ad ad

مد و محیط زیست دو اصل مهم کنار یکدیگر

مد و محیط زیست دو اصل مهم کنار یکدیگر

شوخی کوچکی که در اغلب برنامه‎های کودک و انیمیشن‎ها به وسیله شخصیت انسان‎های نخستین به نمایش گذاشته می‎شود، امروزه یکی از اساسی‎ترین مسئله‎های قابل بحث در دنیای مد و پوشاک، ارگان‎های حمایت و حفاظت از محیط زیست و به طور کلی از اساسی‎ترین بحث‎های سر زبان افتاده در کره زمین است. زمانی انسان‎های نخستین با برگ درختان و گیاهان مختلف، بدن برهنه خود را می‎پوشاندند و امروزه هم تلاش برای طراحی و تولید پوشاک همگام با مد به وسیله مواد طبیعی و گیاهی و کم ضرر است. این روزها مسئله‎ای برای حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است که نتیجه این بحث محافظتی ارگان‎های مربوطه، حمایت از زیست و طبیعت توسط صنعت مد و پوشاک به کمک فرآیندهایی است که به آن در اصطلاح مد پایدار می‎گویند.

در زندگی اجتماعی یا حتی خصوصی هر فردی، لباس از نقشی اساسی برخوردار است. لباسی که شما به تن می‎کنید تا حد زیادی نشان دهنده رفتار و تیپ شخصیتی شما است. البته در این زمینه تمرکزی بر روی قیمت و برند لباس وجود ندارد بلکه از روی نظم و سلیقه هر فرد در انتخاب رنگ و طرح می‎شود تا حدودی با تیپ شخصیتی آن فرد آشنا شد. ولی در این میان کسی اهمیت چندانی به تخریب محیط زیست توسط الیاف و مواد شیمیایی موجود در این لباس ها نمی دهد.

یعنی کمتر کسی دغدغه این را دارد که لباس تن او برای محیط زیست بسیار مضر بوده یا کفشی که به پا دارد می‌‎تواند حسابی برای محیط زیست خرابی به بار آورد. در این میان بازار مد و مدگرایی هر روز داغ‎تر از دیروز می‎شود و حسابی طرفداران خود را پیدا کرده است. به گونه‌‎ای که از هر ده نفر دست کم هفت نفر به دنبال خریدن و پوشیدن لباس های مد روز هستند. این آمار بسیار نگران کننده است. انگار که هیچ کس نمی‎داند برای بقا این محیط زیست است که به ما آدمیان دوام و پایداری می‎دهد و لازم است که ما هم به فکر مراقبت از پایداری محیط زیست خود باشیم. ژورنال بخوانید.

محیط زیست و فشن

لباس شما نشان دهنده سلامت محیط زیست شما است

تا همین چند وقت پیش پیدا کردن لباس‎های مد روز و پیروی از مدهای جدید و جدیدتر به نوعی تبدیل به یک چالش شده بود. در دهه 60 (دهه 1970) و تا قبل از آن صنعت مد و پوشاک به آن صورت مطرح نبود و اکثر مردم خودشان لباس‎های خود را می‎دوختند و پوشیدن لباس‎های طراحی شده و آماده رایج نبوده و به نوعی منحصر به فرد جلوه می‎کرد. امروزه تصور آن روزهای دور بسیار سخت و دشوار است، مخصوصا که غول‎های مد روز، تمام زندگی اجتماعی ما را دربر گرفته‎اند. با این حال هر چه به سمت جلو می‎رویم و هر قدر که تکنولوژی و علم به شکل صعودی پیشرفت می‎کند، صنعت مد و پوشاک نیز یکه تاز و پابه‎پای هر پیشرفتی خود را ارتقا می‎دهد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ما یک دایره کامل را در صحنه داریم.

