ad ad

نکات ضروری درباره اتو کردن با اتو بخار و اتو پرسی

نکات ضروری درباره اتو کردن با اتو بخار و اتو پرسی

در طول زندگی بشر همیشه زمان‌هایی وجود داشته که اختراعاتی پا به عرضه گذاشتند که توانستند زندگی را راحت‌تر و آسان‌تر کنند. حتی در مورد کوچکترین مسائلی که ما به آن‌ها توجه نمی‌کردیم نیز این اختراعات باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی شدند. برای مثال اگر در خانه‌ی خود نشسته‌اید به دور و برتان یک نگاهی بیندازید و ببینید چه چیزهایی نسبت به زمان قدیم و زندگی مادر بزرگتان تغییر کرده و باعث شده تا زندگی شما راحت‌تر شود. البته که اگر بخواهید همه‌ی این‌ها را بشمارید قطعا زمان زیادی طول می‌کشد و شاید خیلی چیزها را در لیستتان از قلم بیندازید. در مقاله امروز هم ما قصد داریم تا در مورد یکی از همین اختراعات بشر که انواع گوناگونی دارد صحبت کنیم، یعنی اتو کردن.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم از ابتدای مطرح شدن پوشش متمدنانه و اهمیت یافتن آراستگی ظاهری، صاف و بدون چروک بودن لباس‌ها یکی از موارد چالش برانگیز و مهم برای اشراف و یا افرادی بود که به ظاهرشان اهمیت می‌دادند. به همین دلیل در طول تاریخ از وسائل مختلفی برای صاف و زیبا نگه‌داشتن پارچه استفاده می‌کردند. از قرن‌ها پیش که باستانیان از وسائلی برای پرس پارچه اختراع کرده بودند تا زمانی که به اتوهای ذغالی دستی رسید و امروزه که اتوهای پیشرفته برقی و بخاری وجود دارد، همه و همه برای زیبایی ظاهر افراد به کار برده شدند.

اتو بخار

امروزه خوشبختانه دغدغه ما برای از بین بردن چروک پارچه‌ها و رسیدن به ظاهری زیبا و آراسته از بین رفته و خوشبختانه برای اتو کردن در خانه و صاف کردن چروک‌ها گزینه‌های زیادی را در اختیار داریم. یکی از گزینه‌های در دسترس نیز اتو بخار و اتو پرس است. بعضی‌ها این تصور را دارند که اتو بخار کافی است، برخی هم تصور می‌کنند که اتو پرس بهتر است و داشتن آن در خانه حتما ضروری است، برخی نیز می‌گویند که هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم در مورد نکات اتو کردن در خانه صحبت کنیم و تمام تصوراتی که گفته شد را بررسی کنیم و ببینیم که هر کدام از این اتوها برای چه زمانی مناسب هستند. ژورنال بخوانید.

چرا لازم است در مورد اتو کردن بیشتر بدانیم؟

به طور کلی ما از اتو کردن استفاده می‌کنیم تا چروک لباس‌ها از بین برود و ظاهری شکیل‌تر پیدا کند. برای این کار نیز باید زمان زیادی صرف شود. اما اتو کردن انواع پارچه همان طور که وقت زیادی می‌گیرد نیاز به بلدی دارد و باید در مورد چگونگی آن و استفاده از وسائل مناسب اطلاع داشت تا بتوان کار را به نحو احسن انجام داد. مهم‌ترین و اولین مورد یادگیری نیز کسب اطلاعات در مورد اتوهای خانگی و موارد کاربرد و استفاده آن‌ها است. برای اتو کشیدن در خانه معمولا دو گزینه‌ی اتوهای معمولی خانگی و اتوهای پرس وجود دارد. به همین دلیل لازم است در مورد این دو و نحوه استفاده از آن‌ها بیشتر بدانیم. در ادامه به معرفی کاربردها و موارد استفاده از هر کدام می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که ببینم هر کسی نیاز است کدام یک از این اتوها را در خانه‌اش داشته باشد و یا اینکه باید هر دو را در خانه داشته باشد.

راهنمای اتو کردن

هر آن چه که باید در مورد اتو معمولی و اتو پرس خانگی بدانید

بالاتر نیز گفتیم که اتو بخار و اتو پرس دو مدلی هستند که معمولا بیشتر از سایر اتوهای دیگر مناسب استفاده در خانه‌ها هستند. اتو بخار به نسبت اتو پرس در بیشتر خانه‌ها وجود دارد و بسیار کار راه‌انداز است اما استفاده از آن زمان زیادی را می‌گیرد به خصوص اگر حجم لباس‌ها زیاد باشند. در مقابل گزینه دوست داشتنی به نام اتو پرس وجود دارد که استفاده از آن زمان بسیار کمتری را از ما می‌گیرد و استفاده از آن سختی کمتری نسبت به اتوی معمولی دارد. به عنوان مثال به پروسه‌ای که  برای اتو کردن یک شلوار به کمک اتوی معمولی و در مقابل به کمک اتو پرس طی می‌کنیم توجه کنید. قطعا خوتان متوجه خواهید شد که هنگام استفاده از اتو پرس هم زمان کوتاه‌تری را خواهید داشت هم تنها با چند حرکت تمام لباس اتو خواهد شد.

