ad ad

ویروس کرونا چقدر روی لباس زنده می ماند

ویروس کرونا چقدر روی لباس زنده می ماند

در حال حاضر، ویروس کرونا (COVID-19) همه گیر شده و به احتمال زیاد شما را مجبور به ضدعفونی کردن همه سطوح قابل لمس در خانه کرده است. همچنین شما مجبور به ضد عفونی کردن همه چیزهایی که به داخل خانه می‌آورید. از مواد غذایی گرفته تا بسته‌ها و وسایلی که احتمالاً میکروب در آن‌ها مخفی می‌شوند (مانند تلفن، کیف پول و کلیدها) شده‌اید.

اما در مورد لباس چطور؟ آیا بعد از رفتن به فروشگاه برای تهیه مواد غذایی، امکان دارد که لباس شما نیز آلوده به ویروس کرونا شده باشد؟ ژورنال بخوانید.

آیا ویروس کرونا می‌تواند روی لباس‌های شما باقی بماند؟

ویروس کرونا یا COVID-19، ویروس جدید و ناشناخته‌ای است و کارشناسان هنوز درمورد شیوع این ویروس اطلاعات دقیقی در دست ندارند. طبق یافته‌های مرکز کنترل بیماری (CDC)، احتمالاً شیوه اصلی انتشاراین ویروس از طریق تماس نزدیک و مستقیم با شخصی است که به این ویروس ا مبتلا شده است (حتی اگر خود شخص اطلاع نداشته باشد که به این بیماری مبتلاست)، به همین دلیل استمرار تمرین فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است.

با این حال، شواهد اولیه آزمایشگاهی حاکی از آن است که ویروس کرونا می‌تواند بر روی سطوح پلاستیکی و فولاد ضد زنگ  و هر سطح دیگری از چند ساعت تا چندین روز زنده بماند. به همین دلیل مهم است که مرتباً دستان خود را بشویید. از لمس صورت، گوش و چشمان خود خودداری کنید و تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوحی که معمولاً هر روز لمس می‌شوند (مانند گوشی، کیبورد و کنترل تلویزیون و …) را فراموش نکنید.

متأسفانه در هیچ یک از تحقیقات صورت گرفته بررسی نشده است که ویروس کرونا چه مدت می‌تواند بر روی پارچه‌ها زنده بماند – بنابراین این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا بتواند چندین ساعت روی لباس‌ها باقی بماند. علیرغم اطلاعات اندکی که درباره زنده ماندن ویروس کرونا روی لباس‌ها داریم، کارشناسان دریافته‌اند که ویروس‌های مشابه با ویروس کرونا (COVID-19) مانند آنفولانزا در سطوح صیقلی و سخت – مانند دستگیره درها – بیشتر زنده می‌مانند.

از طرف دیگر ، سطوح نرم و متخلخل – مانند آستین پیراهن شما – در واقع احتمال انتشار این ویروس‌ها را به دو دلیل محدود می‌کند

  • ویروس کرونا به احتمال زیاد در داخل الیاف پارچه گیر افتاده و این امر باعث می‌شود که احتمال انتقال ویروس به دست، صورت یا سطوح دیگر کاهش یابد.
  • ویروس‌ها هنگامی‌که خشک باشند کمتر خاصیت بیماری زایی دارند و احتمالاً پارچه‌ها آب را از ویروس می‌مکند و این امر ویروس را به طور بالقوه کم خطر‌تر می‌کند.

بسیاری از رسانه‌های خبری گزارش می‌دهند که ویروس کرونا می‌تواند کف کفش زنده بماند. به خاطر داشته باشید که در مطالعات  انجام شده، فقط کفش‌های کادر پزشکی که در بخش مراقبت از بیماران مبتلا به COVID-19 مثبت و بخش مراقبت ویژه (ICU) بیمارستآن‌ها مشغول به کار بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع در این تحقیقات، احتمال یافتن ویروس کرونا روی کفش‌های عموم مردم بررسی نشده است.

اما اگر شک دارید که روی لباس شما ویروس کرونا باقی مانده باشد، آنها را بشویید. اگرچه احتمال یافتن COVID-19  روی لباس بسیار کم است، اما هنوز هم باید بدانید که “پیشگیری بهتر از درمان” است. اگر نگران هستید که ممکن است در فروشگاه یا فضای عمومی دیگری که مجبور به حضور در آن جا بوده‌اید، لباس‌هایتان آلوده شده باشد، هنگام ورود به خانه آنها را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

پودر شوینده معمولی لباسشویی برای شستن و ضد عفونی کردن لباس شما کافی خواهد بود و نیازی به ماده ی شوینده ی مخصوصی برای ضد عفونی کردن لباس هایتان نخواهید داشت.

