ad ad

پارچه کچه، مسافر کوهستانی روزهای سرد

پارچه کچه، مسافر کوهستانی روزهای سرد
راهنمای مطالعه

پارچه‌ کچه ، مناسب برای پاییز و زمستان

پارچه کچه ؛ یکی از پرطرفدارترین پارچه‌های پشمی می‌باشد. پارچه کچه بافت ندارد. تنها پارچه‌ی بدون تار و پود به حساب می‌آید. الیاف تشکیل‌دهنده‌ی آن تحت تاثیر حرارت، رطوبت و فشار زیاد در هم فرو می‌روند. پارچه‌ی کچه در تمام دنیا با نام پارچه‌ی نمدی”felt fabric” شناخته می‌شود. تنها در خطه‌ی ترکمنستان این پارچه با نام “کِچه” معروف است. برخی در ایران آن را با نام پارچه نمدی می‌شناسند. پارچه‌های پشمی از پارچه‌های پرطرفدار زمستانی می‌باشند زیرا الیافِ درهم تنیده‌ و ضخیم پشم هوای گرم را درون خودش محبوس نگه می‌دارد و مانع از عبور هوای سرد می‌شود.

در ایران به الیاف طبیعی پشم خالص نیز ” کچه” گفته می‌شود.

روش‌های تولید پارچه‌ی کچه :

پارچه‌ی کچه یکی از قدیمی‌ترین پارچه‌های تولید شده در مناطق کوهستانی است. این پارچه درکشورهای تبت و روسیه و ترکمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید با توجه به این که تولید این پارچه به نیروی بدنی بالایی احتیاج دارد در گذشته این پارچه توسط زنان جامعه تولید می‌شد. روش تولید این پارچه با سایر پارچه‌ها متفاوت است. در تولید پارچه کچه، الیاف شانه شده را بر روی سطح نایلونی قرار می‌دهند و با استفاده از آب داغ و ماده‌ای قلیایی آن را مالش میدهند تا زمانی که الیاف پشمی کاملا در هم فرو روند. هر چند دقیقه یک‌بار مجدد با اضافه کردن آب داغ و ماده قلیایی شُک جدیدی به الیاف وارد می‌کنند و سپس مالش برای متراکم‌تر شدن الیاف ادامه پیدا می‌کند. این پارچه به دلیل سختی تولید، زمان‌بر بودن و ضرورت آن در مناطق کوهستانی یکی از کالاهای مهم مردم کوهستان به حساب می‌آید. در ایران نیز در برخی از استان‌ها مثل کردستان و گلستان تولید کچه‌ی طبیعی مرسوم است  پارچه کچه طبیعی دارای دو نوع کیفیت نرم و زبر است. پارچه‌های زبر که از ترکیب پشم گوسفند و موی گاو تولید می‌شود در زین اسب ، روی چادرها و … کاربرد دارد و پارچه‌های نرم‌تر که از پشم خالص تولید می‌شد برای دوخت انواع لباس کاربرد دارد.

امروزه پارچه کچه  بیشتر توسط دستگاه‌های نمدمالی تهیه می‌شود . این دستگاه‌ها حرارت، فشار و آب را هم‌زمان به الیاف اضافه می‌کند و موجب شکل‌گیری پارچه می‌شود. گرما در فرآیند تولید پارچه‌ی کچه  نقش مهم و اساسی دارد به همین دلیل هنگام شست و شوی پارچه‌ی کچه باید از آب سرد استفاده کرد زیرا آب گرم موجب از دست رفتن تراکم و کیفیت اولیه‌ی پارچه می‌شود.

 

ویژگی‌های پارچه‌ کچه :

تراکم بالا

وزن کم

چروک‌پذیری کم

ایستایی متوسط تا زیاد بسته به نوع الیاف به کار رفته درآن.

الیاف تشکیل دهنده:

الیاف 100 درصد پشم طبیعی:

پارچه‌ی کچه‌ی تهیه شده از الیاف پشم بهترین عایق برای سرما است. خاصیت ارتجاعی دارد. مات است و هیچ گونه براقیتی ندارد. قدرت جذب آب بالایی دارد. پشم طبیعی به آرامی می‌سوزد. خاکستر آن سیاه رنگ است هنگام سوختن بوی گوگرد می‌دهد.