دایره‎ای تشکیل شده از افرادی که لباس‎های باکیفیت، مد روز و برند را روانه بازار می‎کنند و در کنار آنها هم عده‎ای از خرده فروشان لباس‎هایی بی‎‏کیفیت را با اعتبار مارک‎های معتبر به‎دست مشتری می‎دهند. امروزه تلاش بر این است که صنعت پوشاک به یک مد پایدار برسد. منظور از رسیدن به یک مد پایدار این نیست که ما باز هم به دهه 60 باز گردیم بلکه هدف تنها رسیدن به یک محافظت همگانی از محیط زیست است. در این مطلب قصد داریم شما را با مد سازگار با محیط زیست و پایدار با آن و همچنین با 6 ماده طبیعی آشنا کنیم که هر طراح مد پایدار موظف به استفاده از این 6 ماده است.

مد و محیط زیست

از صنعت مد پایدار چه می‎دانید؟

ممکن است در چند سال اخیر اصطلاح مد پایدار را شنیده باشید. این اصطلاح امروزه بحث اصلی و محوری بسیاری از رسانه‎ها و سمینارهای حفاظت از محیط زیست است و به یک بحث داغ در سراسر جهان تبدیل شده است. خوب می‎دانید که حفاظت از محیط زیست یکی از مهم‎ترین دغدغه‎های جهان امروز است که ذهن بسیاری از صاحب نظران و حتی اکثر مردم جامعه‎های گوناگون را به خود مشغول کرده است. محیط زیست ما باعث بقا و پایداری ما است و مردم کره زمین به این فکر افتاده‎اند که می‎شود با حفظ پایداری محیط زیست به دوام و پایداری خود کمک کنند. اصطلاح مد پایدار (sustainable fashion) امروزه از مهم‎ترین بحث های صنعت مد و پوشاک است. این مفهوم پایداری در طراحی در واقع از پایداری منابع زیست محیطی صحبت می کند. این پایداری مد یک سبک خاص از طراحی لباس را روی کار می‎آورد که با در نظر گرفتن مبانی زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی روی کار آمده است.

از آلوده‎ترین صنعت‎های جهانی در زمینه محیط زیست می‎شود به همین صنعت مد و پوشاک اشاره داشت. در کشورهای پیشرفته بعضی از شرکت‎های تولیدی لباس و پوشاک به این فکر افتادند که تولید خود را با تلاش بسیار به سمت حفاظت و حمایت از محیط زیست و پایداری آن ببرند. این گونه شد که مدهای پایدار با محیط زیست به اساس اهداف بلند مدت شرکت‎های تولیدی آنها تبدیل شد. با این حال هنوز بسیاری از شرکت‎های بزرگ جهان با فعالیت‎های خود روز به روز به محیط زیست آسیب می‎زنند.

پایداری مد و 7 اصل مهم این مد را می‎شناسید؟

برای رسیدن به مد پایدار روش‎های بسیاری وجود دارد. با این حال این صنعت از یک استراتژی کلی نیز پیروی می‎کند. در ادامه با توضیحات کوتاهی اصول استراتژی مد پایدار را برای شما بیان می کنیم تا کمی بیشتر با این صنعت حامی محیط زیست آشنا شوید.

1- تقاضا و تولید سفارش

اصل شماره یک از این می‎گوید که باید مشتری‎ها و افراد جامعه از ما چنین پیاده سازی‎های زیست دوستانه‎ای را بخواهند و سفارش های خود را بر مبنای مواد پایدار بدهند تا ما هم بر خلاف فست فشن‎ها، این مدل لباس های با الیاف خاص را به تولید برسانیم.

2- موادی که سبز هستند و پاک

اصل دوم تاکید بر سالم بودن روش تولید یک لباس دارد. روشی که به محیط زیست ما آسیب وارد نکند و همچنین حامی آن باشد.

3- طراحی‎هایی خارج از محدوده زمان با کیفیت‎هایی منحصر به فرد

این اصل بر این مسئله تاکید دارد که لباس‎های طراحی شده هیچ گاه نباید از دایره مد خارج شوند. درواقع کیفیت این مدل لباس ها در تمام مراحل تولید آن باید به اندازه‎ای بالا باشد که گذر زمان بر روی این مدل مد تاثیری نگذارد.