شستشو لباس در زمان کرونا

برای شخصی که از بیمار مبتلا به COVID-19 مراقبت می‌کند و به طور مداوم به لباس‌های بیمار دست می‌زند  ، اقدامات احتیاطی بیشتری وجود دارد :

  • هنگام دست زدن به لباس‌های بیمار، دستکش بپوشید و بعد از خارج کردن دستکش از دستان خود آن‌ها را فورا دور بیاندازید و دستانتان را بشویید.
  • از تکان دادن لباس‌های کثیف خودداری کنید.
  • در صورت امکان از گرم‌ترین درجه آب ماشین لباسشویی برای شست و شوی لباس‌ها استفاده کنید.
  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن لباس‌ها زمانی که از کیسه ی لباس برای شست و شوی لباس استفاده می‌کنید تاثیر گذار نخواهد بود.
  • با استفاده از گرمترین آب ممکن ، لباس‌های شخص بیمار را بشویید و سریعا تمامی‌لباس‌ها را کاملاً خشک کنید.
  • خوب است که لباس‌های شسته شده خود را با شخص بیمار مخلوط نکنید.

 علاوه بر این ، اگر برای شستن لباس‌های خود از لباسشویی عمومی آپارتمان خود ‌یا خشکشویی استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز باشد تا این اقدامات احتیاطی اضافی را نیز در نظر داشته باشید:

  • فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرید. حتماً شش فوت (بین 1.5 تا 2 متر) بین شما و دیگران باید فاصله باشد.
  • مقدار زمانی را که در آن محیط می‌گذرانید، به حداقل کاهش دهید. قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی و بعد از آن دستان خود را بشویید.
  • همیشه ضد عفونی کننده دست به همراه خود داشته باشید و دستان خود را به طور مداوم ضد عفونی کنید. قبل و بعد از لمس ماشین لباسشویی‌های عمومی‌، دستان خود را ضد عفونی کنید و دستگیره‌ها، دکمه‌ها و دستگیره‌ها را پاک کنید.

ماسک پارچه ای کرونا

یک نکته کوتاه در مورد ویروس کرونا و ماسک‌های پارچه‌ای

مقامات بهداشت توصیه می‌كنند كه افراد سالم هنگام بیرون رفتن و قرار گرفتن در فضاهای عمومی كه حفظ فاصله گذاری اجتماعی در آن جا دشوار است – از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها – مخصوصاً اگر در منطقه ای با وضعیت قرمز زندگی می‌كنید- از ماسک‌های پارچه ای استفاده کنند.

سازمان CDC توصیه می‌کند بسته به میزان استفاده، به طور مرتب ماسک‌های پارچه ای خود را با استفاده از شوینده‌های خانگی بشویید. این بدان معنی است که هرچه بیشتر ماسک پارچه ای خود را بپوشید، بیشتر باید آن را بشویید. علاوه بر این، اگر ماشین لباسشویی  به ماسک پارچه ای شما آسیب رسانده یا باعث تغییر شکل آن شده، زمان آن رسیده است که یک ماسک جدید تهیه کنید.

آیا نگران هستید که به COVID-19 مبتلا باشید؟

  • اگر علائم COVID-19 دارید، می‌توانید با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مجازی صحبت کنید. آنها به شما کمک می‌کنند تا تعیین کنید که آیا آزمایش حضوری لازم است یا خیر و نیز به شما توصیه می‌کنند که چه کارهایی باید انجام دهید.

بسیاری از کارمندان اتاق اورژانس به محض رسیدن به منزل، لباس خود را تعویض می‌کنند پس آیا این بدان معناست که باید نگران انتقال COVID-19 از لباس، حوله و سایر منسوجات به بدن خود باشید؟

در حالی که محققان دریافته‌اند که ویروس کرونا می‌تواند حدود 72 ساعت روی برخی از سطوح باقی بماند. این مطالعه شامل پارچه نبوده است. لیزا ماراگاکیس، مدیر ارشد سازمان پیشگیری از بیماری‌های عفونی نوشته است: “تاکنون شواهد نشان می‌دهد که ویروس کرونا از سطوح نرم (مانند پارچه) دشوارتر از سطوح سخت مانند دکمه‌های آسانسور یا دستگیره‌های در که اغلب لمس می‌شوند منتقل می‌شوند.

نگزانی برای کرونا

یک نکته اساسی که متخصصان  تقریبا در رابطه با آن مطمئن هستند این است:

انتقال این ویروس بیشتر از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار صورت می‌گیرد نه از طریق تماس با سطوح مختلف پس بهترین کاری که می‌توانید برای محافظت از خود انجام دهید. این است که در خانه بمانید و فراموش نکنید که هنگام بیرون آمدن از منزل و نیز ورود به خانه از ژل یا اسپری ضد عفونی کننده دست استفاده کنید. از لمس کردن صورت خود خودداری کنید و هنگام ورود به خانه دستان خود را بشویید.

اگر کسی در خانه شما علائم COVID-19 را نداشته باشد و همگی در قرنطینه خانگی باشید و روند معمول تمیز کردن لباس‌ها و دستانتان را پیش بگیرید. زمانی که برای خرید از منزل خارج می‌شوید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید – حداقل 6 فوت از هر کسی که در خانه شما زندگی نمی‌کند – بیمار نخواهید شد.

