ad ad

نکات اتو کردن انواع لباس ها با جنس متفاوت

نکات اتو کردن انواع لباس ها با جنس متفاوت

برای اکثر افراد، دردسر اصلی زمانی که آغاز می‌شود که لباس‌ها را شسته‌اند و حالا زمان آن رسیده تا لباس‌های شسته شده را اتو بکشند. اتو کشی همیشه کار پردردسری است و در عین حال دقت زیادی نیز لازم دارد تا با انجام آن‌ها علاوه بر حفظ ساختار لباس، لباس‌ها را مجددا مانند روز اول صاف و مرتب کرد. در این مقاله درخصوص روش صحیح اتوکردن انواع لباس صحبت می کنیم.

اما در ارتباط با روش صحیح اتو کردن انواع لباس چه می‌دانید؟ آیا این کار همان طور که به نظر می‌رسد آن قدر پر دردسر است یا این که کار ساده و بدون دستورالعمل خاصی است؟ پاسخ روشن است : اگر قوانین و راهکار‌های ساده ای را در خصوص اتو کشیدن لباس‌های تان بدانید، این کار زیاد هم دشوار نخواهد بود. ژورنال بخوانید.

روش صحیح اتوکشی انواع لباس 4

آیا روش صحیح اتوکشی انواع لباس متفاوت است؟

اما چگونه می‌توان مطمئن بود که لباس‌ها را به طریقی صحیح اتو می‌کنیم. آیا روش مورد استفاده برای اتوکشی همه لباس‌ها روشی یکسان است یا این که برای هر لباسی با توجه به نوع استفاده و ماهیت متریال استفاده شده در دوخت و تولید آن باید از راهکار‌های مخصوصی استفاده کرد؟

لباس‌های مختلف از الیاف اولیه متفاوتی نیز تولید شده‌اند و هر کدام از آن‌ها را باید به نحوی متفاوت شست و شو داد و این امر شامل اتو کردن آن‌ها نیز می‌شود. در نتیجه برای هر لباس با هر جنسی که دارد باید مواردی را برای اتو کردن صحیح آن‌ها به گونه ای که کم ترین آسیب به لباس‌های مورد نظر برسد، رعایت کرد.

این موارد و دستورالعمل‌ها گاهی اوقات به صورت شکل‌ها و نماد هایی روی لیبل‌های برخی از پوشاک و البسه نوشته شده و خریداران می‌توانند با مطالعه و آگاهی از آن‌ها نکات لازم را رعایت کنند. برای مثال، در بیش تر موارد دمای مناسب اتو کردن انواع لباس روی لیبل آن ذکر شده است.

با  این حال اما این نماد‌ها و لیبل‌ها نمی‌توانند همه آن چیزی که برای اتوکشی صحیح لباس‌ها نیاز دارید را به شما نشان دهند و در اختیارتان بگذارند. در ادامه می‌خواهیم تا اطلاعات مفیدی را در خصوص نحوه صحیح اتو کردن انواع لباس به شما ارائه دهیم تا با رعایت آن‌ها طول عمر و ماندگاری لباس‌های تان را نیز افزایش دهید.

شروع مراحل اتوکشی صحیح قبل از اتو کشیدن لباس‌ها

برای ارائه یک دستورالعمل مناسب جهت اتوکشی صحیح لباس‌های تان باید این نکته را در نظر بگیرید که این امر به یک مرحله عقب تر از شروع فرایند اتو کردن باز می‌گردد. برای روش صحیح اتو کردن انواع لباس هر چه بهتر لازم است تا قبل از آماده کردن میز اتو و روشن کردن اتو، فرایند شست و شو و خشک کردن لباس‌ها را به طریقی صحیح انجام دهید.

اتوکشیدن لباس

 

بله شست و شو و خشک کردن درست لباس‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی بر تسهیل شدن فرایند اتوکشی داشته باشد و در عین حال نتیجه این کار را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد. در هنگام شست و شو سعی کنید از مواد شوینده مرغوب و تا جای ممکن از نرم کننده‌های لباس و محلول‌های شوینده ضد چروک استفاده کنید. علاوه بر این بعد از شست و شو، تا جای ممکن سعی کنید که چین و چروک‌های لباس را در همان حالت خیسی آن باز کرده و لباس را صاف و مرتب برای خشک شدن آن آویزان کنید. با این کار تا حدود زیادی کار اتوکشی شما سریع تر شده و آسان می‌شود.

