همین سابقه کم و کوتاه دقیقا مصادف شده است با دوران اوج گیری ویروس کرونا در جهان! اما تمام حمایت‌هایی که شما از ما داشتید و عشق و احترامی که از سوی شما دریافت نموده‌ایم، ما را به آینده دلگرم می‌سازد. باعث افتخار ماست که اعلام کنیم می‌خواهید در شرایط پاندمی کرونا درکنار خانواده‌ها باشیم و دردها و غصه‌های آن‌ها را تسکین بدهیم. اگرچه موفقیت این کارخانه در عرض 6 ماه برای من به یک رویا شبیه بود، اما مساله مهم‌تر احساس مسئولیتی است که در قبال جامعه داریم.”

برند مد و فشن یونیکلو

برند یونیکلو در این مدت و با همکاری کارخانه‌ها و کمپانی‌های کشور چین توانسته بالغ بر 10 میلیون ماسک را تولید نماید و آن‌ها را در اختیار بیمارستان‌هایی که در سرتاسر جهان و در خط مقدم شکست دادن کرونا قرار دارند، بگذارد.

از این 10 میلیون ماسک تولید شده، 1 میلیون برای بیمارستان‌های کشور ایتالیا، 1 میلیون برای بیمارستان‌های کشور ژاپن، و به همین ترتیب باقی ماسک‌ها را برای سایر کشورها در نظر گرفته‌اند. علاوه بر ماسک، برند یونیکو مشغول طراحی و تولید لباس‌ها و روپوش‌های مخصوصی است که برای کادر درمان ضروری هستند.

طبق بیانیه‌ای که از طرف این برند منتشر شده، یونیکو تصمیم دارد که به همین منوال تا جایی که ممکن است به خدمت رسانی‌اش ادامه دهد و در این شرایط نقش خود را به خوبی ایفا کند.

برند اچ اند ام

گروه اچ و ام (H&M Group)

برند اچ و ام از تمام امکانات تولیدی خودش برای ساخت تجهیزات محافظتی فردی بهره می‌برد. این تجهیزات نیز به صورت رایگان در اختیار پرسنل بیمارستان‌هایی که در حال مبارزه با گسترش ویروس کرونا هستند قرار می‌گیرند.

آنا جدا، یکی از مسئولین ارشد این برند اینطور می‌گوید: “کرونا ویروس به طرز چشمگیری در حال اثرگذاری بر زندگی تمام ما انسان‌هاست. گروه اچ و ام همانند سایر سازمان‌ها و نهادها مشغول ارائه دادن بهترین کمک‌ها و خدماتی است که از عهده آن‌ها برمی‌آید. تولید این ماسک‌ها و تجهیزات اولین قدمی است که برای شکست دادن کرونا برداشته‌ایم و نکته مهم در این است که همه ما در کنار همدیگر قرار داریم و باید بهترین کاری که از دست‌مان ساخته است را انجام دهیم.”

برند رالف لاورن (Ralph Lauren)

این برند نیز 10 میلیون دلار را برای هزینه شدن در 4 زمینه و با هدف تسهیل فعالیت‌ها در جهت درمان مبتلایان کرونا اختصاص داده است:

  1. کمک هزینه‌ برای سازمان بهداشت جهانی ( WHO)
  2. حمایت‌ از سازمان‌های درمانی سرطان با توجه به نیاز بیشتر مبتلایان سرطان به محافظت شدن در برابر ویروس کرونا
  3. حمایت از جامعه مد و فشن در برابر آسیب‌هایی که بر اثر بیماری کووید 19 دیده‌اند.
  4. قدردانی از افرادی که مستقیما در حال شکست دادن کرونا و محافظت از کودکان، سالمندان و … هستند.

برند گپ (GAP)

تولید لباس‌ها و روپوش‌های محافظتی برای پرسنل کادر درمان، هدفی است که برند مشهور گپ برای خود تعریف کرده است.

آنطور که در اکانت رسمی این برند در توییتر نوشته شده است: “ما تیم‌های ویژه‌ای را برای ارتباط گیری با بیمارستان‌های مختلفی تشکیل داده‌ایم. هدف ما تولید ماسک، روپوش و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز پرسنل این بیمارستان‌هاست.”