ترکیب الیاف پشم یا خز با ویسکوز :

الیاف ویسکوز از سلولز تشکیل شده، نسبت به الیاف پنبه از استحکام کمتری برخوردار است. قدرت کششی آن نسبت به پنبه بیشتر است . رطوبت را به راحتی جذب می‌کند و همین عامل باعث می‌شود که پارچه‌ی کچه‌ای که در آن الیاف ویسکوز وجود داشته باشد الکتریسیته‌ی ساکن تولید نکند. الیاف ویسکوز مات است.

ترکیب پشم با کشمیر یا ویکانا:

الیاف کشمیر از کرک روی سطح بدن بز کشمیر یا همان بز تبتی به دست می‌آید. طول این الیاف بین 3 تا 8 سانتی‌متر متغیر است. الیاف کشمیر به رنگ‌های سفید، خاکستری و قهوه‌ای دیده می‌شوند. پارچه‌های تهیه شده از کشمیر نرم‌ترین زیردست را دارند و از گران‌ترین الیاف به شمار می‌روند. ترکیب این الیاف با پشم به پارچه‌ی کچه لطافت و اشرافیت خاصی می‌بخشد. این نوع پارچه‌ی کچه وزن کمی دارد و بهترین عایق در مقابل سرما است.

الیاف ویکانا موی یک گونه از گروه لاما است . این الیاف بسیار گران‌قیمت است. قطر الیاف ویکانا به اندازه نصف قطر ضخیم‌ترین الیاف پشمی‌ است. این الیاف استحکام بالایی دارد و در عین حال از نرم‌ترین الیاف‌هاست. کشش مناسبی دارد. درخشندگی آن منحصر به فرد است . طول این الیاف حدود 25 سانتی متر است. از ترکیب این الیاف با پشم گوسفند پارچه‌ای با استحکام بالا و براق تولید می‌شود.

 

ترکیب پشم با پلی استر

پلی استر با نام‌های تجاری داکرون و تریلن و … نیز شناخته می‌شود. پلی استر بعداز پنبه پرکابردترین الیاف به حساب می‌آید. این الیاف برای تولید پارچه معمولا با الیاف دیگر مخلوط می‌شود. الیاف پلی استر در مقابل نور خورشید، سایش و مواد خشکشویی مقاومت خوبی دارد. این الیاف همچنین جلا و براقیت بسیار زیادی دارند.اگر درصد الیاف پلی استر به الیاف پشم در پارچه کچه بیشتر باشد این پارچه براق‌تر خواهد بود. استحکام بسیار بالای الیاف پلی استر موجب شده تا از آن در تولید کمربندهای ایمنی هم استفاده شود.

مزایا :

تراکم بالای این پارچه از ویژگی های متمایز کننده‌ی آن است که باعث می‌شود انتخاب مناسبی برای فصل زمستان باشد

در هنگام خرید پارچه سبک‌تر بودن کچه نسبت به سایر پارچه‌های زمستانه ، آن را در اولویت شما قرار می‌دهد.

پارچه کچه بسیار با دوام و محکم است.

پترچه کچه در برابر سایش بسیار مقاوم است .

معایب:

قدرت بالای جذب آب الیاف پشمی باعث می‌شود در صورت نگه‌داری نامناسب ، پارچه کچه حالت اولیه‌ی خود را از دست بدهد.

الیاف پشمی به دلیل ساختار مولکولی خود دارای حالت کشسانی است، در صورت کشیدگی و فشار از هم باز می‌شود و طول آن افزایش می‌یابد. اگر نیروی وارد شده کم باشد الیاف پشمی به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد در غیر این صورت به همان حالت دفرمه باقی می‌ماند.

پارچه کچه‌ تولید شده از پشم خالص در هوای خشک ممکن است الکتریسیته ساکن داشته باشد.

امکان تشکیل پرز دارنه بر روی آن ، برای از بین بردن پرزدانه‌ها می‌توانید برس نرم را بر روی پارچه بکشید سپس با یک تیغ تیز پرزدانه‌ها را از روی سطح پارچه بردارید.

تفاوت پارچه کچه و فوتر:

در تولید پارچه‌ی فوتر از الیاف شانه شده و ضد نمدی شده استفاده می‌شود که همین امر باعث می‌شود سطح پارچه‌ی فوتر صاف و یک دست باشد اما یکی از ویژگی‌های مثبت پارچه‌های کچه سطح ناهمواره پارچه است که زیبایی منحصر به فردی به آن می‌بخشد.

