ad ad

ترفند شستشوی لباس مشکی

ترفند شستشوی لباس مشکی

شستشوی لباس‌ های مشکی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد مشکی پوش است. نحوه شستن لباسهای مشکی باید به گونه‌ای باشد که باعث بور شدن و رنگ پریدگی آن‌ها نشود. لباس مشکی نزد اکثر مردم جهان علی‌الخصوص ایرانیان بسیار محبوب است. این محبوبیت دلایل بسیاری دارد. در میان دلایل محبوبیت لباس مشکی می‌توان به دسترسی آسان این رنگ لباس میان دیگر رنگ‌ها اشاره داشت. البته هماهنگی منحصر به فرد رنگ مشکی با دیگر رنگ‌ها را هم نمی‌توان از قلم انداخت.

به دلیل استفاده اکثریت مردم از این رنگ لباس، شستشوی لباس مشکی و نگهداری از آن‌ها بسیار متفاوت‌تر از سایر رنگ‌ها است. شاید شما هم این نکته به چشم‌تان آمده باشد که افراد سیاه پوش در نظرتان از ابهت بسیاری برخوردار باشند. این ابهت به دلیل قدرت و اقتداری است که در دل رنگ سیاه نهفته مانده است. عده‌ای از افراد معتقد هستند که با پوشیدن مشکی لاغر به نظر می‌رسند. در این مطلب قصد داریم شما را با دنیای رنگ مشکی آشنا کنیم و به صورت اختصاصی نکاتی را درباره شستشوی لباس مشکی در اختیار شما بگذاریم. پس اگر شما هم از آن دسته افراد سیاه پوش و خوش تیپ هستید. ژورنال بخوانید.

روش شستشوی لباس مشکی

رنگ مشکی در روانشناسی

رنگ سیاه از آن دسته رنگ‌های خنثی است که جذب تمامی رنگ‌ها و عدم وجودیت نور است. اغلب از این رنگ برای توصیف مرگ، تاریکی و قدرت و اقتدار استفاده می‌شود. مکمل مشکی را رنگ سفید می‌دانند و بسیار هم این دو رنگ به یک دیگر می‌نشینند. از معنی‌های نمادین رنگ مشکی می‌توان به ثروت، درایت، جدیت، قدرت، هوش، ناشناخته بودن و … اشاره داشت. گاهی این رنگ را نمادی برای یک جهان پنهان و ناشناخته می‌دانند. در رنگ مشکی احساسات کمی وجود دارد و یک جورهایی افراد دست نیافتنی و مرموز را به تصویر می‌کشد و نشانه چنین انسان‌هایی است.

از این رنگ به عنوان نماد ظرافت و زیبایی نیز یاد می‌شود. افرادی که از علاقه بسیار زیاد به رنگ مشکی برخوردار هستند از آن دسته افراد محافظه کار و جدی به شمار می‌روند، افرادی که مستقل هستند و تمامی کارهای خود را به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام می‌دهند. از نشانه‌های بارز افراد سیاه پوش می‌توان به خودخواه بودن، اعتماد به نفس بالا، برخورداری از استقلال فکری و … اشاره داشت. چپنین افرادی خیلی سخت با دیگر افراد جامعه ارتباط می‌گیرند و دوستان آن‌ها مجموعه کم جمعیتی را شامل می‌شود.

نگرانی برای شستشوی لباس‌های مشکی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در زندگی افراد سیاه پوش، نحوه شستشوی لباس مشکی است. چگونه لباس مشکی خود را تمیز کنیم بدون این که بور شود یا به لباس‌های دیگر رنگ دهد؟ لازم است بدانید که آن‌قدرها هم جای نگرانی وجود ندارد، به سادگی می‌توانید با رعایت چند نکته کوچک و مهم از بور شدن و رنگ دادن لباس‌های مشکی خود جلوگیری کنید و تا مدت‌های طولانی آن‌ها را در کمد خود نگهدارید و هر روز بپوشید. بهتر این است که قبل از شستشوی لباس های خود یک سری نکات ریز را رعایت کنید.