برند کرینگ

این برند که تا قبل از پاندمی کرونا به طراحی و تولید لباس‌ها و پوشاک لوکس و گران قیمت مشغول بود، حالا چیزی در حدود 3 میلیون ماسک جراحی را برای بیمارستان‌های کشور فرانسه بر عهده گرفته است.

برند کرینگ افزون بر تولید و عرضه این ماسک‌ها، پروتکل‌های بهداشتی کامل و نسبتا سختی را نیز وضع کرده تا بتواند از این راه سلامت پرسنل خود را تضمین نماید.

 

برند ال وی ام اچ (LVMH)

این برند فرانسوی یکی از مشهورترین و ثروتمندترین برندهای عرصه مد و فشن است و برنارد آرنائوت، مالک آن، نیز در لیست ده مرد ثروتمند جهان قرار دارد.

ال وی ام اچ با همکاری کارخانه‌های چینی توانسته 10 میلیون ماسک جراحی را به بیمارستان‌های فرانسوی اهدا نماید. همچنین، قرار بر این است که ظرف چند هفته 10میلیون ماسک دیگر نیز تولید کند.

شکست کرونا در اروپا

مایکل کاستلو

برند مایکل کاستلو از جمله برندهایی است که در شهر لس آنجلس که این روزها یکی از مراکز مهم شیوع این ویروس است فعالیت می‌کند و توانسته بیش از 20 هزار ماسک جراحی را به بیمارستان های این شهر اهدا نماید.

مایکل کاستلو در این رابطه عنوان می‌کند: “من هم مانند بسیاری از افراد در روزهای ابتدای شیوع کرونا کاملا احساس ناتوانی و ناامیدی داشتم و فقط در منزل خودم نشسته بودم. اما بعد از مدتی به این موضوع فکر کردم که شاید من نتوانم به عنوان یک طراح و دیزاینر حوزه مد و فشن فعالیت کنم، اما می‌توانم به عنوان یک شهروند به جامعه‌ام کمک کنم تا زودتر از این بحران عبور کند. درست است که من پرستار نیستم، دکتر هم نیستم اما به عنوان یک طراح مد و لباس می‌توانم ماسک‌هایی طراحی نمایم که به ایمنی بهتر پرستارها و دکترها کمک کنند.”

کریستیانو سیریانو

این فرد نیز از جمله طراحان با سابقه و مشهور دنیای مد و فشن است که همانند کاستلو توانسته تا به یک برند شخصی دست پیدا کند. او درشهر نیویورک تعداد زیادی ماسک را طراحی و توزیع کرد تا بتواند به عنوان یک هنرمند طراح وظیفه‌اش را نسبت به شهر و کشور خود انجام بدهد. او که توانسته بود ماسک‌های زیبایی را طراحی نماید، کلیپی از آن‌ها تهیه کرد و در توییتر خود منتشر کرد. با این کار قصد داشت بگوید که می‌تواند از داخل خانه‌اش ماسک‌هایی به این زیبایی بسازد و در اختیار دیگران بگذارد.

گروه ریفورمیشن

گروه ریفورمیشن نام یک تیم است که با حمایت شهردار شهر لس انجلس مشغول طراحی و ساخت انواع لوازم محافظتی برای پرستاران، پزشکان و کادر درمان است. همچنین آنها علاوه بر ساخت چنین لوازمی، به توزیع غذا و خوراکی در بین این افراد مشغول هستند. آنها امیدوار هستند که با انجام چنین کاری نه تنها به شکست دادن کرونا کمک کرده‌اند، بلکه اشتغال زایی هم انجام داده‌اند و این امید را دارند تا دیگر گروه‌ها و برندها نیز از این کارشان الگوبرداری کنند.

لباس و پوشاک گوچی (Gucci)

کمتر کسی است که نام برند گوچی را نشنیده باشد. برندی که هر آنچه که فکرش را بکنید در حوزه مد، فشن، لباس، عطر و ادکلن، لوازم بهداشتی و … تولید می‌‌کند و طبیعتا به دلیل اتفاقات اخیر بخش زیادی از فروش خود را از دست داده است.