4- این طراحی‎ها باید اخلاقی و عادلانه باشند

در صنعت مد پایدار تلاش می‎شود که برای جایگاه افراد مشغول در فست فشن‎ها و همچنین برای مشغولان صنایع دستی مشکلی ایجاد نشود. درواقع این صنعت قصد دارد با روی کار آمدن خود شرایط بهبود بخشیده‎ای را برای تمامی افراد مشغول در این زمینه‎ها به وجود آورد.

5- توانایی طراحی مجدد و تعمیر و بازیافت

در این اصل بر استفاده از پارچه لباس‎های خراب و پاره تمرکز شده است. یعنی زمانی که شلوار جین شما پاره می‎شود آن را دور نیندازید. با استفاده از پارچه جین شلوار خود می‎توانید به سادگی یک کیف کوچک زیبا برای خود بسازید و مدت زمان زیادی از آن کیف استفاده کنید. یا اگر پارچه‎ای تماما از کار افتاده است باید بتوان از آن پارچه برای بار دیگر مواد نساجی را به وجود آورد. توانایی بازیافت الیاف بسیار تاثیر مستقیمی بر روی پایداری بودن آن مد دارد .

6- لباس‎های خود را قرض یا اجاره دهید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یکی از لباس‎هایتان سالم باشد ولی دیگر آن را دوست نداشته باشد و استفاده نکنید. بهترین کار در این موارد اهدای چنین لباس‎هایی به خیریه‎ها است. حتی می‎توانید لباس‎های خود را جاره دهید یا با دیگران مبادله کنید. یعنی لباسی به کسی بدهید و لباس دیگری را به جای لباس خود از او دریافت کنید.

7- لباس های با ارزشی که دست دوم هستند

چه ایرادی دارد لباس‎هایی که ارزشمند هستند را به‌صورت دست دوم بخرید؟ بسیاری از لباس‎های دست دوم هیچ ایرادی ندارند و فقط صاحب آن لباس‎ها از لباس خود خسته شده است یا ممکن است دیگر اندازه او نباشد ولی کاملا سالم باشد یا حتی فقط یکی دو بار از آن لباس‎ها استفاده کرده باشد. با این حال چه ایرادی دارد که لباس‎های با ارزش را به صورت دست دوم بخرید و پول کمتری پرداخت کنید؟

بازیافت لباس و محیط زیست

جلبک، مناسب‎ترین جایگزین پلاستیک‎های نفتی در مد پایدار است

جلبک یکی از گیاهان آبزی بوده که سر و کله آن هم در آب شور و هم در آب شیرین پیدا خواهد شد. جلبک‎ها انواع مختلفی دارد و استفاده‎های متفاوتی را هم از خود به نمایش می‎گذارد. از بعضی جلبک‎ها برای تولید اغلب محصولات دارویی و مواد غذایی مکمل استفاده می‎شود. در این پنج سالی که گذشت ما شاهد استفاده از این گیاه آبزی در صنعت مد و پوشاک بودیم. جلبک‎ها می‎توانند یکی از بهترین جایگزین‎های پلاستیک‎ها و منسوجات نفتی باشند که بسیار برای محیط زیست مخرب و زیانبار است.

با استفاده از جلبک‎های دریایی می‎شود برای تولید لاستیک طبیعی اقدام کرد. این لاستیک طبیعی با محیط زیست سازگار بوده و می‎توان از این لاستیک سازگار در تولید انواع کیف و کفش استفاده کرد. امروزه هر طراح مد پایدار باید در نظر داشته باشد که مهم‎ترین ماده ارگانیک برای صنعت مد همین جلبک‎های جایگزین پلاستیک‎های نفتی است. اگر قرار است فردی از پیشتازان مد پایدار باشد نباید استفاده از این جلبک‎های جایگزین لاستیک و حذف پلاستیک‎های زیان رسان به طبیعت را از قلم بیاندازد.