به عنوان مثال لباس‌های خود را به دو دسته لباس‌های تیره و روشن تقسیم بندی کنید. لباس‌های بسیار تیره را حتی‌الامکان با آب سرد بشویید. بهتر این است که یک شوینده خوب و ثابت برای شستشوی لباس مشکی خود انتخاب کنید. همیشه و در تمامی ساعات شبانه روز لباس‌های مشکی خود را آویزان کنید تا روند خشک شدن به درستی انجام شود. رعایت اصول صحیح خشک کردن و شستن لباس‌ها باعث ماندگاری و دوام طول عمر آن‌ها خواهد شد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین نکات کاربردی درباره نحوه شستن لباس مشکی آشنا کنیم.

شستشوی پیراهن مشکی

 

براساس رنگ‌بندی لباس‌ها را از هم جدا کنید

این نکته را همیشه و در همه موارد به یاد داشته باشید که هیچ گاه نباید لباس‌های روشن و تیره را با هم در ماشین لباس‌شویی بگذارید. این جداسازی به دلیل عادت بسیار زشت لباس‌های تیره و علی‌الخصوص مشکی است. این لباس‌ها همیشه توانایی رنگ دادن به لباس‌های روشن را دارند و بهتر این است که از همان ابتدا به جدا سازی لباس‌های شستنی بر اساس رنگ‌شان بپردازید. البته در کنار این جداسازی بر اساس رنگ، این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که بر اساس لیبل هر لباس مطمئن شوید که می‌شود آن لباس را با استفاده از ماشین لباس‌شویی شست یا خیر.

بعضی لباس‌ها به قدری حساس هستند که نیاز به شستشوی دستی دارند و چرخش‌های لباس شویی برای این مدل لباس‌ها وپارچه‌هایشان به هیچ وجه مناسب نیست. توجه داشته باشید لباس‌های بسیار کثیف که به شستشوی حسابی نیاز دارند را با لباس‌هایی که فقط به یک آب‌کشی سطحی نیاز دارند در لباس‌شویی نگذارید و این مدل لباس‌ها را نیز از هم جدا کنید.

قبل از شستشوی لباس های مشکی به جنس آن‌ها نگاه کنید

لازم است پیش از شستشوی لباس مشکی یا دیگر لباس‌های خود به جنس پارچه لباس‌ها نیز توجه داشته باشید. هم رنگ بودن تمامی لباس‌های شما نمی‌تواند دلیل خوبی برای شستشوی آن‌ها با هم در ماشین لباس‌شویی باشد. هر مدل جنس پارچه که برای دوخت لباس خاصی استفاده می‌شود به نحوه شستشوی خاصی برای حفظ جنس و ویژگی‌های خود نیاز دارد. به عنوان مثال شلوار جین مشکی که از دسته لباس‌های مشکی ضخیم به شمار می‌رود لازم است به صورت جداگانه از لباس‌های نازک مانند تی شرت یا لباس زیرها در ماشین لباس شویی قرار گیرد و شسته شود.

لباس‌های بسیار ظریف و نازک مانند لباس زیرها نیز باید با لباس‌هایی از جنس خودشان شسته شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای شستشوی لباس تیره لازم است این لباس‌ها را پشت‌ورو بشویید. چرخش‌های مداوم ماشین لباس‌شویی هنگام شستن لباس باعث می‌شود که بافت لباس شما به مرور آسیب ببیند و کم کم نابود شود. گاه افرادی که لباس‌های خود را پشت‌ورو نمی‌شویند ممکن است شاهد از بین رفتن رنگ لباس‌های مشکی خود و بور شدن آن‌ها شوند. به سادگی هر چه تمام می‌توانید با پشت‌ورو گذاشتن لباس‌های مشکی خود در ماشین لباس‌شویی باعث جلوگیری از رنگ پریدگی و بور شدن لباس‌هایتان شوید و در مدت زمان طولانی‌تری از لباس‌های مشکی و زیبای خود استفاده کنید.