راهنمای اتو

با توضیحاتی که داده شد شاید تصور شود که اتو پرس بسیار بهتر از اتوی معمولی است اما در واقع این طور نیست. هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و استفاده از هر کدام از آن‌ها بستگی به نیاز شما دارد. اما در کل اتو پرس به نسبت اتوی معمولی دیرتر به بازار عرضه شد و از زمانی که پا به عرصه گذاشت استفاده از اتوهای معمولی کاهش پیدا کرد. این استفاده بیشتر از اتو پرس جدا از راحتی در استفاده، از آن‌جایی نشات گرفت که توانایی بسیار خوبی در از بین بردن چین و چروک لباس‌ها دارد. اما همه‌ی این مزایا هم باعث نشد تا اتوی معمولی به کلی کنار گذاشته شود، زیرا که هم مزایایی مخصوص به خود را دارد و هم اینکه قابلیت‌هایی دارد که اتو پرس فاقد آن است. در ادامه نیز هر کدام را مفصلا بررسی می‌کنیم.

اتو بخار معمولی

اتوهای معمولی به کمک گرما یا بخار آب و یا هر دو چروک‌های لباس را از بین می‌برند. در صورتی که اتو از بخار استفاده کند برای کار کردن نیاز به آب دارد تا آن را به بخار تبدیل کند. استفاده از اتوهای معمولی به صورت دستی است و برای اتو کردن لباس به یک میز اتو نیاز است. برای این کار لباس باید بر روی میز اتو قرار بگیرد و اتو به آرامی بر روی پارچه آن کشیده شود. در هنگام استفاده از اتوی معمولی حتما باید حواستان باشد که زمان زیادی آن را در تماس با پارچه لباس قرار ندهید زیرا که ممکن است پارچه بسوزد. از اتوی معمولی به راحتی می‌توان برای پارچه‌های نرمی مانند پنبه پیما (Pima) یا پارچه نخی استفاده نمود. هم چنین برای اتوی پیرهن و شلوارهای معمولی اتو دستی نسبت به اتو پرس گزینه بهتری است. البته در این مورد هنگام اتو زدن آستین لباس یا پاچه‌های شلوار یا جایی از لباس که چروک‌ها و تا خوردگی‌های عمیقی دارند دچار مشکل خواهید شد.

اتو بخار معمولی

یکی از ویژگی‌های اتوهای معمولی آن است که شما باید به صورت دستی اتو را روی پارچه بکشید تا صاف شود. به این ترتیب تمام تکنیک‌های استفاده از آن، مانند فشار وارده بر لباس و … در دست خودتان است. همین مسئله یکی از بزرگ‌ترین مزایای اتوی معمولی می‌باشد و چون کنترل آن در دست خودتان است می‌توانید به تمام گوشه‌ها و قسمت‌های لباس دسترسی داشته باشید، در حالی که در زمان استفاده از اتو پرس این‌گونه نیست. اتوی معمولی به نسبت به اتو پرس جای کمتری می‌گیرد و هنگامی که کارتان با آن تمام می‌شود تنها کافی است سیمش را جمع کنید و آن را در یکی از قفسه‌های کمد قرار دهید.

در مقابل یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام استفاده از اتوی معمولی داشته باشید استفاده از آب است، به خصوص زمانی که تعداد لباس‌هایی که نیاز است اتو شود، زیاد باشد، باید بارها و بارها مخزن آب اتو را پر کنید. یکی از مشکلات اتوی معمولی توانایی آن در از بین بردن چروک بر روی لباس است برخی اوقات هم ممکن است بعد بارها اتو کردن یک لباس باز هم چروک‌هایی بر روی لباس پیدا کنید.

استفاده از اتو بخار

اگر در اتو کردن مهارت و سرعت دارید می‌توانید به جای اتوی معمولی از اتو بخار استفاده کنید که هم اتو کردن را راحت‌تر می‌کند و هم این که حرکت دادن آن بسیار راحت است. همان طور که گفته شد بیشتر اوقات، که احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشد، زمانی که اتو کشیدن یک لباس را تمام می‌کنید چروک‌ها هم‌چنان سر جای خود هستند و تکان نخورده‌اند، انگار که  در این زمان هیچ کاری نکرده‌اید و تمام زحماتتان به هدر رفته است. در مورد مسئله‌ی جای کمی که اتوی معمولی می‌گیرد که گفتیم اما در نظر داشته باشید اتو بخار بدون میز اتو کاربردی ندارد و آن هم بسیار جاگیر است.