تراکم الیاف پارچه فوتر بیشتر از پارچه‌ی کچه می‌باشد. به همین دلیل پارچه‌های فوتر عموما سنگین‌تر از پارچه‌های کچه می‌باشند.

پارچه‌های فوتر به دلیل تراکم بالای الیاف نسبت به پارچه‌های کچه از کشسانی کم‌تری برخوردار است.

انواع کچه:

کچه دو نخ یک‌رو : این نوع کچه از دو نوع الیاف تولید می‌شود و فقط الیاف یک روی آن شانه شده و مرتب است پشت پارچه با رو‌ی آن متفاوت است.

کچه دو نخ دو‌رو : پارچه کچه دورو از دو نوع الیاف تولید می‌شود و این الیاف در پشت و رو به صورت یک دست و شانه شده در هم فرو می‌روند به طوری که کیفیت پشت و روی پارچه دقیقا مثل هم می‌باشد. ممکن است رنگ پارچه در پشت و روی آن متفاوت باشد.

کچه لمه دار: در تولید این پارچه از الیاف لمه دار استفاده می‌شود. ممکن است لمه شنی باشد و یا الیاف زری دار با الیاف پشمی ترکیب شود . این نوع کچه به دلیل درخشندگی و طرح‌های متفاوتی که بر روی آن ایجاد می‌شود یکی از پرکاربردترین پارچه‌های کچه است که از آن برای دوخت انواع کت و پالتوهای پاییزه استفاده می‌شود. در هنگام خرید پارچه کچه لمه‌دار دقت کنید که الیاف لمه در الیاف پشم گره خورده باشد در غیر این صورت بر اثر سایش و شست‌وشو لمه‌های پارچه از بین خواهند رفت.

کچه طرح دار: در فرآیند تولید این پارچه ممکن است الیاف رنگی را با چیدمان و الگوی خاصی در کنار هم قرار دهند تا طرح خاصی بر روی پارچه ایجاد شود .

کچه کشی: از ترکیب الیاف پشم با الیاف مصنوعی نظیر ویسکوز ریون و … تولید می‌شود، بسته به میزان الیاف مصنوعی به کار رفته در آن میزان کشسانی پارچه کچه متفاوت خواهد بود .

نکات شست‌وشو و اتو‌کشی لباس‌های کچه :

  • بهترین راه شست و شوی این لباس خشکشویی کردن آن است.
  • برای شست و شو در منزل ترجیحا آن را با دست و مایع بشویید.
  • برای شست و شوی این لباس هرگز از صابون استفاده نکنید. زیرا قلیایی بودن صابون باعث از بین رفتن کیفیت اولیه‌ی لباس می‌شود.
  • این پارچه باید با آب سرد شسته شود تا کیفیت خود را از دست ندهد.
  • برای شستن این پارچه در ماشین لباسشویی خشک‌کن را خاموش کنید و از دور گردش پایین برای شست و شو استفاده کنید.
  • هنگام آب‌گیریِ لباس آن را نچلانید ، به آرامی لباس را بتکانید و در هوای آزاد به صورت افقی پهن کنید تا از چروک شدن و دفرمه شدن آن جلوگیری کنید.
  • برای اتوکشی حتما درجه‌ی اتو را بر روی wool تنظیم کنید .
  • پارچه کچه مرغوب که درصد الیاف طبیعی آن بالا باشد با اتو کشی برق نمی‌افتد. اما دقت کنید که اگر درصد الیاف مصنوعی پارچه ی شما زیاد باشد هنگام اتو کشی برق می افتد و باید هنگام اتو کشی حتمن یک پارچه نخی بر روی لباس گذاشته و اتو کنید.

کاربرد های این پارچه :

پارچه کچه در پوشاک زنانه و مردانه برای دوخت انواع پالتوها وکت‌های پاییزه و زمستانه استفاده می‌شود.

این پارچه با وزن متوسط با آستری برای دوخت کت‌های زمستانی بسیار مناسب است.

این پارچه برای دوخت کیف بسیار کاربرد دارد.

از این پارچه با ضخامت کم، برای تولید انواع کلاه زمستانی استفاده می‌شود.