گوچی کرونا

اما این برند خوش نام ایتالیایی تصمیم گرفته تا مبلغی در حدود 2 میلیون یورو را صرف حمایت از کارهای مربوط به درمان کرونا بکند. 1 میلیون از این مبلغ صرف اقدامات پاکسازی و گندزدایی شهر شده و باقی مبلغ هم صرف حمایت از سازمان بهداشت جهانی گشته است.

در واقع چنین استراتژی جالبی ازسوی این برند جهانی نشان دهنده خلاقیت و برنامه دقیق آن‌ها در حوزه برندینگ است. آن‌ها همان قدر که صرف حمایت از شکست دادن کرونا در داخل خاک ایتالیا کرده‌اند، همان میزان پول را هم برای انجام این کار در سرتاسر دنیا انجام داده است تا خود را یک برند اینترنشنال و جهانی نشان بدهد.

“پاندمی شدن کرونا به ما هشدار داد که وظیفه‌ای ناگهانی و غیر منتظره برای ما پیش آمده است. ما نیز در مقابل به صورت جدی به این اتفاق واکنش نشان دادیم و هم برای حفظ سلامت پرسنل خود و هم برای کارهای اجتماعی هزینه نمودیم.”

تاثیر کرونا در مد

این صحبت‌ها را الساندرو میکله می‌گوید که مسئول امور خلاقانه این برند است. او ادامه داده که: “در این روزهای سخت ما نوری از امید و شجاعت را در مقابل چشمان‌مان می‌بینیم و در این مسیر باید مراقب یکدیگر باشیم و این کار را به صورت داوطلبانه انجام بدهیم. ما خواهیم توانست که این ویروس را کاملا ریشه کن نماییم و اگر اتحاد داشته باشیم بسیار زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنیم این کار انجام خواهد شد.”

جورجو آرمانی (Giorgio Armani)

برند آرمانی چهار خط تولید بزرگ دارد که هر چهار خط را نیز به تولید ابزار و لوازم مورد نیاز برای مقابله با کووید 19 اختصاص داده است. این برند لوکس و با پرستیژ حدود 1.25 میلیون یورو را برای انجام این کار اهدا نموده است تا در زمینه‌های: مراقبت‌های شهری در ایتالیا، تجهیز بیمارستان‌های این کشور و … صرف شود.

کمک مالی کرونا جورجیوآرمانی

در این مقاله به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روی فعالیت صنایع مد، فشن، لباس و پوشاک پرداختیم. همانطور که خواندید، بسیاری از برندهای موفق در این حوزه‌ها اگرچه روزهای بسیار سخت و بی رونقی را پشت سر می‌گذارند اما هر یک تلاش کرده‌اند تا با خلاقیت و البته با احساس مسئولیت پذیری به شکست دادن کرونا کمک کنند.

انجام چنین کارهایی در حوزه مسئولیت اجتماعی برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود و حتی در آینده فروش بیشتری را برای‌شان در پی خواهد داشت. اما فارغ از این مساله، نکته دیگری نیز لازم به ذکر است و آن شرایط تازه صنعت لباس و پوشاک دردوران پساکرونا می‌باشد. مطمئنا در دوران جدیدی که برای این بازار در پیش است، تغییراتی در نحوه برگزاری فشن شوها، نحوه عرضه محصولات، تغییر رفتار مشتریان و حتی تغییر سلیقه آن‌ها، توجه بیشتر به سلامتی پرسنل و مشتریان و … رخ خواهد داد که البته این‌ها ممکن است تنها بخش کوچکی از تغییرات احتمالی باشند.

باید منتظر ماند و نتیجه این پاندمی بی سابقه را مشاهده کرد. اگر مطالعه این مقاله برای‌تان جذاب و مفید بوده است لطفا آن را برای دوستان‌تان هم به اشتراک بگذارید. راستی نظر شما در مورد تاثیر شیوع کرونا بر روی صنعت مد و لباس در ایران چیست؟ ما را از نظرات خود بهره مند سازید.

Close Bitnami banner
Bitnami