اتو پرس

اتو پرس بخار با این که در مقایسه با اتوی معمولی جدیدتر است، اما به دلیل مزایای بسیاری که داشت توانست به سرعت در میان افراد محبوبیت پیدا کند. اول از همه باید بگوییم که اصول کار کردن با اتو پرس کاملا متفاوت از اتوی معمولی است. اتو پرس دارای یک تخته متصل به خود است که حکم همان میز اتو را دارد و دیگر نیاز نیست که یک میز اتوی جدا برای آن خریده شود. نحوه کارکرد اتو پرس نیز، همان طور که از نام آن پیدا است، به این ترتیب است که لباس را بر روی تخته، یا همان میز اتو، می‌دهید و اتو را بر روی لباس فرود آورده و لباس را به نوعی توسط اتو پرس می‌کنید.

اتو پرسی بخار

گرما و بخار توام با یکدیگر از این دستگاه خارج شده و با فشرده شدن لباس باعث صاف شدن و از بین رفتن چروک آن می‌شود. در هنگام استفاده از اتو پرس دیگر لازم نیست مانند اتوی معمولی آن را حرکت دهید بلکه اتو در جای خود ثابت می‌ماند و تنها کافی است موقعیت پارچه را تغییر دهید. به این ترتیب به کمک اتو پرس عملیات اتو کردن لباس‌ها با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌شود. مزیت دیگری که اتو پرس نسبت به اتوی معمولی دارد آن است که هیچگونه آسیبی به لباس وارد نمی‌کند و حتی اگر زمان زیادی اتو را بر روی لباس قرار دهیم باعث سوختگی آن نمی‌شود. اگر توجه کرده باشید سطح اتو پرس نرم است و این مسئله بر روی از بین رفتن چروک لباس‌ها تاثیر بسیاری دارد.

بسته به هر نوع پارچه‌ای که می‌خواهید اتو بزنید، اتو پرس تنظیمات مختلف مناسب با آن را دارد. گزینه‌های کاربردی دیگری که در اتو پرس وجود دارد خاموش شدن خودکار و هشدار دادن دستگاه در هنگامی است که دمای اتو بسیار بالا رفته و یا اتوی پارچه تکمیل شده است. همین مسائل باعث می‌شود تا نگرانی بابت سالم ماندن پارچه در هنگام اتو کردن نداشته باشید و کار کردن با اتو پرس بسیار آرامش‌بخش باشد. دستگاه‌های اتو پرس نسبت به اتوی معمولی یکپارچه‌تر است و مخزن آن می‌تواند میزان آب بیشتری را ذخیره کند.

استفاده از اتو بخار

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین مشکل کار با اتو پرس آن است که آزادی حرکت ندارد و نمی‌توان از آن در هر قسمت لباس استفاده کرد و چرخاند و این مشکل زمانی که می‌خواهیم لباس‌های پر چین و یا یقه‌ها و… را اتو بزنیم خودش را نشان می‌دهد. از آن‌جایی که برای اتو گردن با این دستگاه باید دو لبه را به هم چفت کرد ممکن است اتوی برخی از لباس‌ها نسبت به اتوی معمولی به راحتی انجام نشود. مشکل دیگری که در رابطه با اتو پرس وجود دارد مسئله پایه آن است، قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که پایه اتو بسیار محکم در سر جای خود قرار گرفته است. در نهایت اتو پرس نسبت به خود دستگاه اتوی معمولی جای بسیار بیشتری را اشغال می‌کند و برای افرادی که با مشکل فضا رو به رو هستند خرید اتو پرس اصلا پیشنهاد مناسبی نیست.

یک دستگاه اتو پرس معمولا بین 10 تا 15 کیلوگرم وزن دارد و در مقایسه با اتوی معمولی میزان تقریبی 300 میلی‌لیتر آب درون خود نگه می‌دارد. اتو پرس برای اتو کردن شلوار و پیراهن بسیار راحت است زیرا که اندازه و شکل آن‌ها طوری است که به خوبی با دستگاه متناسب می‌شوند و بدون هیچ مشکلی می‌توان اتو را بر روی آن‌ها فشار داد.