چرم آناناس

از چرم آناناس (پیناتیکس) چه می‎دانید؟

چرم همیشه یکی از مهم‎ترین مواد مورد استفاده طراحان مد و پوشاک بوده و هست. چرم با مقاومت و کیفیت بالا توجه تمام طراحان مد و پوشاک را به خود جلب کرده است. در مبحث مد پایدار دشوارترین کار برای یک طراح مد پایدار یافتن ماده‎ای است که یک کیفیت و پایداری برابر با چرم داشته باشد. باید بدانید که این کار بسیار دشوار بوده و دنگ و فنگ‎های مخصوص به خود را دارد ولی در هر صورت برنده آن طراح مد پایداری است که جایگزین چرم را برای پایداری محیط زیست استفاده می‎کند. چرم آناناس یکی از عظیم‎ترین تحولات در صنعت چرم است.

شما می‎توانید با استفاده از چرم‎هایی که عاری از ظلم به حیوانات بوده همچنان خوش پوش بوده و خوب به نظر برسید. چرم آناناس درواقع یک ماده طبیعی بوده که بافته نشده و از فیبر موجود در برگ‎های آناناس تولید شده است و اگر از روش‎های صحیح تولید شود می‎تواند پایداری طولانی مدتی داشته باشد. پیناتکس با این که از موادهای گیاهی است ولی مانند چرم‌‎های حیوانی به نظر می‎آید.  استفاده ار چرم آناناس یا همان پیناتکس برای هر طراح مد پایدار واجب است.

لباس خزدار با خز جلبک دریایی!

خزهای حیوانی از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند. لباس‎های خزدار با اختلاف از دیگر لباس‎ها جذاب‎تر بوده و طرفداران مخصوص به خود را دارند. با گذشت زمان و افزایش آگاهی نسبت به ظلم  علیه حیوانات، استفاده از خزهای حیوانی توسط خانه‎های مد ممنوع اعلام شد. با ممنوعیت استفاده از خز توسط اکثر سازمان‌های پیشگام در صنعت مد و پوشاک، لازم بود جایگزین مناسبی برای این ماده مهم و کاربردی انتخاب شود. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کم کم خزهای مصنوعی ساخته شده از گیاهان روی کار آمدند. با استفاده از این خزهای گیاهی دیگر لازم نیست به پالتو پوست خز خود حس بدی داشته باشید و به سادگی می‎توانید از کیفیت پارچه خز خود مطمئن باشید.

هر طراح مد پایدار باید استفاده از این خزهای گیاهی را در دستور کار خود قرار دهد. استفاده از خز گیاهی در صنعت مد پایدار باعث در امان ماندن بسیاری از حیوانات وحشی و زیبا در برابر غول بزرگ مد و زیبایی شده است. امروزه این خزهای گیاهی به خوبی در مد پایدار جایگاه خود را پیدا کرده‎اند. با روی کار آمدن این صنعت پایدار، بسیاری از گونه‎های حیوانی دیگر منقرض نخواهند شد و ما می‎توانیم تا سالیان سال شاهد زندگی این گونه‎های زیبا در محیط زیست خود باشیم. دیگر از طراحان مد پایدار انتظار می‎رود که در طراحی‎های خود از خزهای گیاهی به دست آمده از جلبک‎های دریایی استفاده کنند.

پشم‎های نارگیلی جایگزینی برای پشم‎های حیوانی

پشم نارگیل

ماده‎ای فیبری در بین پوسته سخت و پوشش بیرونی نارگیل وجود دارد به نام coir. این ماده فیبری می‎تواند جایگزینی برای پشم‎های حیوانی باشد. شاید پیش خودتان فکر کنید که اصلا با عقل جور در نمی‎آید. از این ماده فیبری معمولا به عنوان یک  الیاف طبیعی در ساخت تشک‎ها، طناب، برس و … استفاده می‎شود. مزیت استفاده از این ماده نارگیلی به جای استفاده از پشم‎های حیوانی، ذخیره سالانه چندین هزار تن کربن است. با نوآوری‎های رخ داده در چندین سال اخیر، این ماده فیبری حسابی بهبود یافته و اخیرا در صنعت مد و پوشاک به‎عنوان جایگزینی برای پشم‎های حیوانی مورد استفاده قرار می‎گیرد. از مزیت‎های دیگر این پارچه نارگیلی می‎توان به خاصیت خشک کردن و جذب بو بالا توسط این پارچه طبیعی اشاره کرد.