از اتو کشیدن لباس‌های کثیف خودداری کنید

لباس هایی که هنوز شسته نشده‌اند و خصوصا لباس هایی که کثیف بوده و دارای لکه‌های مختلفی هستند را به هیچ عنوان قبل از شستن آن‌ها اتو نکشید. این کار باعث نفوذ هر چه بیش تر لکه‌ها به درون لباس‌ها شده و به تثبیت لکه‌ها و کثیفی‌ها روی لباس‌ها کمک می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود که حتما لباس‌های خود را مرتب تمیز نگه داشته و بشویید تا علاوه بر حفظ پاکیزگی و بهداشت لباس ها، از ماندگاری لکه‌ها روی آن‌ها و کاهش طول عمر مفید لباس‌ها نیز خودداری نمایید.

آماده سازی اتو برای اتوکشی لباس‌ها

برای اتو کردن صحیح لباس‌ها قبل از هر چیزی باید نوع اتوی خود را مشخص کنید. هر اتویی مطابق یک دستورالعمل به خصوص کار می‌کند و تنظیماتی مخصوص به خود را دارد. دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید و نکاتی مهمی که برای آن در نظر گرفته شده است را در نظر بگیرید. از طرف دیگر حتما زیر اتو را چک کنید که کاملا تمیز باشد و هیچ گونه جرم، لکه یا هر چیز دیگری از اتوکشی‌های قبلی به آن متصل نباشد. چرا که این موارد می‌تواند در حین اتوکشی لباس، به آن بچسبد و باعث آسیب رسیدن به لباس تان شود.

تمیزی و کارکرد درست اتو بسیار در اتوکشی صحیح لباس‌ها اهمیت دارد. مورد بعدی که باید خصوصا در ارتباط با اتوهای بخار آن را چک کنید، آب اتو می‌باشد. دقت داشته باشید که سطح آب اتو به میزان کافی باشد و در این خصوص سعی کنید از آب بدون املاح معدنی و نمکی ( ترجیحا آب جوشانده شده ) استفاده کنید.

در بعضی موارد حتی توصیه می‌شود از پوشش‌های محافظت کننده اتو استفاده کنید تا از این طریق بیش ترین مراقبت را از لباس‌های تان در زمان اتوکشی داشته باشید. این روکش‌ها را می‌توانید به راحتی جدا کرده و شست و شو دهید و از این طریق از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

روش صحیح اتوکشی انواع لباس2

تنظیم دمای مناسب برای اتوکشی

یکی از مهم ترین نکات در روش صحیح اتو کردن انواع لباس تنظیم دمای اتو روی دمایی متناسب با لباسی است که می‌خواهید آن را اتو کنید. در این خصوص در وهله اول توصیه می‌شود حتما لیبل روی لباس را مطالعه کنید. معمولا با استفاده از نماد‌ها و اعدادی روی این لیبل‌های دمای اتو کردن متناسب با لباس مشخص شده است.

در صورتی که راهنمای مشخصی روی لیبل لباس برای اتوکشی آن وجود ندارد بهتر است به دستورالعمل تنظیم درجه حرارت خود اتو برای لباس‌های مختلف مراجعه کنید. به صورت کلی اما توصیه می‌شود برای اتوکشی لباس هایی که دمای مشخصی برای آن ارائه نشده است از کم ترین دمای ممکن برای اتو کردن استفاده کنید. در صورتی که چندین آیتم برای اتوکشی دارید که هر کدام جنس متفاوتی دارد، سعی کنید از لباسی کار اتوکشی را آغاز کنید که نیاز به کم ترین دمای اتو دارد.

چرا که با داغ شدن بیش از حد اتو، دستیابی به دمای مطلوب لباس هایی با پارچه‌های حساس سخت تر می‌شود و ممکن است به لباس آسیب برسانید. در نهایت نیز بهتر است لباس‌ها را پشت و رو کرده و سپس آن‌ها را از سمت داخلی شان اتو کنید. در خصوص لباس‌های ظریف تر و حساس تر نیز می‌توانید از یک لایه محافظ برای اتوکشی استفاده کنید.