 

 

هنگام خرید پارچه کچه به نکات زیر دقت کنید :

هنگام خرید پارچه کچه به براقیت آن توجه کنید، اگر پارچه‌کچه‌ای که انتخاب کرده‌اید مات باشد درصد بیشتری از آن را الیاف طبیعی تشکیل داده‌ است و هرچه درصد الیاف مصنوعی مثل پلی استر و ویسکوز در آن بیشتر باشد پارچه‌ی شما براق‌تر خواهد بود.

هنگام خرید پارچه‌ کچه، آن را بر روی پارچه‌ای از جنس دیگر بکشید اگر الیاف آن جدا نشد و به صورت پرز ردی باقی نگذاشت پارچه‌ای که انتخاب کرده‌اید پرزدانه نخواهد داد.

هنگام خرید پارچه کچه حتما به وزن پارچه توجه کنید. پارچه‌ی کچه خوب سبک است و با بالا رفتن درصد الیاف مصنوعی، بر وزن آن اضافه می‌شود.

با توجه به متفاوت بودن قدرت کشسانی این پارچه و الیاف به کار رفته در آن، برای آگاهی از میزان کشسانی آن هنگام خرید پارچه کچه، پارچه را از دو جهت مخالف بکشید.

هنگام خرید آنلاین پارچه کچه در قسمت توضیحات مقدار الیاف طبیعی به کار رفته در آن و میزان کشسانی پارچه را به دقت مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که تمام پارچه‌های نمدی و پشمی که با این روش تولید می‌شوند پرزدانه می‌دهند در هنگام خرید پارچه کچه پارچه‌ای را انتخاب کنید که پرزدانه‌ی کمتری دهد.‌

نکته‌ی دیگری که در خرید پارچه کچه اهمیت دارد دقت به میزان ایستایی پارچه است. پارچه کچه با توجه به تراکم و نوع الیاف ایستایی متفاوتی دارد که بنا به مدل مورد نظر خود پارچه با ایستایی بالا یا ایستایی متوسط را انتخاب کنید.

به میزان ریزش و لَختی پارچه، “ایستایی پارچه” گفته می‌شود. هرچه ایستایی پارچه بیشتر باشد، ریزش آن و چین وخم‌های ایجاد شده بر روی آن کم‌تر خواهد بود.

 

 

نکات دوخت و برش پارچه‌ی کچه :

برش این پارچه بسیار راحت و آسان است اما به دلیل ضخامت آن ، باید از قیچی تیز استفاده کنید تا هنگام برش الیاف پارچه از هم جدا نشود .

برای فیکس کردن الگو به پارچه از سوزن ته‌گرد استفاده کنید.

هنگام برش، از گذاشتن وزنه‌ی سنگین برای فیکس کردن الگو بر روی پارچه خودداری کنید زیرا به ایستایی الیاف پارچه آسیب می‌زند.

زیردست این پارچه بسیار نرم است و سر نمی‌خورد، با هر پایه‌ی چرخی قابل دوخت است.

این پارچه بسیار خوش دوخت است.

توجه داشته باشید هنگام دوخت پارچه را نکشید و دست خود را مناسب با حرکت چرخ تکان دهید.

اگر پارچه‌ی شما کشی است برای دوخت صحیح چرت‌ها را فراموش نکنید.

هنگام اتوکشی درزها از پشت پارچه اتو کنید.

با چسباندن لایه نمدی ضخامت و ایستایی پارچه شما بیشتر می‌شود.

طراحی لباس با پارچه کچه :

این پارچه مناسب برای تمام اندام‌هاست.

به دلیل ایستایی مناسب قد را بلند‌تر نشان می‌دهد .

پارچه کچه با توجه به طیف گسترده‌ی رنگ برای تمام سنین مناسب است.

طرح این پارچه عموما ساده است برای ایجاد طرح مورد علاقه ی خود بر روی پارچه کچه می‌توانید از انواع گلدوزی و شماره دوزی بر روی آن استفاده کنید .

انواع اپلیکه بر روی این پارچه جلوه‌ی خاصی را به لباس‌های زمستانی شما می‌بخشد.

ترکیب چرم و کچه یکی از ترکیب‌های ترند این سال‌ها به حساب می‌‌آید.

 

 

Close Bitnami banner
Bitnami