شستشوی لباس مشکی با ماشین

مراقب درجه آب و شوینده لباس‌هایتان باشید

اگر لباس‌های تیره یا مشکی خود را با آب گرم بشویید ممکن است به مرور شاهد از بین رفتن رنگ آن‌ها باشید پس بهتر این است که هنگام شستشوی لباس مشکی خود، تنظیمات آب و درجه حرارت ماشین لباس‌شویی خود را بر روی آب سرد قرار دهید. از دیگر نکات قابل توجه در نحوه شستشوی لباس مشکی توجه به میزان لباس‌های موجود در لباس‌شویی در هر بار شستشو است. بهتر این است که میزان لباس مشکی کمی را داخل ماشین لباس‌شویی بگذارید و همیشه از کوتاه‌ترین برنامه شستشو برای شستن لباس‌های مشکی خود استفاده کنید.

در شستشوی لباس مشکی بهتر این است که لباس‌ها مدت زمان کم‌تری را داخل آب بمانند. در انتخاب شوینده مناسب برای لباس‌های مشکی خود بهتر این است که از مایع‌های لباس‌شویی مخصوص برای شستشوی لباس‌ مشکی و تیره استفاده کنید. برای اصولی بودن نحوه شستشوی لباس مشکی بهتر این است که از مشکین‌شوهای باکیفیت استفاده کنید. مشکین‌شوها از رنگ لباس‌های شما محافظت خواهند کرد و این را برای شما تضمین خواهند کرد که دیگر لباس‌هایتان دچار رنگ پریدگی و بور شدگی نشوند.

شستشوی لباس تیزه

اشتباهاتی رایج در نحوه شستشوی لباس های مشکی

این نکته را برای همیشه به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید لباس مشکی خود را بیش از اندازه در ماشین لباس‌شویی بگذارید یا بشویید چرا که با هر بار شستشوی لباس مشکی از شدت رنگ آن کاسته خواهد شد. استفاده از مایع‌های لباسشویی باکیفیت باعث می‌شود که رنگ لباس مشکی شما خیلی کم‌تر و کندتر از حالت عادی کاهش پیدا کند. این را به یاد داشته باشید که این کم‌رنگ شدن رنگ لباس‌های مشکی هنگام شستشو هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد و نباید گول شوینده‌های بی‌کیفیتی که با چنین وعده‌هایی برای جیب‌های شما کیسه دوخته‌اند را بخورید. بهتر این است که برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌ها، لباس خود را با دست بشویید و به هر بهانه لباس بیچاره را راهی ماشین لباس‌شویی نکنید.

لکه گیری از لباس‌ها به سادگی و با استفاده از یک دستمال ترجیحا سفید و مقداری مایع پاک کننده امکان پذیر خواهد بود. کافی است با استفاده از نصف لیوان آب و یک قاشق چای یا مربا خوری از مایع پاک کننده یا مایع لباس‌شویی‌تان به لکه گیری بپردازید. این نکته بسیار مهم و بزرگ را به خاطر داشته باشید که برای لکه بری از لباس‌های مشکی نباید از مایع لکه‌بر استفاده کنید ولی برای لکه برداری از دیگر رنگ‌ها مجاز به استفاده از این مایع هستید. بلافاصله بعد از پاک شدن لکه می‌توانید همان قسمت از لباس را داخل آب خالی قرار دهید تا آب‌کشی شده و از مایع شوینده پاک شود. برای شستشوی لباس مشکی خود بهتر است از مایع‌های لباس شویی مخصوص این مدل لباس‌ها استفاده کنید.