لباس‌ها را سریعا بعد از اتو کشیدن آویزان کنید تا از چروک شدن مجدد آن‌ها جلوگیری نمایید. همچنین به محضی که در هنگام اتو کشیدن هر لباسی احساس کردید که دمای اتو زیاد است، آب آن کم شده است یا این که لباس در حال جمع شدن است، سریعا دمای اتو را کم تر کرده و آن را از روی لباس برداشته و منتظر بمانید تا کمی خنک تر شود. به هیچ عنوان مدت زمان طولانی اتو را روی لباس تان نگه ندارید.

نکاتی در خصوص اتوکشی پارچه هایی با جنس‌های متفاوت

تا این جا یک سری اصول و قواعد کلی را برای اتو کردن هر چه بهتر لباس ها، از هر جنسی که باشند را مشاهده کردیم. اما گاهی اوقات برای اتو کشیدن هر پارچه به خصوصی نیز ممکن است نیاز به رعایت برخی نکات و دستورالعمل هایی باشد تا بدین طریق طول عمر بیش تر و سلامت لباس تامین شود. رعایت نکردن این نکات در هنگام روش صحیح اتوکشی انواع لباس می‌تواند باعث آسیب رساندن به لباس و تغییر حالت، تغییر رنگ و در نهایت خراب شدن زود هنگام لباس تان شود. خصوصا در مورد لباس‌های گران قیمت و لباس هایی که آن‌ها را برای محیط‌های کار و مهمانی تهیه کرده اید، رعایت این موارد ضرورت دارد.

اتوکشی لباس هایی با پارچه پنبه‌ای

در خصوص اتو کشیدن هر چه بهتر لباس هایی از جنس پنبه همچون تی شرت‌ها و پیراهن‌های پنبه ای، توصیه می‌شود تا زمانی که هنوز پارچه کمی مرطوب است و به اصطلاح نم دارد اقدام به اتو کشیدن آن کنید. برای اتوکشی هر چه بهتر و باز شدن چروک‌های لباس بهتر است از گزینه بخار اتو و همچنین آب پاش آن استفاده کنید. معمولا برای اتو کردن لباس‌های پنبه ای از دما‌های بالاتر اتو استفاده می‌کنند.

اتو کشی پارچه‌های کتانی یا لنین

در ادامه روش صحیح اتو کردن انواع لباس پارچه های کشی را بیان می کنیم. یکی دیگر از جنس هایی که معمولا افراد لباس‌های زیادی از این جنس دارند، پارچه کتانی است. شلوار ها، مانتو، بلوز و موارد بسیاری با استفاده از این جنس پارچه دوخته و تولید می‌شود. برای اتو کردن این جنس از پارچه‌ها نیز توصیه می‌شود در زمانی که هنوز لباس کمی رطوبت دارد برای اتوکشی آن اقدام کنید.

دمای مورد استفاده در این زمینه نیز دمای بالای اتو است. برای لباس هایی از این جنس بهتر است لباس را وارونه کرده و از بخش داخلی آن اتو کردن را انجام دهید. با این کار از برق افتادن روی پارچه، خصوصا در ارتباط با شلوار‌های کتانی جلوگیری می‌کنید. در این جا هم در صورتی که لازم بود می‌توانید از گزینه بخار اتو و همچنین آب پاش آن استفاده کنید تا اتوکشی را هر چه بهتر انجام دهید.

روش صحیح اتوکشی انواع لباس 1

اتوکشی لباس‌های از جنس پشم و خز

این پارچه‌ها که برای تولید لباس‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبت به اتو کردن کمی حساس تر هستند. در زمان اتو کردن لباس هایی از این جنس اول از همه توصیه می‌شود که در زمان شست و شو تا جای ممکن چین و چروک‌های لباس را باز کرده تا نیاز به اتو کردن زیاد را کاهش دهید.

در ادامه دمایی که برای اتو کردن این لباس‌های پشمی باید انتخاب کنید کم ترین دمای اتو است. علاوه بر این می‌توانید کمی با کمک گزینه آب پاش اتو، لباس را مرطوب کرده تا اتو کردن راحت تر شود اما از بخار دادن آن پرهیز کنید. بهتر است بخ منظور محافظت از لباس‌های پشمی در هنگام اتو کردن از یک لایه محافظ کمک گرفته تا اتو را مستقیما روی لباس قرار ندهید.