کافی است در تولید این مدل پارچه از مواد مختلف دیگری استفاده کنید تا آن را حسابی کاربردی کنید. از این لباس برای تجهیزات تناسب اندام هم می‎شود استفاده کرد چرا که این مدل پارچه با خنک نگه داشتن لباس و محافظت اشعه ماورا بنفش حسابی انتخاب خوبی بوده و خواهد بود. دیگر از هر طراح مد پایدار انتطار می رود که استفاده از این پارچه‎های نارگیلی را حسابی رواج دهند و با به کارگیری به جا از این مدل پارچه، جایگاه آن را در مد پایدار حفظ کنند.

از یک لیتر شیر چقدر پنبه خواهید گرفت؟

در بین یکی از رویکردهای فناوریمی‎توان به ساخت پارچه از شیر اشاره کرد. کازئین یکی از محصولات جانبی شیر بوده که به عنوان نوع جدیدی از محصولات پایدار در محیط زیست خود را در چشم طراحان مد پایدار عزیز کرده است. لازم است بدانید که این فناوری ساخت پارچه از شیر یک فناوری جدید نبوده و از زمان‎های گذشته وجود داشته است. شاید برای شما جالب باشد دانستن این موضوع که زمانی پارچه‎های ساخته شده از کازئین شیر را طبیعی نمی دانستند و این مدل پارچه ها را مصنوعی یا نیمه مصنوعی حساب می کردنند.

این مسئله زمانی حل شد که یک طراح مد آلمانی برای اولین بار الیاف کازئین را بدون مواد شیمیایی تولید کرد. از آن زمان زمان تاکنون پارچه‎های ساخته شده از کازئین شیر را یک ماده طبیعی می دانند که استفاده از این مدل پارچه برای هر طراح مد پایدار الزامی است. پارچه‎های ساخته شده از کازئین شیر جایگزین‎های مناسبی هم برای پشم بودند و به سادگی در میان مردم جامعه و صنعت مد و پوشاک جای خود را باز کردند.

پنبه موز

ابریشم‎هایی که از ساقه موز سر در آوردند

خوب می‎دانید که میوه موز یکی از میوه‎های شناخته شده و مورد علاقه اکثریت افراد است. جالب است بدانید که زمانی سالیانه میلیون‎ها ساقه موز دفع می‎شد ولی حالا ساقه موز هم به اندازه خود میوه آن و حتی فراتر از آن، محبوب و دوست داشتنی شده است. تدبیری که محققان برای استفاده بهینه از ساقه‎هیا موز اندیشیدند، باعث تحولی در صنعت مد پایدار شد. به سادگی می‎توان از 35 کیلوگرم ساقه موز، مقدار قابل توجهی نزدیک به یک کیلو گرم فیبر فوق العاده نرم تولید کرد.

پارچه های تولید شده از ساقه‎های موز هم برای انسان‎ها و هم برای محیط زیست بسیار مفید هستند. لازم است بدانید که گرفتن پارچه از ساقه‎های موز نیاز به آب و انرژی چندانی ندارد. حالا دیگر از هر طراح مد پایدار این انتظار می‎رود که برای تولید ابریشم‎های نرم و زیبا از چنین مواد پایداری استفاده کنند.

حرف آخر

آیا شگفت انگیز نیست؟ بسیار شگفت انگیز است که شما ضایعاتی که سالانه میلیون‎ها میلیون تن از آنها را دفع می‎کردید را به منسوجات تبدیل کنید و از آن منسوجات گرفته شده از ضایعات پیش پا افتاده، شیک ترین و زیباترین لباس‎های جهان را طراحی و تولید کنید. از آن شگفت انگیزتر و زیباتر ، استفاده از لباس‎هایی است که هم مراقب ما خواهند بود و هم مراقب محیط زیست ما. به نظر می‎رسد که مد پایدار آینده‎ای روشن را برای صنعت مد و پوشاک در نظر گرفته است.

Close Bitnami banner
Bitnami