شستن لباس تیره

عملیات خشک کردن بعد از شستشوی لباس های مشکی

اگر در ذهن‌تان این قضیه می‌گذرد که بعد از شستن لباس مشکی خود می‌توانید آن را داخل خشک کن قرار دهید، باید به شما بگویم که سخت در اشتباه هستید. استفاده از خشک کن برای لباس‌های تیره و مشکی باعث بور شدگی آن‌ها می‌شود. بهترین راه برای خشک کردن لباس‌های مشکی و تیره بعد از شستشوی آن‌ها، آویزان کردن‌شان است. با استفاه از چوب لباسی‌های پلاستیکی یا فلزی می‌توانید از باقی ماندن اثر گیره یا بند روی لباس‌های خود جلوگیری کنید.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که لباس‌های بافتنی و پلیورهای خود را به هیچ عنوان آوزیزان نکنید چرا که آویزان کردن پلیورها و لباس‌های بافت باعث گشاد شدن و از قیافه افتادن لباس‌ها خواهد شد. اگر تا کنون لباس‌های خود را برای خشک کردن در تراس و مقابل نور مستقیم خورشید می‌گذاشتید، دیگر این اشتباه را برای لباس‌های مشکی یا تیره خود مرتکب نشوید. بهترین راه برای خشک کردن لباس مشکی در فضای بیرون، زیر سایه و دور از نور مستقیم آقتاب است. نور شدید خورشید دشمن پروپا قرص رنگ مشکی لباس‌های شما است و باعث روشن شدن و بور شدگی این مدل لباس‌ها خواهد شد.

شستشو انواع لباس مشکی

 

درباره لباس مشکی بور هیچ جوره گول فروشندگان را نخورید

اگر می‌خواهید که لباس مشکی به تن داشته باشید، لازم است بدانید که تمام زیبایی یک لباس مشکی به پر رنگ بودن رنگ مشکی آن است. بهتر این است که از پررنگ‎ترین تناژ رنگ مشکی برای انتخاب لباس‌های مشکی خود استفاده کنید. پارچه‌های پشمی مشکی رنگ در میان دیگر لباس‌ها از مشکی‌ترین رنگ ممکن برخوردار هستند. به صورت کلی پارچه‌های کتان مشکی میزان کم‌تری از رنگ مشکی را به نمایش می‌گذارند و کمی به بوری می‌زنند. پارچه‌های پشمی با روی هم قرار گرفتن لایه‌های متناوب پشمی و قرارگیری رنگ مشکی در میان تار و پودهای پارچه باعث شده است که رنگ مشکی جذابی را به نمایش بگذارند. اگر به هر دلیلی قرار شد که از لباس‌هایی با پارچه کتان مشکی رنگ استفاده کنید بهتر این است که در بازار دنبال پارچه کتان با رگه‌های لاکرا بگردید.

اشتباه در شستن لباس

جنس لاکرا با ثبات و حفظ رنگ پارچه کتان به مشکی بودن و مشکی ماندن این مدل پارچه کمک خواهد کرد. با رعایت صحیح نحوه شستن لباس های مشکی به سادگی می‌توانید حتی یک لباس مشکی کتان را نیز تا مدت‌ها استفاده کنید و مثل روز اول بماند. فکر می‌کنم تا این قسمت از مقاله دست‌تان آمده باشد که یک بخش ماجرا خرید لباس مشکی است و طرف دیگر آن شستشوی لباس مشکی که نقش بسیار مهم و کاربردی در طول عمر لباس شما خواهد داشت.

مراقب اتو کردن لباس‌های مشکی خود باشید

فکرش را بکنید که تمام مراحل شستشوی لباس مشکی را به سلامت بگذرانید و نهایت مراقبت را برای جلوگیری از بور شدن لباس مشکی خود اعمال کنید و ناگهان هنگام اتو کردن لباس مشکی‌تان روی لباس شما برق افتد و لباس کاملا خراب شود. برق افتادگی توسط اتو بر اثر حرارت زیاد ترموستات آن اتفاق می‌افتد. حال سوال این است که برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید کرد؟ بهتر این است که لباس مشکی خود را هنگام اتو زدن پشت‌ورو کنید. اگر لباس مشکی را از قسمت‌های داخلی اتو بزنید خطر برق افتادگی روی لباس مشکی شما دیگر وجود نخواهد داشت. اگر نمی‌توانید لباس خود را از قسمت داخلی اتو بزنید می‌توانید هنگام اتو زدن از یک پارچه نازک و سفید روی لباس خود استفاده کنید. با رعایت این نکات می‌توانید حالت و رنگ اصلی لباس‌تان را بعد از اتو زدن نیز حفظ نمایید.