اتوی بخار معمولی بخریم یا اتو پرس؟

طبق چیزهایی که گفته شد دستگاه اتو پرس نسبت به اتوی معمولی در وقت صرفه جویی بیشتری می‌کند و اتو کشیدن با آن نیز راحت‌تر است و در اتوی لباس‌های ساده نتیجه بهتری می‌دهد اما در مقابل اتوی معمولی نسبت به اتو پرس قیمت کمتری دارد و بصرفه‌تر است. اما اتو پرس دارای قابلیت‌های بیشتری است که ارزش هزینه‌ای که برایش پرداخت می‌شود را دارد. اتوی معمولی سطح سرامیکی دارد و در طی گذشت زمان این سطح سرامیکی آسیب می‌بیند و کیفیت خود را از دست می‌دهد و حتی باعث سوختن و خراب کردن لباس‌ها می‌شود و هر چند سال یک‌بار نیاز به تعویض و تعمیر دارد.

اتو پرسی بخریم یا اتو بخار

با در نظر گرفتن تمامی این نکات به نظر می‌رسد که برنده نهایی اتو پرس باشد و با توجه به صرفه‌جویی در وقت و کمتر و راحت شدن کارها گزینه مناسب نهایی اتو پرس خواهد بود. حقیقت آن است که دستگاه اتو پرس می‌تواند حتی ظریف‌ترین پارچه‌ها را به خوبی اتو بکشد و دیگر لازم نباشد که لباس‌های ظریف و خاصی که دارید را بیرون ببرید و به خشک‌شویی بسپارید و از این لحاظ در هزینه‌های کلی شما نیز صرفه‌جویی خواهد کرد. در مقابل در هنگام استفاده از اتو پرس نیاز است زمان زیادی را بایستید و احتمالا در هنگام اتوی لباس‌هایی که دارای دکمه‌های برجسته، چین  و … هستند دچار مشکل خواهید شد. سایز بزرگ اتو پرس نیز یکی دیگر از مسائلی است که ممکن است اشکال آفرین باشد. به طور کلی نمی‌توان نظر قطعی برای خرید داد و گفت حتما باید اتو پرس بخرید و یا بالعکس باید اتوی معمولی داشته باشید. بهتر است با توجه به هزینه، فضایی که دارید و نیازهایی که دارید نسبت به خرید گزینه مناسبتان اقدام کنید. در ادامه نیز یک جمع‌بندی کلی از مزایا و موارد استفاده هر دو اتو داریم تا شما در یک قالب کلی ببینید که به کدام یک در خانه‌تان بیشتر نیاز دارید.

مزایا و موارد استفاده از اتو پرس و اتوی معمولی در یک نگاه

در بالا به طور مفصل در مورد کاربرد و مزایا و مشکلاتی که هر کدام از اتوها دارند توضیح داده شد. در ادامه نیز جمع‌بندی کلی از مزایا و مواردی استفاده‌ای که هر کدام از اتوها به خوبی در آن عمل می‌کنند، آورده شده است.

اتو پرس

اتو پرس ایمن‌ترین گزینه برای از بین بردن چروک لباس‌ها است و به آن‌ها ظاهری زیبا و طبیعی می‌دهد. برای اتوی پارچه‌های ظریفی مانند ابریشم بسیار مناسب است و باعث سوختن آن‌ها نمی‌شود. هم چنین باعث می‌شود تا 99.9% باکتری‌ها، میکروب‌ها، کنه و گرد و غبار موجود در لباس از بین برود.

مزایا

  • از بین بردن میکروب‌ها
  • عدم ایجاد آلرژی در افراد
  • بر طرف کردن چین و چروک پارچه
  • می‌توان از آن برای تمیز کردن وسائلی که قابل شست‌شو نیستند استفاده کرد.

کارآیی مناسب

  • اتو کشیدن پارچه‌های حساسی مانند ابریشم و یا پارچه‌های مصنوعی
  • کت و شلوار
  • پرده
  • دامن‌های بدون چین
  • رو بالشی
  • رو تشکی
  • پارچه‌های وسائل خانگی

اتو بخار معمولی

مزایا

  • ظاهری تمیز و تازه به لباس می‌دهد.
  • کارایی بیشتری نسبت به اتو پرس برای پنبه یا وسایل که به راحتی چروکیده می‌شوند دارد.

کارآیی مناسب

  • پیراهن
  • شلوار
  • ملافه
  • لباس‌های کتان
  • رومیزی

حالا که با یکی از نکات اتو کردن در خانه که اهمیت زیادی دارد، یعنی موارد استفاده و کاربرد و تفاوت‌های اتو پرس و اتوی معمولی، آشنا شدید دیگر با خیال راحت از بین گزینه‌های موجود برای خرید اتو، مورد مناسب خانه‌تان را انتخاب کنید و با خیال راحت به اتو کردن در خانه بپردازید.

Close Bitnami banner
Bitnami