اتوکشی لباس‌هایی از جنس پارچه‌های ابریشمی

در راستای روش صحیح اتو کردن انواع لباس می توان لباس ابریشمی را مثل زد. در خصوص اتو کردن این پارچه‌های ظریف و حساس حتما از دما‌های پایین اتو استفاده کنید. بهتر است این لباس‌ها را مدت زمان کمی بعد از شستن، یعنی زمانی که هنوز لباس رطوبت دارد اتو کنید و به هیچ عنوان نیز از گزینه بخار و آب پاش اتو استفاده نکنید. اتو کشی این لباس‌ها را نیز از بخش داخلی لباس انجام دهید و هنگام اتو کردن آن ها، لباس‌ها را وارونه کنید. باز هم توصیه می‌شود از یک لایه محافظ برای اتو کردن لباس‌های ابریشمی استفاده کنید تا اتو را مستقیما روی لباس قرار ندهید.

اتو کردن لباس‌هایی با پارچه پلی استر و الیاف مصنوعی

این پارچه‌ها از جمله الیاف‌های مصنوعی هستند که در تولید طیف گسترده ای از لباس‌ها از جمله انواع تی شرت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اتو کردن لباس هایی از این جنس پارچه، از دمای متوسط اتو استفاده کنید و درجه حرارت اتو را روی دمای متوسط، یعنی نه خیلی داغ و نه خیلی پایین، تنظیم کنید. زمانی که هنوز لباس کمی رطوبت دارد کار اتو کردن آن را انجام دهید.

در خصوص اتو کردن این دست از پارچه‌ها می‌توانید از گزینه آب پاش استفاده کنید و لباس را کمی مرطوب کنید اما به هیچ عنوان از گزینه بخار اتو استفاده نکنید. چرا که بخار و حرارت بالا می‌تواند روی این لباس‌ها برق بیاندازد.

اتو کردن لباس‌هایی از جنس نایلونی و آکریلیکی

این جنس از الیاف نیز از جمله الیاف مصنوعی و از جنس پلاستیکی است که در بسیاری از لباس‌ها استفاده می‌شود. در این خصوص مطمئن شوید که لباس کاملا خشک شده است و دمای اتو نیز روی حرارت کم تنظیم شده است. در هنگام اتو کردن این لباس‌ها به هیچ عنوان از گزینه بخار اتو استفاده نکنید اما می‌توانید در صورت لزوم از آب پاش استفاده کنید تا کار اتو کردن تان آسان تر شود.

بهترین راهکار اتو کردن این لباس‌ها این است که تا جای ممکن در مرحله شست و شو چین و چروک‌های لباس را باز کنید. از نگه داشتن زیاد اتو روی لباس پرهیز کنید.

روش صحیح اتوکشی انواع لباس 3

اتو کردن لباس هایی با پارچه توری و ظریف

فرایند اتو کردن لباس هایی توری که بسیار ظریف و حساس هستند را با دمای پایین انجام دهید و دمای اتو را روی حرارت پایین تنظیم کنید. از بخار دادن یا اسپری کردن آب روی پارچه خودداری کنید و در صورت امکان از یک لایه محافظ برای اتو کردن لباس استفاده کنید.

پرهیز از اتو کردن برخی از جنس‌های پارچه

در این میان برخی از پارچه‌ها و لباس هایی وجود  دارند که شما با اتو کشی و شست و شوی آن‌ها در خانه و با استفاده از اتوی خانگی تنها به آن‌ها آسیب می‌رسانید. در خصوص این دسته از لباس‌ها توصیه می‌شود که حتما کار شست و شو و اتو کردن آن‌ها را به خشکشویی‌ها بسپارید. این مورد مربوط به جنس هایی همچون پارچه‌های چرمی، دانتل، پارچه‌های مخملی و مواردی از این دست است که جنس و ساختار حساس آن‌ها باعث می‌شود که برای حفظ ساختار شان به خشکشویی نیاز داشته باشیم. با این کار طول عمر لباس‌ها را افزایش می‌دهیم.

سخن آخر روش صحیح اتو کردن انواع لباس

در نهایت سعی کنید کار اتو کردن لباس‌ها را با دقت و با رعایت اصول گفته شده انجام دهید تا با اتو کردن اشتباه لباس‌های تان، به آن‌ها آسیب نرسانید.

Close Bitnami banner
Bitnami