روش شستشو لباس مشکی

آخرین توصیه‌ها برای نحوه شستن لباس های مشکی

بهتر این است که لباس‌های مشکی بسیار تیره و جین‌های مشکی خود را با دست بشویید و از شستن لباس‌های مشکی پر رنگ داخل ماشین لباس‌شویی خودداری کنید. برای شستن این مدل لباس‌ها بهتر است از یک تشت آب که حاوی مقدار حدودی یک فنجان از سرکه سفید و مایع شستشوی لباس است اسفاده کنید. مراقب باشید که آب داخل تشت سرد باشد تا به ثبات رنگ مشکی لباس کمک کند. از نکات کاربردی برای ثبات رنگ لباس مشکی می‌توان به استفاده از نمک اشاره داشت. درون یک ظرف بزرگ مقداری نمک را حل کنید و بعد لباس مشکی خود را به مدت زمان پنج دقیقه درون آن قرار دهید. بعد از پنج دقیقه می‌توانید لباس خود را از محلول نمک درآورید و با آب سرد خالی شستشو دهید. همین کار را با استفاده از سرکه سفید نیز می‌توانید انجام دهید. فکر می‌کنم برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از شستشوی لباس مشکی خود با پرزهایی روی قسمت‌های مختلف آن روبه‌رو شده باشید.

مراقبت از لباس مشکی

این پرزها باعث دردسر هستند و حسابی لباس شما را از قیافه می‌اندازند. برای جلوگیری از پرز گرفتگی لباس مشکی خود بهتر این است که هنگام شستشوی لباس مشکی از نرم کننده‌هایی برای مراقبت از بافت پارچه مشکی و حساس خود استفاده کنید. بهتر این است که با دانستن جنس پارچه لباس خود دنبال درست‌ترین نحوه شستن لباس های مشکی باشید. گاهی بعضی از جنس‌های مورد استفاده در تولید پارچه‌ها مناسب برای شستشو با لباسشویی نیستند و بهتر است که آن‌ها را در خشک‌شویی تمیز کنید. پیراهن‌های رسمی یا کت شلوارهای مشکی از این دسته لباس‌های خشک‌شویی لازم هستند.

حرف آخر

رنگ مشکی در تاریخ طولانی صنعت مد و فشن، نقش بسیار مهمی را برای جلوه دادن و توصیف شخصیت و استایل ما عهده دار بوده است. رنگ مشکی به خوبی می‌تواند پیچیدگی و تناقضات انسانی را به صورت یک جا شامل شده و در بر بگیرد. بزرگ‌ترین وظیفه ما در قبال لباس مشکی خود این است که هنگام شستشوی لباس مشکی و نگهداری از آن نهایت مراقبت را اعمال کنیم. لباس‌های مشکی از مقاوم‌ترین لباس‌ها در برابر لکه و کثیفی هستند. با تمام مقاومت لباس‌های مشکی بزرگ‌ترین نقطه ضعف این مدل لباس‌ها، روشن شدن رنگ آن‌ها به مرور زمان است. با از دست دادن رنگ و بور شدگی، یک لباس مشکی با وقار و شیک به لباسی بی‌ارزش و کهنه تبدیل خواهد شد.

با رعایت روش‌های اصولی شستشوی لباس مشکی تا حدود زیادی می‌توانید از بور شدگی لباس مشکی خود جلوگیری کنید و باعث دوام آن تا سالیان سال باشید. هیچ رنگ دیگری نمی‌تواند جای رنگ مشکی را بگیرد و بهتر این است که در مراقبت از آن، تمام اقدامات لازم را انجام دهیم. در این مطلب تا جایی که در توان داشتیم شما را با روش‌های مراقبت از لباس مشکی و صحیح‌ترین نحوه شستن لباس‌ های مشکی آشنا کردیم. دیگر به خود شما بستگی دارد که چگونه می‌خواهید مراقبل لباس مشکی خود باشید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Close Bitnami banner
Bitnami