اما اگر گمان می‌کنید مدت طولانی در یک محیط شلوغ بوده‌اید یا کسی در نزدیکی شما سرفه کرده است، هیچ مانعی برای تعویض لباس و شستشوی آنها وجود ندارد. به خصوص اگر سطح سختی مانند دکمه و زیپ روی لباس شما وجود داشته باشد که ویروس بتواند روی آن باقی بماند.

بعد از اینکه لباس هایتان را داخل ماشین لباس شویی قرار دادید، دوباره دستان خود را بشویید.  این مراحل را با “احتیاط فراوان” انجام دهید و بدانید که انجام دادن کار‌های بالا ضروری نیستند، اما اگر به شما آرامش خاطر بدهند، ارزش انجام دادن دارند.

استفاده از ماشین لباسشویی عمومی

آیا از ماشین لباسشویی و خشک کن شخصی خود استفاده می‌کنید؟ در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت اما برای کسانی که از اتاقک رختشویی مشترک در آپارتمان استفاده می‌کنند، برخی اقدامات احتیاطی اضافی لازم است:

  • فاصله گذاری اجتماعی را در نظر بگیرید. آیا اتاق رختشویی ساختمان شما آنقدر کوچک است که نمی‌توانید 6 فوت از اشخاص دیگر دور شوید؟ پس اگر کسی در آنجا حضور دارد وارد اتاق نشوید. می‌توانید از مدیر ساختمان بخواهید که یک برنامه برای شستن لباس تنظیم کند، تا همه از امنیت کافی برخوردار شوند.
  • قبل از رفتن به اتاقک شست و شو، لباس‌هایی را که می‌خواهید بشویید را مرتب کنید تا از مدت زمانی که در آنجا هستید و نیز تعداد سطوحی که لمس می‌کنید بکاهید.
  • دستمال مرطوب ضدعفونی کننده دست را همراه با خود ببرید تا دستگیره‌ها و دکمه‌های ماشین لباسشویی را قبل از استفاده ضدعفونی کنید.
  • هنگام قرار دادن لباس‌ها در لباسشویی، صورت خود را لمس نکنید.
  • بعد از این که لباس‌های خود را در ماشین لباسشویی قرار دادید بهتر است سریعا از اتاقک رختشویی خارج شوید و به آپارتمان خود برگردید.

کرونا روی لباسبعد از لمس لباس ویروسی چه کنیم؟

هر زمان که لباس شخصی که مبتلا به ویروس کرونا است را لمس کردید- خواه لباس خود شما باشد خواه شخص دیگر – دست به کار شوید و توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) را برای ضد عفونی کردن لباس‌ها دنبال کنید. در صورت امکان دستکش یکبار مصرف بپوشید و دستکش را بلافاصله پس از استفاده دور بیاندازید. اگر به اندازه کافی دستکش یکبار مصرف ندارید، آنها را به موقعیت‌هایی اختصاص دهید که در حال لمس مواردی هستید که ممکن است ویروس کرونا داشته باشند. اگر دستکش در دسترس شما نیست، پس از دست زدن به دکمه‌های ماشین لباسشویی، به صورت خود دست نزنید و بلافاصله پس از تماس با آن، دستان خود را کاملاً بشویید.

همچنین CDC توصیه می‌کند از تکاندن لباس‌های آلوده بپرهیزید زیرا این کار می‌تواند ویروس را در هوا پراکنده کند.

هنگامی‌که لباس‌های مشکوکی در ماشین لباسشویی قرار دارند ، دمای آب را روی گرم‌ترین حالت ممکن که لباس شما می‌تواند تحمل کند تنظیم کنید. از مقادیر مناسب مواد شوینده لباسشویی استفاده کنید. در غیر این صورت، شما تنها لباس‌های خود را خیس کرده و می‌چرخانید و این تاثیری در از بین بردن ویروس کرونا نخواهد داشت! مواد شوینده  می‌توانند ساختار ویروس را مختل کنند. پس از اتمام شستشو، لباس‌های خود را کاملاً خشک کنید زیرا خشک کردن لباس به خودی خود می‌تواند برای مختل کردن ویروس مفید باشد.

اگر نمی‌توانید مرتبا کفش‌های خود را شستشو دهید، آنها را بیرون از محل زندگی خود قرار دهید. از هر روشی برای تمیز کردن کفش‌های خود استفاده نکنید زیرا ممکن است تاثیر عکس داشته باشد مثلا اگر کفش‌های خود را با یک حوله مرطوب پاک کنید ممکن است منجر به پاشیدن قطرات آلوده به هوا شود و سپس از طریق تنفس این ذرات خودتان نیز آلوده به ویروس شوید.

 سخن آخر

در مورد ضد عفونی کردن لباس‌های خود وسواس نداشته باشید. اگر برای خرید مجبور به حضور در مکآن‌های عمومی ‌و شلوغ شده‌اید دلیل نمی‌شود که صد در صد لباس هایتان آلوده شده باشند. با این وجود اگر فکر می‌کنید که لباستان حتما به ویروس آلوده شده است، اقدامات احتیاطی مناسب که در بالا به آنها اشاره کردیم را انجام دهید.

Close Bitnami banner
Bitnami